Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Devalveerimine tooks häda

    Kui Äripäev tegi 2007. aasta novembris kaaneloo kummitavast D-päevast, kirjutas Eestis enim ekspluateeritud finantsarvaja Kristjan Lepik, et oleme ämbriga maha saanud. Veidi enam kui aasta hiljem kuulsin raadios sama mehe seisukohta, et üheks võimaluseks päästa Eesti majandus on krooni devalveerimine. Vähem kui aastaga on tabuteemast saanud messias.
    Pealtnäha oleks krooni devalveerimisel jumet. On ju selline radikaalne käik andnud paljudele riikidele (Soome ja Rootsi 1990ndate alguses, Venemaa, Tai, Mehhiko ning Argentiina sama kümnendi lõpus) uue hingamise. Aabitsatõde, et valuuta nõrgenemine ekspordipartneri valuuta suhtes loob konkurentsieelise, töötas neis riikides hästi ka praktikas.
    Paraku ei ole seekord meil tegemist õpikujuhtumiga. Nimetatud olukordades andis devalveerimine positiivse mõju peamiselt sellepärast, et kriis tabas ühte riiki või regiooni. Nüüdse olukorra eripäraks on see, et hädas on kogu maailm ning eksport on ära kukkunud igal pool. Tegemist on kurioosse olukorraga, kus suuremad kannatajad on tugeva ekspordiga riigid. Paradoksaalsel kombel oleme saanud eelkõige tänu sellele, et ekspordi osatähtsus on olnud meil nii madal, oma majanduse senise kirstunaela, jooksevkonto bilansi plussi.
    Eesti majanduslanguse miinused oleksid täna tunduvalt suuremad, kui meie eksport oleks olnud tugevam - näiteks kui oleks saanud teoks meie kunagine unistus BMW Eesti tehasest. Aga mis juhtuks, kui riik otsustaks krooni siiski devalveerida?
    Kui devalveerida, tuleks teha seda küllaltki sügavalt, et spekulantidel ei tekiks arvamust, et tulemas on veel, kirjutab Nobeli majanduspreemia laureaat Paul Krugman aasta algul ilmunud raamatus "The Return of Depression Economics and the Crisis of 2008".
    Tema sõnul tegi Mehhiko just selle vea, et devalveeris 1994. aastal esialgu vaid 15% ehk vaid poole sellest, mida analüütikud olid soovitanud. Seega peaks ekspordipotentsiaali suurendamiseks krooni devalveerima vähemalt 30%.
    Pühapäeval täitus Eestil viis aastat Euroopa valuutavahetussüsteemi Erm-2 liikmena. Sellega võttis Eesti kohustuse hoida krooni kursi euro suhtes stabiilsena, mis lubab krooni kursil kõikuda euro suhtes kuni 15%.
    Kuna euroga liitumiseks peab olema valuutavahetusüsteemis vähemalt kaks aastat, tähendaks devalveerimine kohe ka hüvastijättu euroga pikaks ajaks. Ma kardan, et see lükkuks edasi tunduvalt kauemaks kui kaheks aastaks. Oleme saanud Euroopa murelapseks, seega süsteemi võetaks meid vastu pika hambaga.
    Hukatuslikuks muutuks aga devalveerimine ettevõtete ja inimeste jaoks, kes on võtnud pankadest laenu.
    Nimelt on meie laenuturu üheks eripäraks, et kohalikus valuutas antud laenude maht on alla 15% kogumahust ning ettevõtete laenudest moodustavad valuutalaenud koguni 90%. Krooni devalveerimisel muutuks nende inimeste ja ettevõtete jaoks laenukoormus kohe kolmandiku võrra kallimaks.
    Eestis on umbes 150 000 eluasemelaenu võtjat. Kuna buumi ajal lasti nõuded laenuvõtjatele nii lõdvaks kui võimalik, on paljud neist väga suure riskiga kliendid. Krooni devalveerimine lisaks 100 000 töötule ilmselt veel sama palju oma kodust ilma jääjaid.
    Rootsi krooni kurss on langenud euro suhtes aastaga ligi 20, vahepeal isegi 25%, aga seni pole kuulda olnud, et õnn oleks saabunud rootslaste õuele. Kardan, et meilgi tooks devalveerimine kaasa ainult häda ja viletsuse.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Järgmine eestlane viis oma frantsiisi Dubaisse
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.