Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Nokia uus ajastu
Tulemused iseenesest nii halvad ei olnudki ja suutsid ületada ootuseid, mille panid kirja viimastel kuudel alati kraadi võrra kehvemaid numbreid kartvad analüütikud. Mis tegelikult aktsiale raskelt peale istus, olid juhtkonna väljavaated lähituleviku osas, mis ennustavad turuosa lamedat liikumist terve aasta teise poole vältel.
Ükskõik kui ilusti seda serveerida - kui öelda investorite ees, et tulevik jääb stabiilseks (ehk ei lähe oluliselt paremaks), lööb see südame värisema nii mõnelgi.
Kas olukord on tegelikult siiski päris nii hull? Mina arvan, et mitte.
Ülemaailmsest mobiiliturust kuulub Nokia võimu alla 38 protsenti. Nutitelefonide turust kuulub Soome suurettevõttele 41 protsenti. Just viimane on see, kuhu mobiilitootja ise üsna õigustatult panustab. "Siseneme uude ajastusse, Nokial on nüüd enneolematu kasvuvõimalus," lausus juht Olli-Pekka Kallasvuo majandustulemusi kommenteerival konverentskõnel. Põhjendus just nutimaailma süüvimiseks on kahtlemata väga veenev - mobiiltelefoni omanikke on maailmas rohkem, kui sülearvutiomanikke ning Kallasvuo hinnangul sisenevad järgmised miljard kasutajat internetti juba mobiili kasutades.
Aga siin on peidus pirakas konks. Nutitelefonide turg ei ole uus roheline avastamata maa, vaid piltlikult üsna suurte ja moodsate pilvelõhkujatega täis ehitatud konkurentsitihe piirkond. Seal end tugevalt kinnitanud Apple'i ja Research In Motion'i (RIM) pilkupüüdvad lahendused on siiski tarbijasõbralikumad.
Nokiat süüdistatakse veidi vanas operatsioonisüsteemis, et olla viimase malli nutitelefon, ning vähestes rakendustes võrreldes näiteks Apple'i bling-bling-efekte täis iPhone'ga. Siiski pole keegi veel suutnud vastulauset öelda Nokia võimsatele navigatsioonisüsteemidele. Aga sinna püüdlevad konkurendidki.
Teine oluline võimalus Nokia jaoks on USA turuosa napsamine, mis seni on piirdunud vaid 6,7 protsendiga. Mobiilitootja eelistab müüa telefone eraldi teenusest, mis muudab tema toote oluliselt kallimaks. Enamik USAs pakutavaid telefone tulevad müüki koostöös teenusepakkujatega, kes küsivad tarbijatelt madalamat hinda. Kui Nokia suudaks end sealse turu jaoks pisut kohendada, võiks kasvuvõimalused tegelikult olla päris suured.
Usun, et Nokias on piisavalt tugevust alustamaks enda uut ajastut.
Rakendused ja igavlevaid telefonikasutajaid püüdvad spetsiaalselt nende lemmikutele mõeldud veebilehed ja netipoed on igale nutitelefoni pakkujale vaat et kohustuslikud.
Apple'il on väga populaarne iTunes. Ja Nokial on seni üsna vähetuntud Ovi ehk eestikeelsena Uks. Neid kõrvutades võib muidugi selgelt märgata lennuka disaini hoogsat kätt iTune'i lehel ja põhjamaiselt veidi konservatiivsemat joont Ovi saidil, aga tegelikult pole viimane üldse väga palju halvem.
Ovile pole tehtud suuri reklaamikampaaniaid või ametlikku lansseerimist, mistõttu pole ta kogunud ka laiapõhjalist populaarsust. Samuti murrab lehe programmeerimisel päid armee klahviklõbistajaid, sest mitmed operatsioonid ei tööta veel piisavalt sujuvalt.
Sellel on hea põhjus. Kui Apple on oma iTune'i loonud vaid oma iPhone'i jaoks, mille erinevad versioonid töötavad ühe operatsioonisüsteemiga, siis Nokia vallutusplaan näeb ette keerukamat lahendust.
Nimelt töötab Ovi enam kui 75 erineva seadme pealt, mis kasutavad kokku nelja erinevat operatsioonisüsteemi. Seda 180 riigis ja viiekeelsena. Lisaks suudab Ovi iga kasutaja lokaliseerida ning meeles pidada kasutaja eelistused ja käitumise lehel varasematel külastuskordadel, et soovitada just talle meelepäraseid lahendusi.
Ühest küljest on nende kahe võrdlemine pisut sarnane võrdlusega õuna ja pirni vahel, nagu ütles Forrester Research analüütik Julie Ask, põhjendades seda just väga suure keerukuse vahega.
Teisest küljest ei hooli kasutajad, kui suurt vaeva keegi oma lahendustega näinud on, vaid millist kasu pakuvad nad tarbijale, ning praegu on selles vallas võimsa esikoha napsanud siiski Apple. Ovi kasuks räägib asjaolu, et arenduste järel töötab ta ka tavaliste telefonidega, kasvatades kasutajaskonna märkimisväärseks.