Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Prügivedajate häid tulemusi varjutab ähmane tulevik
Peapõhjusena nimetavad firmad korraldatud jäätmeveokonkursside tulemusena alla löödud hindasid ning majandussurutisega kaasnenud ehitamise ja tarbimise vähenemist, mis on silmanähtvalt kahandanud prügikoguseid. Samuti annab tooni maksetega viivitamine ja pankrottide tõttu nõuete mahakandmine.
"Sel aastal väheneb ettevõtte kasum võrreldes eelmise aastaga märkimisväärselt, langust saab mõõta kordades, mitte enam protsentides," iseloomustas Veolia Keskkonnateeninduse tegevjuht Argo Luude olukorda prügiveoturul.
Et Veolia Keskkonnateenindusel oli 2008. aasta parem kui eelmine, tulenes madalamast kütuse hinnast ning kulude kärpimisest.
Eesti suuruselt kolmanda prügivedaja OÜ Adelan Prügiveod juhi Aivar Krabi sõnul nemad tänavu mulluse käibeni ei küündi, kuid suuri tagasilööke pole ka olnud.
"Turul toimuv on nukker, kohati osutatakse teenust alla omahinna. Praktiliselt kõik konkursid on vaidlustatud, konkursi väljakuulutamine tähendabki sisuliselt juba kohtutee algust," rääkis Krabi korraldatud jäätmeveokonkurssidest.
Prügifirmad peavad vaidlustamiste peapõhjuseks omavalitsuste ebapädevalt koostatud hankedokumente.
"Kui meil poleks suurt omanikku, polekski võimalik konkureerida," rääkis ASi Jõgeva Elamu juhataja Roman Babchenko.
Ettevõtte, mille omanik on Petromaks Spediitori ASi kaudu Sergei Petrov, veab prügi 11 piirkonnas ning on konkurentide hinnangul tõusnud ambitsioonikaks tegijaks. Mullu osaleti üle Eesti paarikümnel korraldatud jäätmeveokonkursil.
Läinud aasta kokkuvõttes jäi Jõgeva firma 800 000 krooniga miinusesse, kuid tegemist oli planeeritud kahjumiga. "Praegu korraldatud jäätmevedudega keegi kasumit ei teeni. Näen tõsist ohtu selles, et viie aasta perspektiivis suretatakse konkurents välja ja siis hakkavad allesjäänud hindu tõstma," lisas Babchenko.
Sama meelt on ka Luude, kelle sõnul selgub järgnevatel aastatel, kes jäävad pinnale. "Ja siin võib tulla mitmeid üllatusi - pinnale ei pruugi üldse mitte praegused suured ja tugevad jääda," märkis Luude.
Olmejäätmete transpordis on marginaalid kasvava konkurentsi tulemusena muutunud nii ebamõistlikult madalaks, et kogu see ärivaldkond on kaotamas igasuguse võimaluse kasumlikult opereerida.
Omavalitsustega pole võimalik leppida kokku ka hinnatõuse, isegi juhtudel, kui arvestatavad sisendkulud (kütus, palk, ladestushind jne) on tõusnud märkimisväärselt.
Prognoosin, et hiljemalt aastaks 2011 on jäätmeveoettevõtetel raha otsas ja selleks ajaks on oodata lepingute ülesütlemisi ning uusi konkursse juba kõrgematelt hinnatasemetelt.
Jäätmekäitluses oli 2008. aasta oluliste muutuste aasta - majanduse jahtumine kajastus otseselt ka jäätmekoguste vähenemises. Märgatavalt vähenes ehitus-lammutusjäätmete kogus.
Korraldatud jäätmeveo laiem rakendamine on nähtavalt teravdanud konkurentsi. Siiski ei ole kartustele vaatama kõik võidud läinud vaid "kahele suurele".