Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ette kaotatud lahing
Midagi viimase variandi sarnast tegi tarkvaragigant Microsoft eelmisel kolmapäeval, lüües käed internetikompanii Yahoo!'ga. Tehing iseenesest on pikaajaline partnerlus otsingumootorite ühendamise näol, kus Yahoo! kogemused, tehnoloogia ja kasutajad valatakse Microsofti kujundatud vormi. Seda kõike lootuses, et üksteise kukile ronimine võiks neid teha pisutki märgatavamaks turuliidri Google'i kõrval. Yahoo! ja Microsofti ühendatud turuosa USAs jõuab umbes 28 protsendini, olles siiski kaunis kehvake Google'i 65 protsendi juures. Ja globaalsed numbrid räägivad veel enam värske liidu kahjuks.
Sisuliselt annab Yahoo! järgmiseks kümneks aastaks oma otsingumootori Microsofti kontrolli alla - see viiakse viimase tuliuue Bing otsingusüsteemi selja taha, kusjuures Yahoo! jätkab reklaami müümist saitidele.
Mis siis kumbki pool tehingust sai? Esmapilgul paistab võitja-medal olevat nagu Yahoo! käes. Vaatamata asjaolule, et käed löödi ilma mingi tasuta, kuigi investorid ootasid pikisilmi umbes miljardit lisadollarit, saab ettevõte 88 protsenti otsingutuludest, mis on tulnud liiklusest Yahoo! saitidelt. Lisaks jäävad ära otsingumootori arendamise ja ülalhoidmisega seotud kulud ning nagu Carol Bartz on öelnud - Yahoo! saab keskenduda olulisematele asjadele.
Teisest küljest võiks tammepärja asetada vabalt ka Microsofti kaela, sest alles juunikuus turule tulnud otsingumootor Bing saab seljataha väga võimsa netiliikluse ning väga väärtusliku tehnoloogilise lahenduse. Ja seda tegelikult ilma rahata! Vaid otsingumootori kaudu teenitud tuludest valdav osa läheb Microsofti rahakotist mööda, kuid sedagi ainult esimese viie partnerlusaasta jooksul. Sinna tuleb muidugi otsa tingimus, kus Microsoft garanteerib Yahoo!'le otsingutulu igas riigis esimese 18 kuu jooksul pärast seal toimetama asumist. Kuigi tehing sõlmitakse rahalise boonuseta, ei saa Microsoft kogu tehnoloogiat ja liiklust päris tasuta - otsingusüsteemi korralikuks toimimiseks peab seda pidevalt arendama ja esialgne tehnoloogiate ühendamine tekitab üsna suure kulu.
Mõjukam osa investoritest pidas tehingut pisutki mõistlikuks ainult Microsofti jaoks, sest Yahoo! aktsia tegi sel päeval viimase kaheksa kuu suurima kukkumise, kaotades oma väärtusest enam kui 12 protsenti. See on tagantjärele ka arusaadav - uuringfirma EMarketer andmetel on veebiotsingu-reklaamid ainus turg, mis endiselt kasvab. Selle aasta kasvuks prognoosib ettevõte USAs lausa 13 protsenti, samas peaks graafiliste reklaamide turg vajuma 4,6 protsenti. Selle taustal tundub nagu oleks Yahoo! andnud ära kontrolli oma kõige säravama pärli üle.
Leidub ka fondijuhte, kes Bartzi otsuse eest kiidavad. "Meile meeldib endiselt tema fokusseeritus kuludele ja tegevused, milles on strateegilist tugevust, mitte aja raiskamist väljunditele, milles nad ei suuda kõige paremad olla," sõnas Reed Conner & Birdwell portfellihaldur Victor Hawley.
Mis saab aga siis, kui kümme partnerlusaastat on möödas ja roosiline pilt elukestvast koostööst luhta jookseb? Yahoo!'d ootavad siis ilmselt päris kibedad ajad, arvestades, et ta saab tagasi vanal tehnoloogial töötava saidi, samas kui Microsofti Bing suudab ilmselt edasi elada juba ka omal jõul.
Lõplik ühendamine peaks toimuma järgmise aasta alguses. Enne seda peab kahe suurkuju õnneliku tehingu üle vaatama ka konkurentsiamet.