Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Keskaja hinnatuim meister
Näituse keskpunktiks on Nigulistes asuv Notke "Surmatants", mille võrdluseks on toodud mitmeid teisi teoseid Lübeckist, Århusist, Stockholmist ja mujalt. Neist on koostatud rohkelt illustreeritud infotahvlid ja mõnel puhul ka maketid, kuna nii vanade ja habraste originaalide transportimine ei ole võimalik.
Bernt Notke töökoda asus Lübeckis, mistõttu on just seal enim Notke ja tema sellide tehtud töid. Tegutsedes gootika ja renessansi piiril, jäi ta truuks vanadele traditsioonidele, kuid võttis üle nii mõnegi renessansiga kaasatulnud uuenduse.
Ka keskaegne Tallinn, kellel olid Lübeckiga tihedad kaubandussidemed, tellis kõrgelt hinnatud Notke töökojast rohkem kui ühe töö. Neist faktilist kuulumist Bernt Notkele on tõestatud ainult Püha Vaimu kirikus asuva peaaltari retaabli puhul 1483. aastast.
Paljud Notke tööd on põlengute ja sõdade tagajärjel hävinud, seda enam hinnatakse neid, mis säilinud on. Niguliste "Surmatants" on tähelepanuväärne eelkõige just seetõttu, et on ainus säilinud keskaegne surmatantsu-teemaline teos, mis on maalitud lõuendile. 15. sajandi keskpaigas oli lõuendile maalimine veel uuendusmeelne tehnika.
Teada on, et Niguliste teos on tegelikult teine Notke käe alt tulnud surmatants. Esimene surmatants valmis 1463(?) Lübecki Maarja kiriku tellimusel.
Ent väga halvad tingimused viisid selle 18. sajandi alguseks nii halba seisu, et sellest tehti koopia. Viimane hävines 1942. aastal kiriku põlengus. Samas põlengus hävines ka maal "Püha Gregoriuse missa" umbes 1500. aastast.
Nigluste muuseum jätkab Notke surma-aastapäeva tähistamist septembris rahvusvahelise konverentsiga.
Autor: Ragne Nukk