Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Põlevkiviõlist kütus sobib paaki

    Aastakümneid on nii teaduslikul kui ka tavatasandil ikka aeg-ajalt fantaseeritud ja vaieldud, kas ja kuidas saaks Eestis põlevkivist bensiini toota. Eelmise sajandi keskpaigas tõepoolest toodeti Ida-Virus mootorikütuseid. Nõuded mootorikütustele on aga drastiliselt muutunud, seda kahel põhjusel - nüüdismootorite ökonoomsus ja spetsiifika ning keskkonnanõuded.
    Hea keemik on nagu imemees MacGyver, kelle jaoks miski pole võimatu, ammugi siis mootorikütuse tegemine põlevkiviõlist. Laboris ja väikeses koguses on võimalik saavutada mida iganes.
    Teine teema on saavutatu rakendamine reaalsesse tootmisse moel, mis oleks majanduslikult mõistlik ja keskkonnasäästlik. Selleks on vaja teadmiste kombineerimist ja realistlikke eesmärke. Tihti on just selliseks kombineerimiseks vaja olla MacGyver. VKG sättis oma eesmärgi lati päris kõrgele - leida tööstuslikult Eestis rakendatav moodus põlevkiviõlist Euro V normidele vastava diislikütuse tootmiseks. Aga ka siis, kui valmis tehnoloogia oleks n-ö riiulist võtta, läheks enne tootmise alustamist vähemalt kolm aastat. Eesti põlevkiviõli rafineerimiseks sobivat tehnoloogiat riiulis pole, see on puhtalt rätsepatöö.
    EAS otsustas toetada VKGd selles rätsepatöös 8 miljoni krooniga, et viia läbi rakendusuuring põlevkivikütuste rafineerimistehnoloogia leidmiseks. EASi otsus ja riigi toetus VKG ettevõtmisele on tervitatav.
    VKG teab, kuidas Eesti põlevkiviõlist diislikütust saab. On töödeldud esimesed tonnid põlevkiviõli - ja paaki see sobib. Aga tehnoloogia defineerimiselt tehase ehitamiseni on pikk maa.
    Eesti oludes on realistlik, mõistlik ja teostatav stsenaarium, kus Kohtla-Järve VKG põlevkivitöötlemiskompleksi rajatakse sellise võimsusega rafineerimistehas, mis võimaldaks töödelda aastas kuni 700 000 tonni põlevkiviõli - s.o lähedane kogus Eestis tarbitavale diislikütuse kogusele. Tehase peamine toodang on Euro V diislikütus kuni 500 000 tonni ja ülejäänud osas nafta rafineerimistehastele kõlbulik bensiin.
    Sellise tehase rajamine ei eelda drastilisi muudatusi põlevkivitööstuses ega kaevemahtude kasvu. Kuni 700 000 tonni põlevkiviõli tootmiseks kulub 5-6 miljonit tonni põlevkivi, riiklik arengukava näeb ette kuni 15 miljoni tonni kaevandamist. On elementaarne, et põlevkivi kasutamine põletamiseks elektrijaamades väheneb ja õlitootmise osa suureneb.
    Eesti on väike maa, väiksed on meie võimalused, õnneks ka vajadused. Säästva arengu ja keskkonnakasutuse seisukohalt on mõistlik toota samas suurusjärgus tarbimisega. Meediast läbi käinud plaan suurendada õlitootmist 1,6 miljoni tonnini aastas (15 mln t põlevkivi üksi õlitootmiseks pluss elektritootmine) pole ei mõistlik ega vajalik.
    Autor: Jaanus Purga
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Venemaa tõmbab väed välja Mägi-Karabahhist
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.