Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Konkurentide neelamise aeg
Kui suurem viletsus hakkab läbi saama ning rõõmsamad noodid tekkima nii majandusse kui ka suurettevõtete finantspositsioonidesse, tungivad ambitsioonikamate juhtide mõtteisse ka ülevõtmisideed.
Turuosa tasub alati laiendada enne võimsamat tõusu, et siis laiapõhjalise hoovusega jõudsamalt kaasa minna. Praegu paistab selleks just õige aeg olevat, seda enam, et paljud ihalusobjektid vaevlevad väiksemates või suuremates raskustes ning on ka turuhinnalt suhteliselt odavad. Pealegi tekib strateegiliselt õigete ettevõtete ühendamisel raha säästev meeldiv sünergiline efekt.
Selle aasta esimene pool polnud ilmselgelt mingi kasvamise ja laienemise hiilgeaeg. Bloombergi andmetel vähenesid sel ajal ühinemised ja ülevõtmised USAs aastatagusega võrreldes 42 protsenti, Aasias mõnevõrra enam - 50 protsenti - ja Euroopas lausa 60 protsenti. Praeguseks on üleilmne tehingute maht kahanenud 46 protsenti, 993,6 miljardi dollarini. Kõige enam tehinguid on nõustanud USA pank Morgan Stanley.
Ega ülevõtmist niisama lihtne teostada poleks, kui kusagilt selleks vajalikku raha sisse ei voolaks. Võlakirjade kaudu finantseerimine on nähtavasti taas hoogu sisse saamas, sest USA investeerimisklassi ettevõtted on sel aastal suutnud müüa juba 810 miljardi dollari eest võlakirju, mida on tervelt 33 protsenti rohkem kui aasta tagasi. See on mõnevõrra vähem võrreldes Euroopa ettevõtetega, kellele on võlakirjaostuga usaldust näidatud lausa 2,2 triljoni dollari eest, tervelt 38 protsenti aastatagusest enam.
Ka Citigroup kirjutas eelmisel nädalal, et vaenulikud ülevõtmised taaselustuvad praegu järsult, sest aktsia- ja võlakirjaturu paranemiseeldused hakkavad täituma.
Alates 24. augustist on ülevõtmisi tehtud juba 78 miljardi dollari eest. Kuulsamad nendest on Marvel Entertainmenti ülevõtmine Walt Disney poolt ja BJ Servicesi ülevõtmine Baker Hughesi poolt. Ning loomulikult veel mitte läbi läinud tehing Krafti ja Cadbury vahel.
On ilmselt parim aeg oma väiksemaid ja potentsiaalikamaid lähikondlasi alla neelama hakata. Tõusuks tuleb valmistuda. Kas jõutakse ka valmis?