Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kasumiks vermitud aktsiisitõus

    Möödunud aasta jaanuarist kerkis kütuseaktsiis bensiinile 1,30 ja diislikütusele 1,56 krooni liitri kohta.
    Kütusemüüjaist reageeris aktsiisitõusule kütusehinna tõstmisega esimesena Alexela, mis suunas hinna üles aasta esimesel tööpäeval. Neste, Statoil ja Alexela järgnesid eeskujule kaks päeva hiljem. Hinnatõusu põhjendati aktsiisitõusuga.
    Kui uskuda rahandusministeeriumi ning maksu- ja tolliameti statistikat, siis oleks pidanud kütusemüüjad aktsiisidele viitamise ja hinnatõusuga vähemalt kümme päeva ootama. EMTA andmetel küünib Eesti kütusemüüjate tavapärane kaubavaru aga lausa kolme kuuni.
    Rahandusministeerium raporteeris kuu eest, et kütuseaktsiisi laekus juulis 504,3 miljonit krooni ehk tavapärasest 100 miljonit krooni enam. Hapukurgihooaja tavapärasest suurema laekumise põhjuseks oli ministeeriumi hinnangul kütuse varumine enne aktsiisitõusu.
    Sarnaselt varasemate aktsiisitõusueelsete varumistega, varuti ka seekord rohkem diislikütust, umbes 15 päeva varu, bensiini varuti umbes 10 päeva jagu. Ministeerium leidis, et kuna aktsiisitõusu etteteatamise tähtaeg jäi seekord lühikeseks, ei jõutud suuri varusid kokku osta.
    Tõepoolest - sellist rabamist nagu 2007. ja 2008. aasta vahetusel, mil kütuseaktsiisi laekumine rallis võrreldes eelnevate kuudega üles pea poole võrra, tänavu juulis ei tekkinud.
    Maksu- ja tolliameti kaudsete maksude ja aktsiiside talituse juhataja Helen Napp ütles Äripäevale, et aktsiisi tasumise kohustus tekib hetkel, kui aktsiisikaup aktsiisilaost tarbimisse lubatakse.
    "Eesti suuremad kütusemüüjad on enamasti kõik aktsiisilaopidajad ning ladustavad oma laos kaupa, millelt veel aktsiisimaksmise kohustus ei ole tekkinud," ütles Napp.
    Miks iga aktsiisitõusu järel maksulaekumises anomaalia on tekkinud?
    "Tavapäraselt kõrgem aktsiisilaekumine kütuse kokkuostmise näol on võimalik juhul, kui aktsiisilaopidaja deklareerib kauba vabasse ringlusesse või lubab aktsiisilaost tarbimisse, tasub aktsiisi sellel päeval kehtinud määra järgi ning ladustab sellist kaupa nn vabalaos.
    Selline käitumine eeldab eriti kütusekäitlejate puhul hulgaliselt vabasid mahuteid ehk nn vabaladusid. Hinnanguliselt ulatub Eesti kütusekäitlejate varu umbes kolme kuuni. Seega ei ole välistatud võimalus, et aktsiis tasutakse enne hinnatõusu soodsama määraga, aga jaemüüki suunatakse kaup pärast aktsiisitõusu kallima hinnaga," märkis Napp, viidates kütusemüüjate nipile, kuidas makse optimeerida. Samas möönis ta, et aktsiisi suuremat laekumist ja kauba varumist ei saa siiski otseselt seostada.
    "Tihti tasutakse aktsiis importimisel kohe - paljud ettevõtted võivad teha seda ka hiljem -, tarbimisse lubamisel aga järgmise kuu 15. kuupäevaks. Varumist saab seetõttu hinnata üksnes tarbimisse lubatud ja imporditud koguste deklareerimise põhjal," lisas asjatundja.
    Rahandusministeeriumi tolli- ja aktsiisipoliitika osakonna juhataja Marek Uusküla rääkis, et tegemist on tavapärase ettevõtjate käitumisega.
    "Varude kogumine ei ole ebaseaduslik, iga ettevõtja võib importida ja deklareerida vastavalt vajadusele. Tavapäraselt on sigarettide puhul ajalooliselt tunduvalt rohkem ette varutud, kütuse puhul on seda raskem teha," märkis Uusküla. Samas ütles ta, et juhul, kui aktsiis on juba vana määra järgi makstud, siis kaup on vabas ringluses ja uuesti enam kõrgema määraga aktsiisi ei maksta.
    "Kui ettevõtja on tasunud aktsiisi vana määraga ja tõstab näiteks alkohoolse joogi või kütuse hinda, siis ta saab lihtsalt täiendava kasumi hinna tõstmise võrra," viitas Uusküla ettevõtjate lihtsale võimalusele suuremat kasumit teenida.
    Samasuguse müstilise hüppe nagu kütuseaktsiisi laekuminegi tegi 2007-2008 aastavahetusel läbi ka tubakaaktsiisi maksmine.
    Sellele võib olla väga proosaline põhjus. Eesti ühe suurema tubakamüüja Philip Morris Eesti mullusest tegevusaruandest selgub, et vahetult enne 2008. aasta alguse aktsiisitõusu on firma laenanud oma emafirma finantseerimisüksuselt ligi 221 miljonit krooni ja kasvatanud laovaru - aruandes nimetatakse seda "kaubad müügiks" - peaaegu 600 miljoni krooniseks.
    Paar kuud varem oli Philip Morris avanud emaettevõtte kaudu täpselt poole miljardi kroonise krediidiliini. Aasta varem samal ajal oli tubakamüüja laovaru kõigest 80miljoniline.
    Janek Kalvi, ASi Liviko juhatuse esimees
    Mõni firma võib kindlasti niimoodi käituda, aga meie, eriti praeguses olukorras, kus vaba raha lihtsalt varu alla kinni panna on niigi problemaatiline, nii ei tee.
    Samas ma ei välista, et osas aktsiisiga maksustatud valdkondades saab rakendada skeemi, mille vältel makstakse nn odavam aktsiis ära, kuid turule paisatud kauba hinnatõusu põhjendatakse just kerkinud aktsiisimääraga. Selline teoreetiline võimalus on kahtlemata olemas. Meie ei saa paraku kütusemüüjate moel käituda.
    Kai Realo, Statoil Eesti kontseptsioonijuht
    Ettevõtte majandusaasta aruandes esitatud laovarud sisaldavad nii ettevõtte varusid aktsiisilaos - imporditud mootorikütus, mille eest aktsiisimaks on tasumata - kui ka mootorikütust müügikohas, mille eest aktsiisimaks on tasutud.
    Toodete laovaru aktsiisilaos erinevate aastate 31. detsembril erineb tulenevalt tarnetsüklist. Ühel aastal võib 31. detsembrile langeda imporditud kaubapartii müügi lõpp, teisel aastal võib see kuupäev olla vahetult pärast imporditud kaubapartii saabumise päeva.
    Indrek Kaju, Neste Eesti tegevjuht
    Varu suurus sõltub käibe stabiilsusest ning tarneahela kindlusest. Aktsiisitõusu hetk lööb need mõlemad tasakaalust välja, mistõttu on kütusefirmad sunnitud looma varupuhvri, kuna kütusemüük vahetult enne hinnatõusu kasvab mitu korda.
    Ettevõtte bilanss on varade hetkepildistus, see pilt võib kiiresti muutuda erinevas suunas. Meie ülesanne on tagada, et kütus oleks jaamades alati müügil, sõltumata tarnehäiretest ning muudest kütuseturgu mõjutavatest teguritest.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.