Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Veoplaneerimine annab kulude kontrollitud kokkuhoiu

    Teekonna planeerimiseks kasutatakse tihti kas isiklikku kogemust või paberkaarti. Kui arvuti on käepärast, siis ka tasuta veebikaarti või lihtsat kaardirakendust. Mõnel veebikaardil ja ka GPS- seadmetel on olemas lihtne marsruudiplaneerimine, kuid enamasti piirdub see punktist A punkti B lühima teekonna leidmisega. Viimasel ajal järjest enam kättesaadavad GPS-jälgimislahendused aitavad juba toimunud sündmuste analüüsil, kuid ei võimalda vedusid planeerida.
    Marsruudiplaneerimine on lihtne, kui sihtkohtade ja veokite arv on väike või veod toimuvad regulaarsetel ringidel / marsruutidel. Kui adressaadid on iga veo puhul erinevad, kauba saajaid ja veokeid on palju ning marsruut ja koormatus on iga kord erinev, on planeerimine lihtsate vahenditega aeganõudev ja ebatäpne. Ülesande muudab veelgi keerukamaks vajadus optimeerida mahutavust ja kandevõimet.
    Ettevõtetes, kus laialivedu toimub kindlaid regulaarseid marsruute pidi - näiteks postiteenus ja prügivedu - on vaja optimeerida eelkõige püsimarsruute või teeninduspiirkondade piire. Samas on mitmeid ettevõtteid, kus sihtkohad ja sellest tulenevalt ka marsruudid on pidevalt muutuvad. Püsimarsruutide ja teeninduspiirkondade põhimõttel töötavate ettevõtete puhul on tähelepanu suunatud pikema ajaperioodi veomahtude põhjal marsruutide võrgustiku üldisele optimeerimisele.
    Arvutitarkvara abil vedude planeerimine võtab aluseks saadetiste read, mille puhul on teada saaja aadress, tarnetähtaeg, saadetise maht ja mass ning vajadusel muud eritunnused. Saadetiste info saadakse tavaliselt, kas eraldi veotellimuste süsteemist või kasutatava majandustarkvara müügitellimustest / müügilähetustest. Kui saaja asukoha geograafilised koordinaadid pole täpselt teada, siis toimub aadressi põhjal veose saaja asukoha koordinaatide määramine, ehk geokodeerimine aadressandmete alusel.
    Veoplaneerimise lähtekohaks on ettevõtte veokipargi andmed - kandevõime, kubatuur või sisemõõtmed ja vajadusel muud eritunnused. Marsruudiplaneerimise tarkvara arvutab marsruudi lähtuvalt teekonna pikkusest, lubatud liikumiskiirusest ja teede läbitavusest.
    Tarkvaras välja töötatud marsruudi saab laadida juba kasutuses olevasse GPS-seadmesse või pihuarvutisse, kus vastav hääljuhistega tarkvara aitab autojuhil õigel marsruudil liigelda.
    Saadetiste saajate puhul võivad piiranguks olla näiteks kauba vastuvõtu ajad, mis omakorda mõjutavad veograafiku ajalist ja ruumilist ülesehitust. Teekonnaplaneerimise tarkvara kasutab mitmeid eksootiliste nimedega matemaatilisi algoritme, nagu "rändkaupmehe ülesanne", "sipelgakoloonia meetod" jpt. Kasutatakse kombinatoorilisi võtteid (kõikide variantide läbi proovimine), aga kuna viimane võib osutuda väga mahukaks, siis tulevad mängu nn geneetilised ja heuristilised meetodid, ehk algoritmid, mille puhul lahenduskäik sõltub arvutuse vahetulemustest. Nende algoritmide täiendamine ja parandamine toimub pidevalt.
    See kõik ei kõla eriti lihtsalt ja loomulikult ei pruugi taolised lahendused väga odavad olla. Samas, kui tulemuseks on veokulude 10-20% kokkuhoid, võib igaüks kalkuleerida oma arvestusliku säästu ja loomulikult ka võimaliku teekonnaplaneerimisse tehtava investeeringu suuruse ning tasuvusaja.
    Autor: Alan Rein
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.