Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Veokorraldajad pääsesid väikeste kaotustega
Ülegabariidiliste vedude transpordi korraldamisele spetsialiseerunud Corvus Grupp Transpordi edulugu kestis pikka aega. Juba 2000. aastal jõuti Äripäeva ekspedeerimisfirmade edetabelis 38. kohale, ettevõtte aastakäive ulatus siis alles 20 miljoni kroonini. Firma kiirest arengust andis märku korduv jõudmine kiiresti arenevate ettevõtete Gaselli TOPi. 100 miljoni piir ületati käibes 2007. aastal. Kuid majanduslanguses hävis kõik ülesehitatu kiiresti.
Segmendi mahu vähenemine kuni 60% on juhtimislike meetoditega hallatav, arutleb Corvus Grupp Transpordi üks omanikke ja juhatuse esimees Risto-Pearu Koovit. Mahtude vähenemine üle selle taseme ületab tavaliselt kriitilise piiri, mis ei ole tavapäraste juhtimismeetoditega hallatav, leiab ta. "Meie ettevõtete teenindatavate kaubavoogude käibe kukkumine oli üle 90%. Kuna meie ekspedeeritavatest kaubavoogudest 70% teenindas seotud veoettevõte, kelle liisingukohustusi tagasid grupi kõik ettevõtted, siis mahtude sellise vähenemise puhul oli lõpptulemus paratamatu," nendib Koovit. Corvus Grupp Transpordi pankrot kuulutati välja augusti lõpus.
Õnneks on Corvus Grupp Transpordi juhtum ekspedeerimisturul erand. Valdkonna ettevõtted on turulangusele hästi vastu pidanud. Äriregistri andmetel on ekspedeerimise tegevusalal olnud tänavu vaid kaks pankrotti ning 11 ettevõtet on kustutatud. Veel kolm ettevõtet on likvideerimisel.
ASi Schenker maanteetranspordi divisjoni direktor Katrin Altmets toob ekspedeerimisfirmade hea majandusstressi taluvuse põhjusena välja, et väiksemad ettevõtted ei ole palju investeerinud kinnisvarasse ja seega oli võimalik turumuutustele kiiresti reageerida ning kulusid vähendada. Suurtel ekspederimisettevõtetel on küll investeeringud, kuid neil on ka eelmiste aastate teenitud kasum, mis andis kindluse.
Kogu ekspedeerimisturul ei ole muidugi toimunud ka sellist langust nagu ülegabariidiliste vedude nišiturul tegutsenud Corvus Grupp Transpordil. Eesti suuremate ekspedeerijate hulka kuuluvad AS DSV Transport ja AS Arco Transport kinnitavad mõlemad, et nende käive on selle aasta esimesel poolel kahanenud 30% võrreldes 2008. aasta esimese poolega.
Möödunud aasta novembris nentisid ekspedeerijad, et kui varasemad kuud veel mahtude vähenemist ei toonud, siis oktoobris nägid nad oma igapäevatöös, kuidas Eesti majandus jahtub - kaupa liigutati üha vähem. Aasta hiljem võivad nad olla tunnistajaks vastupidisele suunale. "Pole saladus, et september ja oktoober on olnud selle aasta parimad kuud ja mõningate parameetrite järgi on langus peatunud," teatab DSV Transpordi juhatuse esimees Jaan Lepp. Teda toetab Katrin Altmets, kes kinnitab, et oktoobris on kaubaveo mahud ligikaudu 10% kasvanud võrreldes varasemate kuudega. See on pannud ekspedeerimisfirmad uuelt aastalt lootma 2009. aastast paremaid tulemusi. Nii DSV Transport kui ka Schenker näevad järgmise aasta käibes taas väikest kasvu.