Siim Sultson • 22. märts 2010 • 5 min
Jaga lugu:

Vedaja valik nõuab taustatööd ja kullipilku

"Ühekordsel ja mitte hinnalise kauba veol lepingut üldjuhul ei sõlmita. Oluline on vaadata, et veovahend oleks sobilik, puhas ja juht korrektne. Tasu kindlasti pärast tööd," osutas Smarten Logistika ASi juhatuse esimees Mait Miller olulisematele seikadele vedaja valimisel ühekordseks tööks. Samas kallima kraami veol tasub toimida teisiti. "Ühekordsel kallima kauba veol oleks soovitatav siiski sõlmida leping ja uurida veofirma tausta või kasutada tuntud firmat," pani ta tellijale südamele.

Olukord aga muutub, kui tellijal on soov leida endale koostööpartner pikemaks ajaks. "Kui eesmärk on pikem koostöö, on oluline vedaja kompetentsus. See tähendab tema tehniline valmisolek, kogemused samatüübilise tööga, mida saab teada referentside kaudu, paindlikkus veomahtude või tööskeemide muutumise korral," loetles Miller.

Oluline on loomulikult ka hinnatase. "Oleme hindade kokkuleppimisel võtnud arvesse ka veofirma jätkusuutlikkuse, et koostöös tagada Smarteni klientidele parim kvaliteet," lisas ta.

Infotark ASi juhatuse esimees Jüri Ross ütles, et nemad veavad oma kaupa ise. "Meie veame ise. Proovisime ka teisi vedajaid, aga tööinimeste kasvatus jätab soovida. Näiteks tuuakse kaup kohale, visatakse maha ja lihtsalt nõutakse allkirja - nii ei saa!" selgitas Ross.

"Vedaja valimisel tuleb tema tausta uurida - kui kaua ta turul on olnud, kui palju autosid on, et kas jõuab turgu ära katta, ja lõpuks võiks küsida, kui palju autojuhid palka saavad, et nad laiali ei jookseks," soovitas Ross.

Lisaks tuleb vaadata, kas masinad on puhtad, ja kui vanad need on. Samuti tuleb uurida, kas veoruumis on sobilikud kauba kinnitusvahendid. "Oluline on, et autojuht tööd tehes ja kabiinis ehk ametiruumis ei suitsetaks. Leia alati aega ja viitsimist kontrollida, norida," pani ta tellijale südamele.

Samas soovitas ta alati võimalusel eelistada tuntud ettevõtteid. Vaid hinna järgi valides võid vastu näppe saada. "Oh jumal - ümberkukkunud paletid, kaubaalused," meenutas Ross õudusega halbu kogemusi odavate vedajatega. "Kui firma on odav, siis töö on ka odav ja kvaliteeti pole."

Võrreldes veel mõne aasta taguse ajaga, rääkimata nõukogude ajast, on vedajate töökultuur tõusnud, kuna elu sunnib pingutama. Siiski, võrreldes soomlastega on eestlastel veel arenguruumi.

Logistika Pluss OÜ tegevjuht Toomas Orutar pidas esmatähtsaks vedaja usaldusväärsust. "Vedajal peab olema vastutuskindlustus - kui kaubaga midagi juhtub ja vedajafirma kaob, siis on alus kahju nõuda," soovitas ta.

Logistika Pluss laseb vedada laiali kaupu alates toiduainetest kuni elektroonikani viie-kuue vedajaga, kes on pikaajalised partnerid. Viimaste arv on oluline, et ka hooajal - juunis, detsembris - oleks riik riskivabalt kaetud.

Orutari sõnul on tähtis vedaja käekäigu kontrollimine. "Jälgime alati oma partnerite majandusaasta tulemusi."

Talvel tuleb Orutari soovitusel alati tagada, et toiduained ei jääks autosse külma kätte, suvel aga, et ei jääks sooja kätte. Elektroonika veoga on tihti sama lugu. Sellepärast tasub eelistada termofurgoone, siis on riskid väiksemad. Samas on termofurgooniga vedu keskmiselt 20% tavalisest veost kallim. Näiteks vedudel Lõuna-Eestisse kasutab firma alati termofurgoone.

Kuid laost vaid 20minutilise sõidu kaugusele Ericssoni tehasesse saab elektroonikat vedada ka ilma termofurgoonita. Isegi Pärnusse on elektroonikat saadetud ilma termofurgoonita. Kuid siis tuleb see kohe peale laadida, joonelt kohale viia ja kiiresti maha laadida, rõhutas Orutar.

Mööbliveol soovitas ta jälgida, et furgoonis oleksid vajalikud kinnitusrihmad, ka pakkekiled.

"Vali firma, kel vähegi nime on, vaata internetist ja uuri tausta ajakirjandusest," andis Orutar vedaja valimiseks soovitusi.

Tee-ehitusfirma OÜ Üle logistik Anti Kasuk pidas killustiku, liiva ja teiste puistainete vedaja valimisel väga tähtsaks taustauuringut. "Uuri, kas tal riigimaksud on makstud, kas veoluba olemas. Pane tähele infot, mis liigub logistikute seas - kas keegi on jama teinud. Anna uuele vedajale proovitöö," jagas ta soovitusi.

Näiteks Üle on võtnud iga uue veofirma puhul kaks-kolm autot päevaks-paariks proovitööle. "Praktikas on näha, kas oskavad. Mul on olnud vendi, kes seni on vaid õlut vedanud, ja ei oska kalluriga manööverdada, kallutada, laotada ning lõpuks keeravad püsti kastiga terve masina külili," tõdes Kasuk.

Vedaja valimisel tuleb olla valmis, et sind püütakse petta kilometraaži ja tonnaažiga. "Logistikuna pean vedajal marsruudi täpselt paika panema, muidu läheb ju Võru kaudu," ütles Kasuk. "Üldiselt pole kaod suured," arutles ta vedajate varguste üle. "Näiteks buumiajal läkis iga kümnes auto vasakule, nüüd vähem - vahel koorem nädalas kaob, kuid siis saame sabast kinni."

Raivo Pukk, Abiveod OÜ juhatuse liige

Tavaliselt huvitab eratellijat hind. Kui valid vaid hinna, siis võid kergesti puusse panna. Ei saa ju korraga head tööd ja odavat hinda! Nii ilmub su õue auto, mis tilgub õli, on räpane ja mille juht on ebakompetentne.

Valida tasub ikka tuntumaid firmasid. Samas eks ikka ole dumpinguga vedajaid, kes makse ei maksa. Kuid ega neid palju pole, sest risk on suur. Autoettevõtjate liidust peab iga juht saama riigisisesteks vedudeks tasulise loa. Uustulnukad saavad aastaks, vanematel on see viieks aastaks. Kliendil tuleb enne tööd küsida veoluba. Kui seda pole, siis on tegemist ebaseadusliku vedajaga.

Samuti tasub internetist uurida vedaja tausta. Siiski ega praegusel ajal naljalt võlgadeta vedajaid leidugi. Kliendiga saab hinnas kokkuleppele.

Ardi Sillaorg, Eurowest ASI turundusjuht

Klient tellib külmikveo kas selle pärast, et reeglid näevad seda ette, või selle pärast, et teda huvitab tõeliselt see, mis olekus tema kaup jõuab poodi ehk ka tarbijani.

Minu silmis on siin suur vahe.

Jättes hinna määramise tagamaad välja ja keskendudes puhtalt teenusele, on paar lihtsat asja, millele tellija võiks tähelepanu pöörata. Samuti võiks isegi kaaluda nende kriteeriumide mis tahes hanketingimustesse kirjutamist. Need on veovahendi vanus, furgooni sertifikaatide olemasolu. Samuti vedaja nõusolek võtta kohustus hüvitada võimalikud transpordil tekkinud kahjud või viivitused.

Kõige lõpuks on oluline ka lihtne transpordivahendi visuaalne vaatlus - pragu furgoonis ju paberil ei kajastu.

Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt