Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vedaja valik nõuab taustatööd ja kullipilku

    "Ühekordsel ja mitte hinnalise kauba veol lepingut üldjuhul ei sõlmita. Oluline on vaadata, et veovahend oleks sobilik, puhas ja juht korrektne. Tasu kindlasti pärast tööd," osutas Smarten Logistika ASi juhatuse esimees Mait Miller olulisematele seikadele vedaja valimisel ühekordseks tööks. Samas kallima kraami veol tasub toimida teisiti. "Ühekordsel kallima kauba veol oleks soovitatav siiski sõlmida leping ja uurida veofirma tausta või kasutada tuntud firmat," pani ta tellijale südamele.
    Olukord aga muutub, kui tellijal on soov leida endale koostööpartner pikemaks ajaks. "Kui eesmärk on pikem koostöö, on oluline vedaja kompetentsus. See tähendab tema tehniline valmisolek, kogemused samatüübilise tööga, mida saab teada referentside kaudu, paindlikkus veomahtude või tööskeemide muutumise korral," loetles Miller.
    Oluline on loomulikult ka hinnatase. "Oleme hindade kokkuleppimisel võtnud arvesse ka veofirma jätkusuutlikkuse, et koostöös tagada Smarteni klientidele parim kvaliteet," lisas ta.
    Infotark ASi juhatuse esimees Jüri Ross ütles, et nemad veavad oma kaupa ise. "Meie veame ise. Proovisime ka teisi vedajaid, aga tööinimeste kasvatus jätab soovida. Näiteks tuuakse kaup kohale, visatakse maha ja lihtsalt nõutakse allkirja - nii ei saa!" selgitas Ross.
    "Vedaja valimisel tuleb tema tausta uurida - kui kaua ta turul on olnud, kui palju autosid on, et kas jõuab turgu ära katta, ja lõpuks võiks küsida, kui palju autojuhid palka saavad, et nad laiali ei jookseks," soovitas Ross.
    Lisaks tuleb vaadata, kas masinad on puhtad, ja kui vanad need on. Samuti tuleb uurida, kas veoruumis on sobilikud kauba kinnitusvahendid. "Oluline on, et autojuht tööd tehes ja kabiinis ehk ametiruumis ei suitsetaks. Leia alati aega ja viitsimist kontrollida, norida," pani ta tellijale südamele.
    Samas soovitas ta alati võimalusel eelistada tuntud ettevõtteid. Vaid hinna järgi valides võid vastu näppe saada. "Oh jumal - ümberkukkunud paletid, kaubaalused," meenutas Ross õudusega halbu kogemusi odavate vedajatega. "Kui firma on odav, siis töö on ka odav ja kvaliteeti pole."
    Võrreldes veel mõne aasta taguse ajaga, rääkimata nõukogude ajast, on vedajate töökultuur tõusnud, kuna elu sunnib pingutama. Siiski, võrreldes soomlastega on eestlastel veel arenguruumi.
    Logistika Pluss OÜ tegevjuht Toomas Orutar pidas esmatähtsaks vedaja usaldusväärsust. "Vedajal peab olema vastutuskindlustus - kui kaubaga midagi juhtub ja vedajafirma kaob, siis on alus kahju nõuda," soovitas ta.
    Logistika Pluss laseb vedada laiali kaupu alates toiduainetest kuni elektroonikani viie-kuue vedajaga, kes on pikaajalised partnerid. Viimaste arv on oluline, et ka hooajal - juunis, detsembris - oleks riik riskivabalt kaetud.
    Orutari sõnul on tähtis vedaja käekäigu kontrollimine. "Jälgime alati oma partnerite majandusaasta tulemusi."
    Talvel tuleb Orutari soovitusel alati tagada, et toiduained ei jääks autosse külma kätte, suvel aga, et ei jääks sooja kätte. Elektroonika veoga on tihti sama lugu. Sellepärast tasub eelistada termofurgoone, siis on riskid väiksemad. Samas on termofurgooniga vedu keskmiselt 20% tavalisest veost kallim. Näiteks vedudel Lõuna-Eestisse kasutab firma alati termofurgoone.
    Kuid laost vaid 20minutilise sõidu kaugusele Ericssoni tehasesse saab elektroonikat vedada ka ilma termofurgoonita. Isegi Pärnusse on elektroonikat saadetud ilma termofurgoonita. Kuid siis tuleb see kohe peale laadida, joonelt kohale viia ja kiiresti maha laadida, rõhutas Orutar.
    Mööbliveol soovitas ta jälgida, et furgoonis oleksid vajalikud kinnitusrihmad, ka pakkekiled.
    "Vali firma, kel vähegi nime on, vaata internetist ja uuri tausta ajakirjandusest," andis Orutar vedaja valimiseks soovitusi.
    Tee-ehitusfirma OÜ Üle logistik Anti Kasuk pidas killustiku, liiva ja teiste puistainete vedaja valimisel väga tähtsaks taustauuringut. "Uuri, kas tal riigimaksud on makstud, kas veoluba olemas. Pane tähele infot, mis liigub logistikute seas - kas keegi on jama teinud. Anna uuele vedajale proovitöö," jagas ta soovitusi.
    Näiteks Üle on võtnud iga uue veofirma puhul kaks-kolm autot päevaks-paariks proovitööle. "Praktikas on näha, kas oskavad. Mul on olnud vendi, kes seni on vaid õlut vedanud, ja ei oska kalluriga manööverdada, kallutada, laotada ning lõpuks keeravad püsti kastiga terve masina külili," tõdes Kasuk.
    Vedaja valimisel tuleb olla valmis, et sind püütakse petta kilometraaži ja tonnaažiga. "Logistikuna pean vedajal marsruudi täpselt paika panema, muidu läheb ju Võru kaudu," ütles Kasuk. "Üldiselt pole kaod suured," arutles ta vedajate varguste üle. "Näiteks buumiajal läkis iga kümnes auto vasakule, nüüd vähem - vahel koorem nädalas kaob, kuid siis saame sabast kinni."
    Raivo Pukk, Abiveod OÜ juhatuse liige
    Tavaliselt huvitab eratellijat hind. Kui valid vaid hinna, siis võid kergesti puusse panna. Ei saa ju korraga head tööd ja odavat hinda! Nii ilmub su õue auto, mis tilgub õli, on räpane ja mille juht on ebakompetentne.
    Valida tasub ikka tuntumaid firmasid. Samas eks ikka ole dumpinguga vedajaid, kes makse ei maksa. Kuid ega neid palju pole, sest risk on suur. Autoettevõtjate liidust peab iga juht saama riigisisesteks vedudeks tasulise loa. Uustulnukad saavad aastaks, vanematel on see viieks aastaks. Kliendil tuleb enne tööd küsida veoluba. Kui seda pole, siis on tegemist ebaseadusliku vedajaga.
    Samuti tasub internetist uurida vedaja tausta. Siiski ega praegusel ajal naljalt võlgadeta vedajaid leidugi. Kliendiga saab hinnas kokkuleppele.
    Ardi Sillaorg, Eurowest ASI turundusjuht
    Klient tellib külmikveo kas selle pärast, et reeglid näevad seda ette, või selle pärast, et teda huvitab tõeliselt see, mis olekus tema kaup jõuab poodi ehk ka tarbijani.
    Minu silmis on siin suur vahe.
    Jättes hinna määramise tagamaad välja ja keskendudes puhtalt teenusele, on paar lihtsat asja, millele tellija võiks tähelepanu pöörata. Samuti võiks isegi kaaluda nende kriteeriumide mis tahes hanketingimustesse kirjutamist. Need on veovahendi vanus, furgooni sertifikaatide olemasolu. Samuti vedaja nõusolek võtta kohustus hüvitada võimalikud transpordil tekkinud kahjud või viivitused.
    Kõige lõpuks on oluline ka lihtne transpordivahendi visuaalne vaatlus - pragu furgoonis ju paberil ei kajastu.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.