Jaana Pikalev • 22. juuni 2010 kell 15:29

Kas Daimleri Smart jääb elama?

Smartil on USAs käes halvad ajad. Idee on nii kaua vastu pidada, kui midagi oluliselt suuremat kätte tuleb.

Smarti iseloomustav sõna nunnu ei ole lihtsalt piisav, kirjutas Jerry Flint ajakirjas Forbes avaldatud kommentaaris. Smarti autoäri kokkukuivamine Ühendriikides on selle tõestuseks. Kui seda Daimleri poolt Saksamaal ehitatud väikeautot müüdi kaks aastat tagasi USAs 25 000 ja mullu 15 000, siis tänavuseks paistab see vähenevat 7000-le. See aga pole kindlasti piisav, et ära toita 77 diilerit.

Aga mis siis valesti on? Smart on nunnu, pole kahtlustki, aga kaugeltki mitte otstarbekas auto – kahe istme ja väikse pagasiruumiga. Seega ei saa sellega vedada palju inimesi ega ka asju, samuti ei sõida see kiiresti ega ole mõeldud pikkade vahemaade läbimiseks. Auto on väike, ainult 2,7 meetrit pikk – üle 0,9 meetri lühem kui Mini ja peaaegu poolteist meetrit lühem Volkswageni uuest Beetle'ist. Smarti hind jääb vahemikku 14 000-16 500 dollarit (180 000-210 000 krooni).

Mänguplaan peaks olema säilitada avalikkuse huvi nii kaua, kuni turule tuleb auto uus mudel, näiteks tagumise istme või nelja uksega ja suurema pakiruumiga. Daimler on ühinemisplaani pidanud Prantsuse Renault'iga ja tõenäoline, et järgmine Smart ehitatakse Renault' platvormil, aga seda alles võib-olla kolme aasta pärast.

Viimane liigutus, millega Smart avalikuse huvi pälvis oli elektriauto. Mõned Smarti liitiumioonakudega masinad on saabunud juba testimiseks. Need peaksid võimaldama sõita järjest 82 kilomeetrit ja neid renditakse ca 7600 krooni eest kuus arvatavasti 200 ettevõttele ja 50 eraisikule.

See on ainult osa programmist, mille raames ehitatakse 1500 E-Smarti testimiseks maailma linnades. Kaugelearenenud E-mudelit plaanitakse suuremahuliselt tootma hakata 2012. aastal.

Elektriautode, nagu ka Smarti puhul on oluline kiirendus, kuid läbisõidu kestus on piirav argument, samuti ka vajalikud tunnid akulaadimiseks ning akude maksumus ise. Autotootja ja valitsus aga usuvad, et see on tulevikutehnoloogia, hoolimata probleemidest.

Miks ei ole Smart lihtsalt ära surnud? Seda mõnel põhjusel. Näiteks võimalik, et see oleks piinlikkust valmistav Daimleri juhtkonnale, kes üldse selle auto tootmise projekti heaks kiitis.

Saksa valitsus ei tahaks kindlasti sulgeda ettevõtte tehast Prantsusmaal, kõrge töötuse määraga piirkonnas. Samuti on see paik sümboliks kahe riigi vahelisele majanduslikule koostööle. Ja võimalik, et ikkagi loodetakse, et on olemas turg miniatuursetele autodele isegi kui kütuse hind tõuseb ja mure globaalse soojenemise üle suureneb.

Aga jääb küsimus, kas selle auto jaoks on olemas turg isegi siis, kui seda tagaistme mahutamiseks natuke venitatakse? Vastus kuulub ilmselt kategooriasse "kes seda teab".

Hetkel kuum