Anu Jõgi • 14. juuli 2010 kell 12:38

Iseteenindus jättis Soomes tööta 12 000 müüjat

Poed ja pangad võivad rahul olla, sest kliendid teevad nurisemata ja palgata ära osa nende tööst, kirjutab Taloussanomat.

Uuringu järgi saavad poed klientide iseteeninduse tõttu Soomes hakkama 12 000 täistööajaga töötaja abita. Kohvikus lased kohvi ise masinast ja viid lauda, bussipileti lased ise automaadist välja, poes kohtad müüjat alles kassas, Visa kaardi arve maksad ise arvutis.

Soome statistikaameti peaaktuaari Olli Savela sõnul on tulenebki kaubanduse tootlikkuse paranemine peaasjalikult sellest, et osa tööd on suunatud klientidele. Seevastu on kliendi poeskäigule kulunud aeg sama sammuga pikenenud.

Kaubanduses paranes tootlikkus 1980. aastatest 2000. aastateni aastas kolme protsendi võrra, samal ajal kasvas päevas poeskäimisele kulutatud aeg igal aastal viie minuti võrra.

Inimeste ajakasutuse kohta on värske uuring alles tulemas, aga Savela on kindel, et poeskäiguaeg on veelgi pikenenud. Poed on marketitest hüper- ja supermarketiteks kasvanud, et tootlikkust parandada. Poeni jõudmine aga võtab varasemast rohkem aega.

Iseteenindus ei puuduta vaid poode, noored inimesed peavad juba iseenesestmõistetavaks iseteenindust kohvikus ja restoraniski.

Hetkel kuum