Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Naaberriigid tõid turistide rekordi
EASi juhatuse liikme Maria Alajõe sõnul kasvas selle aasta esimesel poolel Eestis ööbinud välisturistide arv võrreldes eelmise aasta sama ajaga 13%. "Tegemist on kõigi aegade rekordiga," lisas ta. Kuigi eelmise aasta võrdlusbaas oli suhteliselt madal, ületas välisturistide ööbimiste arv ka 2008. aasta sama perioodi taset 7%.
Kasv tuleneb Alajõe sõnul eelkõige kahe sihtturu - Soome ja Venemaa - turistide ööbimiste märkimisväärsest kasvust.
Kahtluse, et majanduse kosudes võiks Venemaa ja Soome turistid Eesti asemel kallemiaid ning kaugemaid riike külastada, lükkas Alajõe ümber. "Sealt on meile alati huvilisi, kui on pakkuda head toodet," ütles ta reedesel turismikonverentsil. "Meil pole näiteks Soome turule head peretoodet ning samuti tuleb kultuuripealinn soomlastele hästi kättesaadavaks teha," rääkis ta võimalustest.
Heade uudiste negatiivsem pool on aga see, et turismiettevõtjate tulud pole kasvanud nii kiiresti kui väliskülastajate arv. "Tulud on isegi vähenenud," tõdes Alajõe, kuid märkis samas, et enamik turismiettevõtetel on siiski nina vee peal.
Vihula mõisas kasvasid käive ja külastajate arv tegevjuht Tarmo Bachmanni sõnul üle kahe korra. "Peaks ootama ära suvised tulemused, aga kindlasti on kasum kasvanud," lisas ta. Vihula mõisal valmis eelmisel sügisel spaa ja 16 uut hotellituba. "Juba juurde tulnud toodete pealt läks Vihula mõisal võrreldes eelmise aastaga väga hästi," rääkis ta.
Bachmann ütles, et üha rohkem tuleb mõelda selle peale, mida pakkuda erinevalt naabrist ja peamisest konkurendist. "Kes üritab praegu eristuda oma toodete, teenuste ja pakkumiste, mitte aga soodsama hinnaga, need on kindlasti lähiajal võitjad," oli tema veendumus.
"Oleme teinud küll pakkumisi, kuid oma põhitoodete hinnad on pigem tõusnud kui langenud, kuna oleme viimastel aastatel palju investeerinud," nentis ta.
Susi hotelli omaniku Jüri Uppini sõnul käib Tallinna turul klientide pärast tihe rebimine. "Tallinna kesklinn on hotellidest üle ujutatud - iga kolmas maja on meil varsti hotell," rääkis Uppin. "Hindu tuli langetada operatiivselt, me ei läinud päris põhja, säilitasime ikkagi eneseväärikuse, aga kasumimarginaal on olematu," rääkis omanik.
Uppini sõnul on kõige suurem probleem selles, et investeeringuid ei saa teha. "Tulude kasvu näen ma alles aasta-paari pärast," nentis ta.
Viking Forell pole aga juhatuse liikme Riho Neeme sõnul üldse pidanud hindu langetama. "Avasime oma küla aasta enne masu ehk veel buumiajal ning Tallinna lähedal meil suurt konkurentsi pole," märkis Neem. "Meie käive on igal aastal kasvanud 10% võrra. Kui poleks masu olnud, oleks kasv tunduvalt suurem olnud."
Tema sõnul tegeletakse arendusega pidevalt, ehitatakse juurde maju ja muid atraktsioone. "Eesmärk on ka välisturiste rohkem saada, kuna aga oleme niivõrd hõivatud, siis pole olnud aega sellega seni tegeleda," ütles Neem.
Vaatamata madalamale hinnale tähendab 13% ööbimiste arvu kasv, et saame rääkida juba väikesest müügitulude kasvust. Ja kuna eelmisel aastal on kulusid kärbitud, siis oleme väga efektiivsed ning suurenenud müügitulude tulemusena võib arvata, et ettevõtetel hakkab vähehaaval midagi järele jääma ka ning on võimalik uuesti investeerima hakata. See aasta võib olla nullilähedane, järgmisel aastal ehk muutuvad ettevõtted kasumlikumaks. Esimesel poolaastal kahanes restoranide ja majutussektori lisandväärtus veel 4%. Aga teine poolaasta on kindlasti parem.