• OMX Baltic0,3270,1
  • OMX Riga0,04933,04
  • OMX Tallinn−0,011 752,77
  • OMX Vilnius0,24993,31
  • S&P 500−1,345 591,26
  • DOW 300,541 158,57
  • Nasdaq −2,7418 001,91
  • FTSE 1000,288 187,46
  • Nikkei 225−0,4341 097,69
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0096,8
  • OMX Baltic0,3270,1
  • OMX Riga0,04933,04
  • OMX Tallinn−0,011 752,77
  • OMX Vilnius0,24993,31
  • S&P 500−1,345 591,26
  • DOW 300,541 158,57
  • Nasdaq −2,7418 001,91
  • FTSE 1000,288 187,46
  • Nikkei 225−0,4341 097,69
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,19
  • EUR/RUB0,0096,8
  • 18.10.10, 00:00

Autovedajad hakkavad reostuse eest maksma

Euroopa Liidu transpordiministrid kinnitasid reedel Luksemburgis uue seaduseelnõu keskkonnamaksu kehtestamise kohta veoautode tekitatud õhureostuse ja müra eest. Keskkonnamaks lisanduks 1999. aastast kehtivale kiirteemaksule ning on liikmesriikidele vabatahtlik. Veoautomaks võib keskkonnakulude lisandumisel tõusta 12-27% ehk siis 3-4 eurosendi võrra auto ja kilomeetri pealt. Seaduseelnõu peab heaks kiitma ka Euroopa Parlament.
Euroopa Parlament on varem hääletanud selle poolt, et uus maks kataks lisaks mürale ja õhureostusele ka ummikutest tulenevad kulud, see aga liikmesriikide heakskiitu ei leidnud. Transpordiministrid leppisid kokku, et liikmesriigid võivad veoautomaksu vabalt varieerida vastavalt liiklusvoogudele. Kõrgeim lubatav ülemmäär võib siin olla 175% keskmisest maksimaalselt 5 tunni eest päevas.
Ministrid kahandasid ka komisjoni plaani maksustada uue seadusega kõik Euroopa teed, jäädes 30 000kilomeetrise kiirteede võrgustiku juurde. Seni kehtis kiirteemaks 15 000 suuremal Euroopa kiirteel. Komisjon soovis paika panna ka, et keskkonnamaksu tulud investeeritaks keskkonnasõbralike mootorite arendamisse, aga seegi jäi liikmesriikide nõudmisel vabatahtlikuks.
Maanteetransport vastutab 75% lämmastikoksiidi õhkupaiskamise eest ja liiklusummikutest põhjustatud kulude eest, mis moodustavad Euroopa Komisjoni hinnangul 1,1% ELi majandusest.
Uued reeglid pole liikmesriikide jaoks siduvad. Näiteks Saksamaa on öelnud, et kiirteemaksule autotranspordi konkurentsivõime säilitamiseks vähemalt esialgu keskkonnamaksu ei lisata. Pikemas perspektiivis tuleb Euroopa vedajatel siiski arvestada kõrgema veoautomaksuga.
Uue maksu kehtestamise üle on liikmesriigid vaielnud viimased kaks aastat. Erinevalt suurtest transiidimaadest olid maksu suhtes vähem entusiastlikud ELi ääreriigid, näiteks Iirimaa.
"See on suur samm edasi keskkonna säästmisel," ütles praeguse ELi eesistujamaa Belgia transpordiminister Etienne Schouppe.
ELi transpordivoliniku Siim Kallase sõnul on vaja taolist maksu selleks, et stimuleerida transpordiettevõtteid investeerima ökoloogilisematesse transpordivahenditesse, kirjutas stolitsa.ee. "Uued reeglid - see on kaasaegne signaal autoveoga tegelevatele ettevõtetele," ütles ta.
Ministrite otsust tervitas ka raudteetööstus. Lepe on samm edasi võrdsete tingimuste loomisel kõigi transpordiliikide jaoks, teatas Euroopa Raudtee- ja Infrastruktuuriettevõtete Ühendus.
Autor: Katri Soe-Surén

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 17.07.24, 13:14
Milliseid võimalusi pakub praegu Euroopa investeerimismaastik?
Euroopasse investeerimine pakub ainulaadset võimaluste kooslust – siin ühinevad mitmekesised piirkondlikud turudünaamikad, kompleksne regulatiivne keskkond ja esilekerkivad sektorid, mis meelitavad kogenud investoreid kogu maailmast. Euroopa investeerimismaastiku nüansside mõistmine on edu saavutamiseks kriitilise tähtsusega, leiavad Freedom24 analüütikud.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele