Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kehtetu tervisetõend võib viia kindlustushüvitise tagasinõudeni
Kehtetu tervisetõendi tõttu peatunud sõiduki juhtimisõigus võib viia selleni, et liiklusõnnetuse korral nõutakse süüdlaselt sisse kannatanule makstud kindlustushüvitis.
Järgmise aasta alguses jõustuva uue liiklusseaduse kohaselt peatub mootorsõiduki juhtimisõigus automaatselt siis, kui aegub sõidukijuhi tervisetõend. Kui ilma kehtiva tervisetõendita sõidukijuht põhjustab liiklusõnnetuse, hüvitab kindlustusselts küll kannatanule tekitatud kahju, kuid võib vastavalt seadusele esitada süüdlasele tagasinõude ehk regressi. Üldjuhul koosneb tagasinõue kohustusliku liikluskindlustuse raames väljamakstud hüvitisest ning kahju käsitlemise kuludest.
Eesti Liikluskindlustuse Fondi (LKF) kahjuennetuse valdkonna juhi Erik Ernitsa sõnul käsitlevad kindlustusseltsid iga taolist liiklusõnnetust eraldi, arvestavad peatunud juhtimisõiguse korral konkreetse juhtumi asjaoludega ning võivad teatud juhtudel ka tagasinõude õigusest loobuda. "Samas on regulaarse tervisekontrolli eesmärgiks tagada, et rooli istuksid ainult need, kelle tervislik seisund sõidukijuhtimist võimaldab," selgitas Ernits. "Seadusandja on pidanud tervisenõuete täitmist liiklusohutuse tagamisel niivõrd oluliseks, et tervisetõendi aegumisel kasutatakse erakorralist meedet - juhtimisõiguse automaatset peatumist. Seetõttu ei saa lugeda mõistlikuks, et kindlustusandja peab sama riski tingimusteta aktsepteerima. Igal juhul on nii liiklusohutuse kui kõigi osapoolte seisukohalt kõige parem, kui tervisekontroll läbitakse õigeaegselt ning juhtimisõiguse peatumiseni ei jõuta."
30 päeva enne järgmise tervisekontrolli läbimise tähtaega saadab Maanteeamet sõidukijuhi soovi korral mobiiltelefoni numbrile või e-posti aadressile teate selle kohta, et juhtimisõigus peatub tervisetõendi aegumise kuupäeval. Teavitusi saab tellida
www.eesti.ee kodanikuportaali vahendusel. Mootorsõidukijuht peab üldjuhul läbima tervisekontrolli iga 10 aasta järel, kuid sõltuvalt juhi vanusest ja juhiloa kategooriast teatud juhtudel ka iga 5 aasta järel. Tervisetõendi kehtivust saab kontrollida veebilehel
https://paberivaba.ark.ee.
Lisaks peatunud juhtimisõigusele võib kindlustusandja esitada liikluskindlustuse seaduse kohaselt tagasinõude ka siis, kui sõidukil puudus kehtiv liikluskindlustus, juht oli alkoholi- või narkojoobes, juht lahkus liiklusõnnetuse toimumiskohalt või liiklusõnnetusest ei teatatud ettenähtud aja jooksul kindlustusseltsile.
LKFi kahjuennetuse juht tuletas meelde, et uuest aastast peab ka mopeedi juhtimiseks olema juhiluba ning vormistatud kohustuslik liikluskindlustus. "Enne järgmise aasta algust kasutuselevõetud mopeedide registreerimisel ja kindlustamisel kehtib küll üleminekuaeg kuni 1. jaanuarini 2012, kuid mopeedijuhtidel on kasulikum need asjad kohe korda ajada," lausus Ernits. "Kui ilma kehtiva kindlustuseta mopeediga põhjustatakse liiklusõnnetus, siis tuleb tekitatud liikluskahju hüvitada mopeedijuhil endal."
Erandina ei nõuta mopeediga sõitmisel juhiluba isikult, kes on sündinud enne 1993. aasta 1. jaanuari. Kuni 2013. aasta 1. jaanuarini ei nõuta mopeedi juhtimisõigust neilt, kes on järgmise aasta alguses 16-17-aastased.
LKF on liikluskindlustuse seaduse nõudel kindlustusandjate poolt asutatud ühing, mille peamiseks ülesandeks on täita garantiifondi rolli ning hallata liikluskindlustuse registrit. Garantiifond hüvitab kindlustamata või tundmatuks jäänud sõidukite poolt põhjustatud kahjud. Samuti kogutakse vahendeid olukordadeks, kui kindlustusandja ei ole võimeline kannatanute nõudeid rahuldama maksejõuetuse tõttu. LKF on lüli liikluskindlustuse rahvusvahelises võrgustikus, täites nii Euroopa Liidu nõuetest tulenevat teabekeskuse ja kompensatsiooniorgani rolli kui ka rahvusliku büroo rolli Rohelise Kaardi süsteemis. LKF toetab kindlustuse vaidluskomisjoni tegevust ning arendab kahjuennetustegevust.