Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lumetorm raputas toidutööstust
Toidutööstus oli reedese lumetormi tõttu keerulises olukorras, kaubaveod olid suures osas halvatud ning mõnel juhul seisati isegi tootmine.
„Oleme siin öö läbi tegelenud,“ kirjeldas reede hommikul olukorda Tere AS juhatuse liige Ülo Kivine piima kokkuostust rääkides ja lisas, et öösel ja ka hommikul ei pääsenud nad mõnedesse farmidesse piima järele.
„Kaubaveost veelgi keerulisem on piima kokkuvedu. Kõrvalteed on suisa läbimatud. Korrigeerime oma plaane tund tunnilt ja üritame kõigi farmideni jõuda,“ rääkis Kivine kibedast tööajast. „Oleme ühenduses farmidega ja ei sõida enne välja, kui farmi ümbrus pole puhtaks tehtud. Väike kogemus on ka viimasest paarist aastast (talvest-toim.).”
Tootmine seiskus
Rakvere Lihakombinaadis jäeti reedel tootmispäev ära ning lükati see töötajate nappuse tõttu edasi pühapäevaks.
“Üldiselt on meil kehvad lood. Tootmine on halvatud tänu sellele, et inimesed ei jõua tööle kohale ja osad jäid juba eile töölt ära minnes Narva maanteele kinni,” rääkis lihakombinaadi juhatuse esimees Anne Mere.Ettevõtte logistikadirektor Tarmo Rei kinnitusel tegeleti pidevalt sellega, et saada ladudest kaubad laiali veetud. “Muigugi on kõige raskemad lumeolud sattunud siia Ida- ja Lääne-Virumaale. See tähendab, et autodel on laadimiseni jõudmine raskendatud ja samuti on nende väljumine olnud raskete teeolude tõttu problemaatiline,” selgitas olukorda Rei.
Autod hanges kinni
Saku Õlletehase kaubaveod ladudest poodidesse olid samuti häiritud ning autod ei saanud normaalselt liikuma. „Üldiselt jäävad autod lumme toppama juba Saku Õlletehase territooriumilt lahkudes ja see on meile tõsine mure,“ rääkis ettevõtte juhatuse esimees Veli Pekka Tennilä, kelle sõnul viimaste aastate jooksul Saku Õlletehas nii keerulist olukorda ei mäleta.
Logistikaplaan oli Tennilä kinnitusel pea peale keeratud. „Kui on ilmselge, et kauba transport on võimatu, siis säästame autojuhte ja ootame olukorra paranemist,“ ütles Tennilä.
Lisaks Virumaale, kus ei liikunud ükski auto, olid Tennilä kinnitusel üsna keerulised olud kogu põhjarannikul. „Realistlik on, et meie logistikute ja transpordifirmade ühisel jõupingutusel jõuab poodidesse 80-90% tellitud kaubast,“ rääkis Tennilä nentides, et õlu ei ole poodides sellise ilmaga siiski just kõige populaarsem kaup.
Ka Põltsamaa Felix AS juhi Anti Orava sõnul mõjutas torm kaupade liikumist ehk tegi transpordi poole keerukaks. “Autod ei saanud õigel ajal kohale jne. aga midagi vedamata ei jäänud, lihtsalt tuleb ette hilinemisi,“ rääkis Orav.
Tormi kahjud teadmata
Rakvere Lihakombinaadi kahjusid Rei hinnata ei osanud ja arvas, et pigem ei ole tegemist suurte summadega. “Eks need kahjud on nii ja naa asi - kui kaubad hilinevad poodidesse, siis ega klient ka ju hetkel poodi asju ostma ei tõtta. Kõik ümberkorralduslikud asjad viivad tööprotsessid rütmist välja ja tekitavad mõningat kulu,” lausus Rei. Kuigi toorainest Kivise sõnul Terel puudu ei tulnud, oldi tootmisega siiski ilma tõttu plaanidest veidi maas. Kauba kohaletoimetamisel olid mõned nn piimaringid hommikul kinni pandud.
„Kui küsimus on selles, mida üleüldiselt teha, siis minu ettepanek on, et oleks võinud suisa riigi tasandil, erakorraliselt olukorrast tulenevalt vaba päeva välja kuulutada. Eriti kuna täna on reede,“ pakkus Kivine.
Autor: Birjo Must, Kaisa Gabral