Sirje Rank • 13. detsember 2010 kell 8:50

Uued majanduse tõusuriigid  – N-11

Goldman Sachs staaristaatuses varahalduse juht Jim O’Neill, kes tõi kiiresti arenevate turgude tähistamiseks käibele lühendi BRIC (Brasiilia, Venemaa, India, Hiina), juurutab juba järgmist koondnime N-11.

See hõlmab riike, mis saavad koos BRIC riikidega olema lähitulevikus strateegiliselt tähtsaimad kasvupiirkonnad.

Uude gruppi liigitab O’Neill sellised riigid nagu Indoneesia, Mehhiko, Türgi, Korea, Iraani, Egiptuse, Nigeeria, Pakistani, Filipiinid, Bangladeshi ja Vietnami.

"See dramaatiline keskmise ja suure tulu saajate arvu kasv BRIC ja N-11 (new eleven) riikides saab olema suurim tarbimist vedav jõud maailmas lähema kümne aasta jooksul ja sealt edasi," ütles O’Neill intervjuus Rootsi majanduslehele Dagens Industri.

BRIC-riikide mõju globaalsel turul kasvab ning nende riikide tarbijad saavad olema niisama arvukad ja aktiivsed kui USAs. Ajavahemikus 2000-2009 on tarbimine neis riikides kolmekordistunud. USAs oli kasv sama perioodi jooksul 50%. Absoluutarvudes on BRIC riigid globaalsesse tarbimisse andnud enam kui USA.

See paradigma muutus muudab O’Neilli sõnul maailmaturgu kardinaalselt. Eriti suured muutused ootavad ees tarbekaupade ja luksustoodete ning turismitööstuses.

O'Neill tunnistab, et on optimistlik. "Pool maailma rahvastikust ei ütle "võlakriis" veel enne hommikusööki... Vaadake Indiat. Äsja teatas riik 8,2% suurusest SKP kasvust. Hästi palju signaale viitab sellele, et mitmetes suure rahvaarvuga arenevates riikides majanduskasv kiireneb."

Ka USAs näitavad märgid majandusolukorra paranemist. Euroopa võlakriisi kohta arvab O’Neill, et selle tähtsus on ülepaisutatud. "Hiinlaste võitlus inflatsiooniga on oluliselt tähtsam," ütles O’Neill.

Hetkel kuum