Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Biogaas vähendab kütusekulu paar korda

    Euroopa Liit on seadnud eesmärgi suurendada biokütuste osa mootorikütustes aastaks 2020 20% praegusega võrreldes. Eesti vastav sihtarv on 10%, aga praegu on biokütuste osakaal transpordis alla 0,1% ehk kümne aastaga peab Eesti saavutama 100kordse biokütuste kasutamise suurenemise.
    Olukord pole siiski lootusetu. Uuringu "Bioenergia potentsiaal Balti riikides" esitlusel ütles Rootsi Linköpingi ülikoolis energiasüsteeme uuriv Rurik Holmberg, et bioenergiast võib saada Eesti nokia. Edu eeldus on nii poliitikute, ülikoolide ja ettevõtjate koostöö ja ühine arusaam reaalsete biogaasijaamade projektide elluviimisel Eestis.
    Autode gaasiseadmete müügi ja paigaldusega tegeleva OÜ Gaznet juhatuse liikme Kristjan Relviku sõnul on nad siiani ainsad Eestis, kes tegelevad muu hulgas ka sõidukite ümberehitamisega töötamaks maagaasikütusega. Pärast esimesi õnnestumisi on temast saanud omamoodi maa- ja biogaasi fänn, kes seda kütuseliiki kõigile huvilistele varmalt soovitab.
    "Soovitan maa- või biogaasikütust proovida ja sõidukeid selleks kohandada," märkis Relvik. "Üks piirang on praegu küll tankimisvõimaluste puudumine, aga kuuldavasti on ka selles osas positiivseid arenguid oodata." Ta lisas, et hingelähedasem olnuks kohapeal toodetud biogaasi kasutamine, ent esialgu on selle tootjaid vaid kolm ja nendegi gaas läheb vaid omakasutusse.
    OÜ Greentec majaehitustehase juhataja ja Ahto Joost ehitas Gaznetis ümber oma kolme aasta vanuse Ameerika maanteelooma Ford F-150, mis keskmiselt neelas 14-16 liitrit bensiini saja kilomeetri kohta. Kuu ajaga sõidab mees maha ligemale 3500 kilomeetrit.
    "Maagaasi autokütusena kasutamise kohta kuulsin Kristjan Relvikult esimest korda siis, kui varem paari autot vedelgaasile ümber ehitasime," meenutas Joost.
    "Kuna tegelen igapäevaselt majaehitustehase juhtimisega ja pean toodete arendamisel silmas keskkonda säästvaid lahendusi, siis üritan sarnast mõtteviisi järgida ka oma teiste igapäevatoimetuste juures."
    Kütusekulude ja oma ökoloogilise jalajälje vähendamiseks arutas Joost võimalused Gaznetis läbi ja kuigi alguses plaaniti proovida vedelgaasiga, jäädi lõpuks, suuresti Relviku õhutusel, pidama maagaasil.
    "Kuna ta on oma varasemate ümberehitustega alati õnnestunud, siis võin kinnitada, et see mees teab, mida teeb," tunnustas Joost.
    "Seni pole kahetsenud. Kütusekulu vähenes umbes poole võrra - bensiiniga sõites kujunes kilomeetri maksumuseks 2,64 kr, maagaasiga sõites (natuke siiski ka kulusid bensiinile, külmkäivitus jm) tuli 1,28 kr/km."
    Suure Fordi ümberehituse maksumuseks kujunes koos käibemaksuga 58 500 krooni. Joost selgitas, et tõenäoliselt oleksid kulud tulnud suuremad, aga et Gazneti lattu olid vanast ajast jäänud balloonid, siis nende maksumus jäi eelarves alla omahinna.
    Mainimisväärseid tagasilööke pole Joosti sõnul esinenud, küll aga vajab gaasiseade veel mõningast täppishäälestust.
    "Riskina näen probleemi avarii korral, kuidas tagada kuni 200 barise rõhu all olevate surveballoonidega turvalisus, kuigi balloonid peaksid iseenesest taluma 400 barist rõhku," tõdes ta. "Minu kalkulatsioonide põhjal peaks maagaasile ümberehitamine ennast umbes aastaga ära tasuma."
    Bioenergia kasutuselevõttu arendava OÜ Mõnus Minek omanik Ahto Oja märkis, et näiteks Rootsi on võtnud selge riikliku poliitika, et taastuvenergias keskendutakse taastuvatele mootorikütustele ja mitme linna ühistransport on osaliselt või täielikult üle läinud kohalikest jäätmetest kääritatud biometaanile.
    Oja hinnangul on biojäätmetest ja biomassist energia tootmise teoreetiline aastane kogupotentsiaal Eestis 2588 GWh primaarenergiat.
    Läinud aasta lõpus oli Tallinna Autobussikoondise käsutuses surugaasil töötav MANi linnabuss.
    Säärane sõiduk eraldab diislikütusel bussidega võrreldes õhku lämmastikoksiidi 70% ja süsinikoksiidi 80% vähem, tahkeid osi peaaegu ei teki. Kokkuhoidu võimaldab sellise bussi kasutamisel tõsiasi, et maagaas on diislikütusest kolmandiku võrra odavam.
    Nüüd on Eesti Gaasil plaanis tuleval kevadel avada veel üks maagaasitankla Tartus. See võimaldab ka Tartu linnaliinide hankekonkursi võitnud ASil Sebe täita oma taotluses välja käidud lubadus tuua Emajõe Ateenas järgmisel aastal liinidele viis maagaasibussi.
    MAN sõidukite Eesti edasimüüja OÜ Keil M.A. juhataja Andres Mängel tunnistas, et enamik Euroopa riike on biokütuste kasutuselevõtuga Eestist ette jõudnud.
    "Nii tööstuses kui ka transpordis on vaja kasutusele võtta üha puhtamaid tehnoloogiaid, et mitte saada saastetrahvi kaela," kinnitas Mängel. "Samas ei saa ettevõtetele peale suruda tehnoloogiaid, mis on väga kallid. Kõige lihtsam on seda korraldada suurt masinaparki omavates firmades, mille tegevus mõjutab linnade saastefooni kõige rohkem."
    Biogaasi tootmine on keeruline, sest sõltuvalt paljudest teguritest ei ole olemas ühtset skeemi, vaid iga jaama konfiguratsioon sõltub konkreetsest asukohast ja tooraine kooslusest.
    Eesti riik planeerinud taastuvenergeetika arengu toetamist ELi struktuurifondidest, mis aitaksid riigil panustada tegevustesse, mille raames toetatakse lisaks tuuleenergiale ka uute taastuvatest energiaallikatest elektritootmisseadmete rajamist. See annab eelduse biogaasil põhinevate koostootmisjaamade arendusprojektidele.
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Suure seitsmikuga on ühinemas uus tegija
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Raadiohommikus: miljard Pärnusse, uut moodi Tallinn ja tippjuhi nipid
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse. Mida linn asjast arvab, mida ootab ja mida kardab, räägib neljapäeval raadiohommikus linnapea Romek Kosenkranius.
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse. Mida linn asjast arvab, mida ootab ja mida kardab, räägib neljapäeval raadiohommikus linnapea Romek Kosenkranius.