Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hästitöötavat süsteemi ei peaks lõhkuma!

    Hästitöötavat kaugliinide süsteemi ei peaks lõhkuma, kuid konkurentsiolukorra analüüsid on reisijateveo turul siiski teretulnud, leiab kunagine Konkurentsiameti juht ja praegune majandusanalüütik Peeter Tammistu.

    Järgneb Peeter Tammistu vastus Äripäeva küsimusele, kas konkurentsiamet peaks seisma turu ümberjagamise eest ning tema soovitus ühistranspordi liinilubade jagamiseks.
    Olen ise tuline konkurentsi pooldaja, kuid usun, et konkurentsi puhul on tegemist  vahendi, mitte eesmärgiga. 2009/2010 analüüsisin Autoettevõtjate Liidu ülesandel uue ühistranspordi seaduse (ÜTS) eelnõud, et ettevõtjaid toimuvatest muudatustest seadusandluses juba eelnevalt informeerida.
    Võrreldes 2009. aastaga on ÜTS eelnõu läbi teinud positiivseid muudatusi ja palju küpsem. Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus 1370/2007, mis on aluseks ÜTSi eelnõule ja tulevane bussireisijateveo eeskiri pööravad rohkem tähelepanu reguleeritud konkurentsile. Meie väikese turu puhul vajab õige mehhanismi leidmine sügavat analüüsi.
    Arvan, et konkurentsiamet ei peaks seisma turu ümberjagamise eest ja seda nad ka ei tee, vaid analüüsivad konkurentsiolukorda reisijateveo turul. Sellised analüüsid ja ettepanekud on teretulnud ja aitavad näha probleeme erineva nurga alt. Kas konkurents on piisav või mitte, vajab omaette analüüsi.
    Üheksakümnendatel aastatel oli meil "metsiku konkurentsi" periood, mis oli küll lühiajaliselt tarbijale tore, kuid mitmetele ettevõtjatele, eriti väiksematele, lõppes see pankrotiga. Seega võib konkurents vastupidi üldlevinud arvamusele hoopis valikuvõimaluste vähenemisele viia. Seega oleks lõpliku vastuse jaoks vaja mitte ainult konkurentsialast analüüsi, vaid laiemat ühistranspordialast analüüsi.
    Ma arvan, et hinnad on tarbijatele taskukohased siis, kui ta valib endale taskukohase reisi. See tähendab, et mitmetel ettevõtjatel on nn haavatavamatele reisijatekategooriatele välja töötatud eraldi toode, mis erineb põhihinnast 50-60%.
    Mida teha, et samade investeeringute taseme juures ka uusi tulijaid turule pääseksid? Esiteks pole mõtet hästitöötavat süsteemi lõhkuda. Ka ELi reeglid näevad avaliku teeninduse lepingu alusel sõitvatele liinidele ette, et neil võib sõita kuni 15 aastat ja kui liin on kõrvalises raskestiligipääsetavas paikkonnas või vajab eriinvesteeringuid, ka pikemat aega.
    Põhitähelepanu liinide jätkamisel peaks olema reisijatelt tuleval positiivsel tagasisidel. Sama põhimõtet järgib ka ÜTSi eelnõu ehk tagasiside on üks konkurentsi komponent, mis ei lase vedajal laisaks jääda ja sunnib teda oma toote kvaliteeti tõstma.
    Kokkuvõtteks, ettevõtja vajab oma tegevuse planeerimiseks kindlaid lahingureegleid, vaid siis on võimalik investeerida pikaajalisse kvaliteetsesse tootesse.
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Nõrk tehnoloogiasektor surus USA turud taas langusele
Kuna tehnoloogiasektor ilmutas nõrkust, siis langesid langesid kolmapäeval taas kõik kolm suurt USA indeksit: Nasdaq kukkus kõige rohkem -1,15%, S&P 500 odavnes -0,58% ning Dow 30 taandus -0,12%. Indeksid langesid neljandat päeva järjest, mis tähendab pikimat kaotuste seeriat alates jaanuarist.
Kuna tehnoloogiasektor ilmutas nõrkust, siis langesid langesid kolmapäeval taas kõik kolm suurt USA indeksit: Nasdaq kukkus kõige rohkem -1,15%, S&P 500 odavnes -0,58% ning Dow 30 taandus -0,12%. Indeksid langesid neljandat päeva järjest, mis tähendab pikimat kaotuste seeriat alates jaanuarist.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Uus linnavõim vahetas välja Tallinna Hambakliiniku nõukogu ja juhi
SA Tallinna Hambakliiniku nõukogu kutsus alates tänasest tagasi juhatuse esimehe Maksim Volkovi, kelle juhitud linnaasutuses paljastas audit autoritaarse juhtimise ja lepingud omadega.
SA Tallinna Hambakliiniku nõukogu kutsus alates tänasest tagasi juhatuse esimehe Maksim Volkovi, kelle juhitud linnaasutuses paljastas audit autoritaarse juhtimise ja lepingud omadega.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Viljar Arakas ja Robert Kitt said eelarvenõukokku
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Ulub koos huntidega: Wolf Groupi kaks tütart tegutsevad Venemaal rahulikult edasi
Eesti ehitusvahutootja Wolf Group jätkab äri Venemaal: Delovõje Vedomosti veendus, et mõlemad ettevõtte tütarfirmad tunnevad ennast hästi, nimetavad sõda spetsoperatsiooniks ja plaanivad aktiivselt Narva jõe taga areneda.
Eesti ehitusvahutootja Wolf Group jätkab äri Venemaal: Delovõje Vedomosti veendus, et mõlemad ettevõtte tütarfirmad tunnevad ennast hästi, nimetavad sõda spetsoperatsiooniks ja plaanivad aktiivselt Narva jõe taga areneda.