Skyproff.com'il on ka lumekoristuse kiirreageerimise üksus, keda on mõistlik kutsuda siis, kui vesi juba tuppa jookseb. Kliendi juurde jõutakse 2-3 tunni jooksul pärast tellimuse esitamist, maksimaalselt 24 tunni jooksul. Kiirreageerimine on pisut kallim teenus, aga probleemile on vahel vaja lahendus leida kohe, et pärast ei peaks tegema veelgi kulukamat remonti.
Tellimuste arv sõltub paljuski ilmast: eriti palju kõnesid tuleb pärast suurt lumesadu või sula ajal, kui on vaja koristustöödele väljaõppega inimesi. Praeguses turusituatsioonis on tõstukite ootejärjekorrad tihti pikad ning sellisel juhul on lihtsamatel objektidel mõttekas kasutada köietehnikat. "Meie põhitegevusala on tööstusalpinism, aga peame oma tegevusvaldkonnaks ka lumekoristustöid," sõnab Wildworksi projektijuht Andrus Karu. "Meie põhiline eelis on see, et saame pakkuda professionaalset teenust seal, kus ligipääs puudub või osutub tavapäraste meetoditega liiga keerukaks ja kulukaks. Ettevõtteid, kes suudavad Eestis ohutult kõrgtöid teha, on vaid mõni, kuid isehakanud pesunöörialpiniste on ilmunud viimasel ajal palju."
Olukord sama mis ehitusbuumi ajal. "Lumebuumi ajal on tekkinud päris palju üritajaid ehk kaskadööre, kes ronivad odavate ja kättejuhtuvate vahenditega katusele ja arvavad, et sellest piisab," tõdes ka OÜ Nurm ja Partnerid tegevjuht Mihkel Nurm. "Situatsioon on sama nagu ehitusbuumi ajal, kus kõik olid ootamatult ehitajad, kes vähegi haamrit käes jaksasid hoida."
Kui aasta tagasi oli veel nõudlus suurem kui pakkumine, siis sel aastal on konkurents tihedam, eriti lamekatuste puhastamisel, kus tööga saab hakkama ilma koolituse ja varustuseta.
K-rauta kauplusi pidava ASi Rautakesko haldusjuht Toomas Ütsik rääkis, et ettevõttel on üheksa kauplust ning koristustööde leping on sõlmitud eri firmadega. "Katustelt lumekoristus on talvine eritöö ja see käib ühekordsete lepingute alusel. Üldiselt on nii, et vaatame, kes mingile kauplusele parima pakkumise teeb. Tallinna regioonis oli teenusepakkujat lihtne valida, sest firmat soovitas oma töötaja," selgitas Ütsik.
Katus vajus ikkagi sisse. Sel aastal on K-rauta kaupluste katuseid puhastatud üle Eesti kaks korda. Väljakutsed tehakse haldusjuhi esitatava info põhjal. Ütsiku sõnul on katuste koristamine märkimisväärselt kulukas, sest tehnikat kaupluste lamekatustele lasta ei saa ja kinni tuleb maksta inimtöötunnid.
Vaatamata monitoorimisele ja puhastamisele vajus detsembris K-rauta Tondi kaupluse katus sisse. Rautakesko juhatuse esimees Alo Ivask märkis, et küllap oli lohakas monitoorimise pool, aga ka töövõtted katusel ei pruukinud päris õiged olla. Haldusjuht lisas, et Tondil oli katusel ebatavaliselt palju lund ning aasta lõpul oli ka lume konsistents teistsugune kui tavaliselt. Ütsiku sõnul on võimalikud ka konstruktsioonivead, ent see pole veel päris selge, sest ekspertiis alles käib.
Kukkumiskaitsevahendid ei ole ainult positsioonivööd ja turvarakmed, vaid sinna kuuluvad ka spetsiaalsed ankurduskomponendid, turvaköied, vertikaal- ja horisontaalliinid, ühendusliinid, karabiinid ja lukustid.
Nende valikul on määrav töö iseloom ja sellega kaasnevate riskide objektiivne hindamine. Positsioonivöö on mõeldud töödeks, kus on vaja säilitada tööpositsioon, kuid kukkumisohtu pole.
Katuseäärel, fassaaditöödel, tellingutel ja tõstukikorvis on aga reaalne kukkumisoht, seal peab kasutama turvarakmeid. Kui töö tegemiseks peab vertikaal- või horisontaalsuunas liikuma, kasutatakse vastavaid liine ja lukusteid.
Tööstusliku alpinismi ettevõtted kasutavad kõrgustes tehtava töö jaoks mõeldud varustust (köisi, rippasendis tehtavate tööde jaoks mõeldud vöid ja seadmeid), mitte tavalist ronimisvarustust. Katuse saab lumest puhtaks harjast räästani ja vajadusel saab laskuda üle ääre purikateni, et need ohutult alla võtta. Tõstukiga kõikjale hästi ligi ei pääse. Kui lund on palju, on ligipääs raskendatud. Alpinisti teenus on kliendile odavam ja mugavam, tõstuk kallim.
Kõige keerulisem on töötada kaarjatel katustel, kus pole piisavalt köiekinnituse kohti ja köied tuleb kinnitada majast eemale (vastasmaja tugevad konstruktsioonid, puud, autod). Keerulistes kohtades on abiks automaatse lukustusega julgestusvahendid.
"Keerulistes kohtades peab töötaja olema kahest punktist kinni, ronides jälgima ankrupunkte ja nurkasid, tundma jõudude mõju, arvestama pendlisse kukkumise ohuga," selgitas Nurm ja Partnerite tegevjuht Mihkel Nurm. Ta rääkis, et on olnud juhtumeid, kus lumi on katusel nii raskeks muutunud, et uksed ei lähe enam toas normaalselt kinni. Probleem laheneb, kui lumi on katuselt ära. Sulaperioodil tulevad jäämassid katuse küljest lahti ja võivad alla kukkudes lõhkuda mõne klaasi, katuseakna või kaabli või suruda lahti rennid või valtsi.
Autor: Tea Taruste
Seotud lood
Ajalugu kordub: möödunud aasta 26. septembril esitleti Berliinis intrigeerivaid telefone Xiaomi 13T ja Xiaomi 13T Pro, tänavu, samuti 26. septembril ja samuti Berliinis esitles Xiaomi oma uusimaid telefone
Xiaomi 14T ja
Xiaomi 14T Pro. Hetkel kuum
Inflatsioon võib lähikuudel uuesti kiireneda
Plaanivad Prantsusmaale tehase rajada
Tagasi Äripäeva esilehele