Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Investeeringust sai kingitus

    Kas Vitsuti ja Õispuu käsutuses olnud laev, mis Vahemerel ja Mustal merel lõhkeainet vedama hakkas, võis olla meelehea linnaametnikele, kelle tegevusest võisid sõltuda Arco Vara asutajate kinnisvaraprojektid? Ning kas kõrged linnaametnikud on neile kuulunud offshore-firma abil varjanud avalikkuse eest oma tulusid ja hoidunud Eesti riigile maksude maksmisest? Sellised küsimused tekkisid, kui Äripäev uuris möödunud nädalal ETV saate "Pealtnägija" paljastatud Vitsuti ja Õispuu lõhkeaineäri tagamaid.
    On 2005. aasta märts. Toomas Vitsutist on pooleaastase pausi järel saanud jälle Tallinna abilinnapea. Kuid mitte kauaks, sest Edgar Savisaar läheb majandusministriks ning Vitsut valitakse volikogu juhtima. Tal sügeleb taskus miljon krooni, mille sai osaluse müügist Majanduskaitse Büroos.
    Saatus viib Keskerakonna tipp-poliitiku kokku vana merekaru Heinar Innoga, kellel on üks tulus äriidee. Tuleb ainult laev osta ning hakata sellega Mustal merel ja Vahemerel lõhkeainet vedama. Juba mais asutab Vitsut endise nõuniku Toomas Õispuuga OÜ Eastern Shipping Group. Praegu on Õispuu Tallinna linnaplaneerimisameti juhataja.
    Raha ei olnud. Paraku on meestel üks suur probleem. Laeva Balkan Star eest küsitakse 480 000 eurot ehk 7,5 miljonit krooni. Nii suurt raha linnaametnikel aga pole. Abi saamiseks pöördutakse Arco Vara omanike poole, kellega abilinnapea ja tema nõunik on aastate jooksul kokku puutunud erinevates kinnisvaraküsimustes.
    Nõunik Õispuu tegeleb näiteks Vabaduse väljaku parkla küsimustega. Just viimasega on Arco Vara omanikel koos praamikuningas Vjatšeslav Leedo ning linnaga suured plaanid. 2006. aasta septembris annab linnavõim loa Kaarli pst 2 asuvate tenniseväljakute juurde 4800 m2 maa ostueesõigusega erastamiseks.
    Kinnistu ehitusmaht paisus. Arco Varal on sel ajal linnas soolas miljardiprojektid, sadamasse plaanitakse spaahotelli ning Kadriorus endise lõbustuspargi krundile kortermajade ehitamist. Seda kinnistut jahtisid paljud arendajad. Arco ostis selle 251 miljoni krooniga, mis teistele tundus liiga kõrge hind. Hiljem selgus konkurentide üllatuseks, et justkui imeväel õnnestus Arcol linnaisade nõusolekul suurendada kinnistu ehitusmahtu 45 000 ruutmeetrilt 64 600 ruutmeetrile ehk tekitada tollaste arvutuste kohaselt üks miljard krooni lisakäivet. Sellisest võimalusest polnud teistel arendajatel aimugi.
    Samal ajal, kui Arco Vara töötajad 4,9 hektari suuruse krundi võidu üle rõõmustavad ning arendusplaane peavad, asutab septembris 2005 Arco omanikele Tomingasele ja Arakasele kuuluv OÜ Toletum tütarfirma Euro Shipping OÜ ning kohe ka viimase tütre OÜ Dorsy Trade, mille juhatuses on Hillar-Peeter Luitsalu. 2006. aastal tuleb juhatusse Mikk Varik.
    Dorsy Trade ostab 6,9 miljoni krooni eest 1980. aastal ehitatud laeva Balkan Star, mille rendib välja Vitsuti ja Õispuu omanduses olevale firmale Eastern Shipping Group. Ka selle firma juhatusse saab Toomase venna Lauri Vitsuti firmas töötanud Mikk Varik.
    Tulu laekub offshore'i. Keskerakondlaste firma opereerimisel teeb laev 2006. aasta esimeses pooles 25 reisi. Mitu korda väisatakse Liibüa, Tuneesia, Itaalia, Kreeka ja Türgi sadamaid. Samuti viib reisisiht vapraid meremehi Balkan Stari pardal Horvaatiasse, Ukrainasse ning Liibanoni. Paraku linnaametnike osaühingu majandusaasta aruanne neid kaubavedamisi, mille seas on ka relva- ja lõhkeainekonteinerid, ei kajasta. Ettevõtte aastane müügitulu on ainult 76 000 krooni.
    Äri käib hoopis läbi Seišellidel registreeritud offshore-firma Japro Ltd. See on Vitsuti ja Õispuu ettevõtte tütarfirma, mille rahavood emafirma bilansis ei kajastu. Japro nimi käib paberitest läbi kui laeva tegelik omanik, firma juht on Heinar Inno, kellel on väidetavalt Ukrainas partner, kes organiseeris laevale kauba. Pole teada, kas Vitsut ja Õispuu on endiselt offshore'i taga ja kui palju kaubavedudega teeniti. See on Vitsuti-Õispuu laevaäris lünk, mille täitmine võiks pakkuda huvi maksuametile.
    Tulus pisiäri. Arco Vara asutajatele on laeva rentimine stabiilseks rahaallikas. Dorsy Trade'i sissetulek on aastas 1,5 miljonit krooni, puhaskasum jääb miljoni krooni ligi. Hoolimata sellest müüakse firma 2008. aastal ühe krooni eest pankrotihaldur Martin Krupiga seotud osaühingule Hironymos.
    Tomingas ja Arakas saavad ettevõtte müügist 1,9 miljonit krooni kahjumit. Krupi nimel läheb äri aga edukalt edasi, 2009. aasta lõpuks on Dorsy Trade'i arvel jaotamata kasumit 3,3 miljonit krooni. Jääb arusaamatuks, miks edukad kinnisvaraettevõtjad otsustasid teha sellise kingituse Keskerakonna esimehe Edgar Savisaare kunagisele äripartnerile. Luitsalult, Krupilt ja Innolt ei õnnestunud Äripäeval eile kommentaari saada.
    Tallinna linnavolikogu esimees Toomas Vitsut ei olnud telefonis nõus küsimustele vastama. Edastasime need talle kirjalikult.
    Kelle kaudu ning miks Te seda äri hakkasite ajama? Oli see Heinar Inno idee?
    Kuidas Te kohtusite Arco Vara omanikega, et neilt laeva Balkan Star rentima hakata?
    Oli see Teie idee, et nad ostaksid laeva Balkan Star?
    Kui kaua Teile kuuluv ettevõte laeva rentis? Või rendib endiselt?
    Kogu äri käis läbi offshore-firma Japro Ltd. Miks?
    Heinar Inno on meremeeste ametiühingule esitatud paberites nimetanud Japro Ltd laeva tegelikuks omanikuks. Kas Arco Vara omanikud ostsid Teile ja Toomas Õispuule laeva? Miks?
    Kelle kaupa, mille hulgas olid ka väidetavalt relvad ja lõhkeaine, Teie firma vedas?
    Kuidas Te hindate 2006. aastal toimunud relva- ja lõhkeaineveo äri eetilisest küljest?
    Vastab Toomas Vitsut:. Kuna viidatud "Pealtnägija" lugu oli rohkem algelise ilukirjanduse kui ajakirjandusliku uurimuse vallast, siis pole esitatud looga seoses midagi täpsustada. Küll aga tahan leida aega, et tegelikult toimunut põhjalikumalt selgitada. Olen seda valmis tegema näiteks Äripäeva vahendusel - kui lehel on avaldamiseks huvi.
    Äripäevas ilmus kolm aastat tagasi uuriv artikkel pankrotihaldur Martin Krupi sidemetest Keskerakonna esimehe Edgar Savisaarega.
    Hakkasime Krupi vastu tundma huvi seetõttu, et ta oli kommitootja Kalev suuruselt kuues aktsionär. Toona kümne miljoni krooni väärtusega aktsiapaki omanikuks sai Krupp aga ainult 125 krooni eest. Meie ühe hüpoteesi kohaselt aitas Krupp varjata aktsiate omanikku. Lisaks sellele tehingule oli Martin Krupp seotud ka Kalevi aktsiate kantimiskatsega, mis küll luhtus.
    Krupp on olnud Edgar Savisaare äripartner firmas Dalmonde. Samuti esindas ta firmat Domex Kinnisvara, mille omanikku oli avalikkusel võimatu tuvastada. See firma oli seotud Savisaarte Nõmme majaga toimunud imelike tehingutega. Krupp on olnud ka seotud firmaga Crimex Capital. See firma jookseb läbi Tallinna politseimaja rendiloost. Oliver Kruuda rentis Kalevi kommivabriku hoone politseile ajal, kui siseministri kohal oli keskerakondlane Ain Seppik ja Tallinna politseiprefekt hilisem keskerakondlane Kalle Laanet. Seda tehingut on kritiseerinud riigikontroll.
    Balkan Staril töötanud neli Eesti meremeest pöördusid minu poole 25. juulil 2006. aastal. Neil oli ajavahemiku 10.12.2005-23.05.2006. eest saamata jäänud töötasu nõue kokku summas 21 965 USA dollarit. Saatsin 01.08.2006 nõude meremeestele väljamaksmata palkade osas laeva registreeritud omanikule OÜ Dorsy Trade ning prahtijale OÜ Eastern Shipping Group.
    Samuti üritasin kohtuda Toomas Õispuuga, et arutada maksmata töötasudega seonduvat, kuid tulutult.
    Asi vaibus ning ma lõpetasin juhtumi 24. jaanuaril 2007. aastal, kuna meremehed pärast esmast pöördumist enam kohale ei tulnud.
    Laeva ostmise järel ja meeskonna komplekteerimisel esindas omanikke Japro Ltd juht Heinar Inno.
    Japro Ltd on esitatud ITF-poolsel küsimustikul kui laeva tegelik omanik - "beneficial owner". Minu andmete kohaselt on laeval jätkuvalt sama nimi, lipp ja omanik.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Cathie Woodi populaarsed ARK fondid vajuvad kiiresti: investorid lahkuvad miljardite dollaritega
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.