Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    "Meil on väga piinlik". Olerexil kahtlased partnerid

    Paar nädalat tagasi teatas Olerex, et pikendas tarnelepingut Leedu kütusetehasega Orlen Lietuva. Olerex ostab suure osa kütusest tõesti Orlen Lietuva siinse tütarfirma Mažeikiu Nafta Trading Housei käest, ent kütuse hankimisel on ka varjus pool.
    Koostöö lõpetati. Hiljuti kirjutas Äripäev kahtlusi tekitava ärimudeliga endiste kurjategijate firmade Viking Oili ja Viking Fueli tehingutest Olerexiga. Pärast seda lõpetas Olerex koostöö Viking Fueliga, kuna sai ettevõtte juhi Sulev Schasmini sõnul Äripäevast teada, et firma taust pole kiita.
    Kahtlasi tarnijaid on aga Olerexil olnud teisigi. Eelmise aasta mais liikus Olerexi kontolt 12. ja 14. kuupäeval üle 67 000 euro (üle miljoni krooni) Tallinnas Mustamäe teel asuvas korteris tegutsevale firmale Hulgimüük OÜ. Edasi läks käiku maksuametile tuttav skeem. Firma Hulgimüük jättis maikuu käibe deklareerimata, registreeris firma korterist ümber räämas Maardu ärimajja. Napilt enne tehinguid Olerexi ja Hulgimüügi vahel vahetus viimase omanik ja firma liikus tundmatu lätlase Edmunds Kula nimele. Enne lätlast kuulus firma lühikest aega Dmitri Unraule. Äriregistris Hulgimüügi kontaktide all olevad mobiilinumbrid ei kehti enam ja Unrauga ei õnnestunud Äripäeval kontakti saada.
    Skeem kordus. Äravahetamiseni sarnane skeem kordus järgmisel kuul ehk mullu juunis Olerexile kütust müünud ettevõttega. 3. ja 11. juunil liikus Olerexilt firmale Sentel Oil Invest OÜ ligi 100 000 eurot (üle 1,5 miljoni krooni). Sentel Oil Invest oli kütusemüüjaks registreerunud vaid kuu enne Olerexi äripartneriks saamist, ja mis veel kurioossem, juba 20. juunil ehk loetud päevad pärast tehinguid Olerexiga visati ettevõte kütusemüüjate registrist välja maksuameti ettekirjutuste korduva täitmatajätmise pärast. Sentel Oil Investi ja eespool mainitud Hulgimüüki ühendab see, et firmad on äriregistrile aadressiks esitanud ärimaja Maardus, ent kohapeal ei teatud neist midagi.
    Sentel Oil Invest on riigile võlgu üle 100 000 euro ning jätnud esitamata käibedeklaratsiooni juuni kohta, mil Olerexiga kaubeldi. Ettevõte kuulub Sergei Fjodorovile, kelle kätte sokutati firma kohe pärast kütusemüüjate registrist väljaheitmist.
    Olerexiga tehtud tehingute ajal kuulus Sentel Oil Invest Vadim Ivanovile, kes ütles telefonis, et ei tea firmast enam mitte midagi, kuna müüs selle oma tuttavale, kelle eesnime ta aga ei suutnud meenutada ja kellega ta enda sõnul enam üldse ei suhtle. "Mina müüsin firma maha võlgadeta. Praegu ei tegele ma mitte millegagi," teatas Ivanov.
    Kütuseturul toimuvateks pettusteks kasutatakse pisifirmasid, kes aktsiisilaost kütuse välja müüvad ja kellel tekib käibemaksu maksmise kohustus. Need lühikese ajalooga tankistfirmad aga jätavad maksud maksmata või käibe deklareerimata.
    Maksuameti üleskutse. Maksu- ja tolliameti peadirektori asetäitja Egon Veermäe sõnul on nemad kütusekäitlejatele öelnud, et paljuski saavad nad ise olukorda reguleerida. "Kui sulle tullakse pakkuma oluliselt odavamat kütust nii-öelda ühemehefirmalt või mingilt kodanikult, kes iga kuu vahetab firmat, siis see on sinu koht valida. Alati ei saa olla määrav hind," rääkis Veermäe paar kuud tagasi toimunud kohtumisel.
    Olerexi juhi Schasmini sõnul ei ole võimalik panna paika piiri, kustmaalt on kütus kahtlaselt odav. "Kas me siis, kõik suuremad kütuseärimehed, saame laua taga kokku ja kartelli korras kehtestame hankijatele hinna alampiiri?" küsis ta retooriliselt. Olerexi pressiesindaja toonitas mitu korda, et hinnavahed, mille piires Olerex on kütust ostnud, pole olnud kahtlust tekitavalt suured.
    Olerexi juht Sulev Schasmin ütles eelmisel nädalal antud intervjuus, et ei pea jaeketi tarnijate avalikustamist vajalikuks ega võimalikuks.
    Schasmini hinnangul paljastuksid sellega ettevõtte ärisaladused.
    Kas Olerex on nõus avalikustama kõik oma tarnijad? Me ei pea seda vajalikuks ega võimalikuks.
    Miks? Kütusehangetel on terav konkurents. Kui leiduks mõni firmajuht, kes oma hankijad avalikustab, siis ma paluks need hankijad oma ostuosakonnal kiiresti läbi helistada. Neste üleskutsel ei avaldanud tegelikult ükski oluline turuosaline mitte bittigi uut informatsiooni, kui me ei pea selleks viidet oma emaettevõttele hankijana.
    Miks Olerexi koostöö Orlen Lietuvaga ei ole konfidentsiaalne, aga ülejäänud tarnijad on? Mažeikiu Naftaga (Orlen Lietuva tütarfirma Eestis - toim) on meil selle kohta eraldi kokkulepe. Teistega meil sellist kokkulepet, et me nende nimed avalikustame, ei ole ja ma ei näe täiendavate kokkulepete hankimisel ka eesmärki.
    Rääkisite, et ühelt tarnijalt ei suuda te kogu kütust hankida. Miks te ei vali täiendavateks hankijateks ainult tuntud ja piisava ajalooga firmasid, vaid eelistate tundmatuid ühemehefirmasid, mis on kohati tegutsenud kütusemüüjana vaid mõne kuu ja asuvad kusagil korterites? Me ei eelista väikefirmasid, kuid samas selliseid meie hankijate hulgas tõepoolest on. Meie näeme kütuseturu keskmistel ja väikeettevõtetel tavapäraseid eeliseid: paindlikkus, kiirus ja soodsamad maksetingimused. Arvan, et turul tekkinud probleemid saab kõrvaldada vaid seadusandja. Seejärel pole enam vaja ostjal vabandada, miks ta ostab, ja müüjal, miks ta müüb.
    Kuidas te kontrollite nende firmade ja ettevõtjate tausta, kelle käest Olerex kütust ostab? Meil on selle kohta kindel kord. Kõigepealt eeldame, et firma on äriregistris ja tal on tuvastatavad esindajad, kellega saab kütuselepingut üleüldse sõlmida. Lisaks kontrollime, et majandustegevuse registris oleks tal kütusemüüja registreering olemas. Kindlasti peame oluliseks, kellega me tehinguid teeme, kes on selle ettevõtte esindaja.
    Meil on olnud pakkujaid, kelle taust on jäänud meile segaseks, sellisel juhul me lepingut ei sõlmi.
    Kirjeldasime eelmisel suvel enda lepingute sõlmimise korda maksuameti töötajatele. Neil ei olnud Olerexile märkusi, pigem nenditi, et teeme rohkem, kui nõutud on.
    Kas teile pakub huvi ka tarnija juriidilise keha minevik? Niivõrd-kuivõrd.
    Kas ostate ka neilt firmadelt, kes on kütusemüüjana tegutsenud vaid 1-2 kuud? Me ei ole selle kohta mingit kindlat piiri kehtestanud.
    Kuivõrd te jälgite hankijate juhatuse liikmete ja omanike tausta ning vahetumist? Jälgime, aga mitte täielikult.
    Küsin mõne firma kohta, mille puhul on Äripäeval andmed, et olete neilt kütust ostnud. Kas firma Sentel Oil Invest ütleb Teile midagi? Ei kinnita ega lükka ümber.
    See firma tegutses umbes kuu aega kütusemüüjana ja Olerex ostis eelmisel suvel temalt vähemalt kaks korda kütust. Mulle ei ütle see nimi midagi. Ostu-müügitehinguid sõlmib ostuosakond, mina kõiki hankijate nimesid ei tea. Valdavalt laekub minule juba valmis teise poole digiallkirjaga leping, mina panen sinna oma allkirja ka külge ja läheb meili teel minema.
    Kui paljudelt tarnijatelt Olerex 2010. aastal kütust ostis? 10 ja 20 vahel.
    Üks firma, millelt te veel eelmisel aastal kütust ostsite, oli Hulgimüük OÜ. See nimi kõlab tuttavalt.
    Nii Hulgimüük kui ka Sentel Oil Invest on olemuselt klassikalised tankistfirmad: nad tegutsesid kütusemüüjana mõni kuu, praeguseks on mõlemal maksuvõlad ja nad on kütusemüüjate registrist kõrvaldatud. On teil selliseid tarnijaid palju? Ei ole palju.
    Kuidas teil üldse tekivad sellised tarnijad? Nad tekivad ilmselt niimoodi, et nad pakuvad kütust. Lisaks turuosaliste vahel liikuv informatsioon.
    Mis argumendid on teil sellistelt firmadelt kütuse ostmisel? Kõigepealt loomulikult see, et meil lihtsalt on kütust vaja. Praegu me ei suuda kütust osta ühelt suurelt tarnijalt, seepärast ongi meil hankijaid rohkem.
    Tundub, et tegemist on jokk-olukorraga, kus lugupeetud kütusefirmad ostavad ajaloota firmadelt kütust, teades samas, et just selliseid firmasid kasutatakse pettusteks? Seda võib nimetada jokk-olukorraks või öelda, et meil on õigusriik.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.