• OMX Baltic1,1%272,93
  • OMX Riga−0,25%880,12
  • OMX Tallinn1,19%1 729,38
  • OMX Vilnius0,15%1 034,42
  • S&P 500−0,21%5 780,05
  • DOW 30−0,14%42 454,12
  • Nasdaq −0,05%18 282,05
  • FTSE 100−0,07%8 237,73
  • Nikkei 2250,59%39 612,82
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,65
  • OMX Baltic1,1%272,93
  • OMX Riga−0,25%880,12
  • OMX Tallinn1,19%1 729,38
  • OMX Vilnius0,15%1 034,42
  • S&P 500−0,21%5 780,05
  • DOW 30−0,14%42 454,12
  • Nasdaq −0,05%18 282,05
  • FTSE 100−0,07%8 237,73
  • Nikkei 2250,59%39 612,82
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,65
  • 01.03.11, 13:26
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Politoloog: valijauuring avaldab mõju kahtlevatele

Valijauuringu mõju võib olla üks komponent paljude teiste seas, mis kahtlevamate valijate ostust võib suunata, arvas politoloog Tõnis Saarts.
„Teatud mõju võib arvamusuuringutel olla neile valijatele, kes ei suuda ei väärtus- ega programmipõhiselt valimisotsust teha või kahtlevad oma valikutes ja seega kipuvad hääletama võimalike võitjate poolt,“ rääkis Saarts.
Olulisem aspekt, mida uuringud mõjutavad, on Saartsi sõnul siiski valijate käitumine nende parteide osas, kes jäävad tõenäoliselt alla valimiskünnise - nende poolt potentsiaalselt hääletajate hulk väheneb. „Küsitluste mõju võib olla üks komponent, mis kahtlevamate valijate ostust võib suunata, kuid seda paljude teiste seas,“ lausus Saarts tuues näiteks valimiskampaania mõju, viimase nädala sündmuste mõju jms.
Saarsti arvates pole küsimus mitte arvamusuuringute kõikvõimas mõjus valijale, vaid pigem parteide väheköitev kampaania, kui kahtlevatel valijale jäävad ainsaks orientiiriks trendid arvamusküsitlustes. See ei anna siiski õigustust keelata ära küsitlusi üleüldse, arvas Saarts.
Lisaks on Saarsti sõnul probleem ka selles, et küsitlustulemused ja metoodika on eri uuringufirmade puhul olnud väga lahknev ja siin on oluline roll kanda meedial, et neid erisusi tavainimesele selgitada. „Võibolla peaks ka uuringufirmad ise tegema teatud omavahelise kokkuleppe, kuidas nad valimiseelseid küsitlusi teevad ja kommunikeerivad, sest kui igaüks neist näitab täiesti erinevaid tulemusi, siis see vähendab inimeste usku küsitlusmeetodisse üleüldiselt,“ rääkis Saarts.
Samas on Eesti uuringutööstuse omapärasid ja konkurentsisituatsiooni arvestades sellise kokkulepe sünd väga vähetõenäoline, möönis ta.
Äripäev küsis, kas valijauuringud mõjutavad valimistulemusi ja kas nende avaldamist peaks kuidagi piirama.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 08.10.24, 14:49
Sustinere: toote mõju tuleb jälgida kogu väärtusahelas
Kestlikkusaruandlus puudutab üha rohkemaid ettevõtteid, sest lisaks suurusest tulenevale kohustusele tekib raporteerimise vajadus ka tarneahela kaudu.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele