Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Analüüs: Eesti tulumaks on Tallinki eelis
Viking Line'il on eeliseks stabiilsem finantsseis ning suurem omakapitali osakaal. Möödunud aasta lõpus oli kassas 58 miljonit eurot ning sel kevadel maksab firma aktsionäridele 7 miljonit eurot dividendideks.
Tallinkile tähendab Eesti maksusüsteem, et kui firma dividende ei maksa, pole vaja maksta ka ettevõtte tulumaksu. Viking Line maksab aga ettevõtte tulumaksu 26% aastas.
Tallink pangast sõltuv. Teine Tallinki eelis on palgakulud, mis on enam kui kolmandiku võrra Vikingi omadest väiksemad. Töötajaid oli Tallinkil 6612 ehk üle kahe korra rohkem kui Viking Line'il.
Tallinki suurim nõrkus on suur laenukoorem, mis firma 2009. aasta lõpul peaaegu karile ajas. Päästerõngas läks kalliks maksma - 1,2 miljardi euro suuruse laenukoorma restruktureerimise eest loovutas firma suure osa otsustusõigusest pankadele. Nii ei saa Tallink panga heakskiiduta maksta dividende ega laiendada tegevust.
Viking Line'i suurim nõrkus on vananenud laevastik. Eelmise aasta lõpus tellis firma Soome laevaehitajatelt uue aluse, mis peaks valmima 2013. aastal ja läheb maksma 240 miljonit eurot. 28 miljonit eurot on lubanud keskkonnatoetusena maksta Soome riik.
Tallinkil on uued laevad - viimasel kümnendil on pea igal aastal tellitud uus alus. Vanade aluste müük võlgade katteks pole aga edenenud.
Viking Line'i aktsia kaotab väärtust. Investoritele pakub Läänemerel rohkem huvi Tallink, ehkki dividende pole loota niipea. Firma aktsia on aastaga kerkinud 50%. Viking Line on firma asutanud kolme Ahvenamaa perekonna tugeva kontrolli all - firma aktsia on aastaga kukkunud ligikaudu viiendiku võrra.
Tallinki vastu võiksid huvi tunda Skandinaavias ja Venemaal jõuliselt laienevad Kesk-Euroopa turismifirmad.
Tallinkil on tugijalg ka kuival maal - hotellid Tallinnas ja Riias. Ajapikku võib kontsernist saada tugev tegija Balti turismiäris. Seda on Ida-Euroopa turule pürgivad suurfirmad kindlasti tähele pannud, kirjutab autor.
Autor: ÄP