Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hanke võitis kalleim firma

    Mullu detsembris käskis riigihangete vaidlustuskomisjon ministeeriumil viia hankedokumendid riigihangete seadusega kooskõlla, sest seal oli konkurentsi kahjustavaid nõudeid, mis võisid luua eeliseid ühele pakkujale.
    Kuigi ministeerium muutis dokumente, leiavad konkurendid ikka, et hankele saigi kvalifitseeruda vaid Saksamaa ettevõtte NAUE GmbH toodang. Seda müüb Rootsi-Eesti ühisfirma VIACON Eesti.
    Hankel osalenud Hydroseal OÜ ning Langeproon Inseneriehitus OÜ pakkusid Hollandi ettevõtte Colbond toodangut. Mõlema pakkumused olid kõvasti odavamad kui VIACON Eestil, kuid ei kvalifitseerunud. Kui Langeproonile sai saatuslikuks üks puuduolev dokument ning maksuvõlg, siis Hydroseali pakkumus ei vastanud neljale hankedokumentides nõutud tingimusele.
    Kerkib küsimus, mis on hankijale olulisem - kas toote funktsioon või see, kuidas toode on valmistatud. "Tarnijad on korduvalt rõhutanud, et Euroopa Liidu hangetes ei saa sees olla tootmistehnoloogilisi kirjeldusi, vaid ette tuleb anda vajalikud tehnilised karakteristikud. Käesolevas hankes aga on olulises osas rõhutatud just seda, mismoodi tooted peavad olema valmistatud, ning see sobib hästi VIACON Eesti partneritele," lausus Hydroseali juhatuse liige Enn Kulp.
    Näiteks nõuti, et bentoniitmati ülemine geotekstiil oleks valmistatud nõelmeetodil või kahekihilise drenaažimati komponendid oleksid omavahel seotud kogu ulatuses. Tegelikult on kõikide tehaste toodang erinevate tehnoloogiliste nüanssidega.
    Ainsana hankel kvalifitseerunud VIACON Eesti pakkumuse käibemaksuga hind on 1,7 miljonit eurot (26,6 miljonit krooni) kallim kui Hydroseali pakkumine. Langeprooniga võrreldes on võitja hind koguni 2,6 miljonit eurot (40,7 miljonit krooni) kõrgem.
    Võitja teadis tulemust ette? Ülisuur hinnavahe võib viidata VIACON Eesti enesekindlusele juba pakkumust tehes. Euroopa toodete hinnad kõiguvad 10% piires. Kulbi arvates tuli VIACON Eesti hankele kõrgema hinnaga, eeldades, et teised ei kvalifitseeru. "Praeguse seisuga peab Euroopa Liit maksma lisamiljoneid, kuna hange on sisuliselt konkurentsi piirav ja VIACONi pakutud hind ei ole hanke maksumuse reaalne hind," sõnas ta. Hydroseal vaidlustas eelmisel nädalal VIACON Eesti pakkumuse edukaks tunnistamise riigihangete vaidlustuskomisjonis.
    "Kui eesmärk oli saada parima hinnaga hea asi, siis see hange oma eesmärki ei täitnud," sõnas hankedokumendid küll välja võtnud, kuid pakkumust mitte teinud OÜ RoadService juhataja Timo Vares.
    Hind ja materjalid vastasid tellija soovile. Äripäev rääkis veel nelja sama valdkonna ettevõtjaga, kes kinnitasid, et mäng käis ühte väravasse. Soovitati uurida, kelle vahel jagatakse 2,6 miljonit eurot, mille võrra läks hange kallimaks.
    VIACON Eesti juhi Jüri Tamme sõnul olid hanketingimused konkreetsed ning ehitaja soovis materjale, mida on mugav paigaldada. Sealt ka hinnavahe. "Niipalju kui ma pakkumuste avamisel vaidlustaja materjali nägin, siis selle letihind ongi 20-30% odavam. Nad pakkusid hoopis teist asja, kui hankija soovis," lisas ta.
    Keskkonnaministeeriumi vastus küsimusele, kas nad on hinnaga rahul, oli napp: "Edukaks tunnistatud pakkumuse hind on kooskõlas hanke eeldatava maksumusega."
    Sama hange on vaidlustuskomisjonis juba teist korda.
    Hanke väljakuulutamisel olid tingimused konkurentide arvates veelgi enam NAUE toodete poole kaldu. Ette anti nii mattide mõõdud ja kaalud kui ka näiteks savikanga pakendi värvus.
    Vaidlustuskomisjon leidis siis, et tehniliste kirjelduste nõuded on hankedokumentides sellised, mis "seavad objektiivselt põhjendamatuid takistusi riigihanke avamisel konkurentsile ning võivad luua eeliseid ühele pakkujale".
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Harju Elektri müügitulu kasvas, kuid kasum vähenes
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Raskustes Saksamaa ärikliima paraneb
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.
Fazer tahab kogu Balti pagariäri Lätti kolida
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.