Sillamäe muust Eestist tormakam

Alyona Stadnik 29. märts 2011, 00:00

"Sillamäe on Eestile ekspordivärav, kustkaudu kaup sisse ja välja käib. Kui idapiir oleks natuke parem, siis mitmekordistuks selle värava kaudu käiv kaup kohe," ütles Sillamäe SEJ ASi juht Ago Silde.

"Ida-Virumaa on traditsiooniline suurtööstuse piirkond. Kuna meie kodumaa siseturg ei ole tööstustoodetele suunatud, läheb see kõik ekspordiks," lausus Ecometal ASi omanik ja nõukogu esimees Tõnis Kaasik.

Sillamäe ekspordi taga on kolm ettevõttegruppi: haruldasi muldmetalle tootev Silmet, Sillamäe sadam koos terminalidega ja akude ümertöötleja Ecometal AS.

"Terase mõtlemisega võiks Sillamäe olla paljudele linnadele eeskujuks. Me kasutame ära seda, mille on loonud tublid inimesed enne meid. Lisaks sellele oleme tarkade inimestena teinud juurde investeeringuid," kommenteeris Silmet Grupi juhatuse esimees ja Sillamäe Sadama nõukogu esimees Tiit Vähi Sillamäe ekspordi kasvutrendi.

Vähi arvates meelitab Sillamäe ettevõtteid sellega, et on kompaktne linn, ilus, puhta mereõhuga, seal on palju spordirajatisi, haridusasutusi. "Loomulikult sadam ja sadamas tegutsev vabatsoon. Kindlasti ka geograafiline asukoht ja kui Venemaaga suhted paranevad, siis muutub see geograafilise asukoha poolest kõige paremaks tootmiskohaks ja transiidikohaks," lausus Vähi.

Kaasiku sõnul võib finantsvahendajaid ja rahakeerutajaid olla igal pool, aga Sillamäe on traditsiooniliselt võimsa tööstuspotentsiaaliga, eelkõige on seal inimesed, kes on motiveeritud suurtööstustes töötama.

Vähi loodab, et järgmise seitsme aasta jooksul saab öelda, et eksport on Sillamäel kaks korda nii kiiresti kasvanud.

Silmet on kasvatanud oma ekspordimahtu igal aastal. Tootmise arendamisel loodab Vähi tulevikus koostööd teha ka Eesti teadlastega. Börsile minekust ei ole Vähi aktsionäridega rääkinud. "Saame aktsionäridega kokku teises kvartalis, tavaliselt me arutame strateegilisi küsimusi. Ma ei ütle, kas me seda küsimust arutame," märkis Vähi.

Silmeti tegevjuhi David-James O'Brock-Kaljuvee sõnul kasvatas ettevõte eelmisel aastal eksporti kaks korda. "Sel aastal võiksime seda teha veel kahe korra võrra. Me tahame kogu aeg kasvada," ütles O'Brock-Kaljuvee.

Kaasiku sõnul ekspordib Ecometal jämedalt 100 protsenti, sümboolne kogus läheb ka Eesti turule. Ettevõte on kasvatanud oma ekspordimahtu aastatega nii palju, kui palju on nende müük kasvanud, sest algusest peale on kogu toodang läinud ekspordiks. "Oleme viimastel aastatel üsna stabiilselt tootnud. Müügitulu numbrid kõiguvad seetõttu, et maailmaturu hinnad kõiguvad," ütles Kaasik. Ettevõte müüb pliid Londoni börsi hinnaga, mis kukkus kriisiaastatel üle kolme korra, aga 2008. aastal tuli see uuesti üles. "Eelmisel aastal jäi eksport alla 300 miljoni krooni, rekord ulatub üle 300 miljoni krooni," kommenteeris Kaasik.

Kaasiku sõnul on ettevõte viimastel aastatel täisvõimsusel töötanud. "Loodame toota 12 000 tonni pliid ja pliisulamit aastas. Aasta algusest peale oleme paremas graafikus kui eelmisele aastal samal ajal," rääkis ta.

Silde sõnul on nemad abistavas funktsioonis. "Meie toorme välja- ja sisseveoga ei tegele, aga abistame, et toorme saaks laeva peale ja sealt maha," rääkis ta. Silde sõnul on Sillamäe ekspordi nimel tehtud palju tööd, ekspordi kasvu toob Sillamäe sadam. "Need viljad hakkavad järjest rohkem kätte jõudma," lausus Silde.

Vähi sõnul oli eelmine aasta kõikide ettevõtjate jaoks väga hea aasta. "Sellest aastast loodame, et tuleb veel parem aasta. Oleme lugenud läbi uue valitsuse koalitsioonilepingu ja näeme, et see toetab ettevõtlust, mille üle on meil hea meel. Järelikult käivitame praegu need investeerimisplaanid, mida ei ole veel käivitatud. Vaatame tulevikku optimismiga ja kindlasti eksport suureneb veelgi," nentis Vähi.

Kui statistikat analüüsida, on Ida-Virumaa väliskaubanduse bilanss positiivne, maakonna eksport on suurenenud vähesel määral, kuid oluliselt on suurenenud Sillamäe osa maakonna ekspordi mahus. Ekspordi kasvu tagavad peaasjalikult Sillamäe sadam ja sadama territooriumil tegutsevad terminalid. Sillamäe on samas saanud areneda vaid viis aastat ning see periood on langenud majanduslikult ja poliitiliselt keerukasse aega. Seetõttu on kindlasti oodata sadama ja terminalide kaubakäibe suurenemist, samuti sadama laienemist. Eelkõige ootame konteinerterminali arengut ja linna jaoks oleks eriti oluline reisiliikluse avamine.

Sellel aastal on sadamas plaanis europarkla ehitus, praegu projekteeritakse juurdesõiduteed Tallinna maanteelt ja teist juurdesõiduteed reisiterminali juurde.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:50
Otsi:

Ava täpsem otsing