Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Groupon.com, maailma kiireima kasvuga firma
Kas on võimalik jõuda vaevalt kahe aastaga ligi miljardi dollari suuruse käibeni ja tõsta ettevõtte turuväärtuse kümnete miljardite dollariteni? Jah on. Soodsate päevapakkumiste sait Groupon on tõenäoliselt maailma kõige kiiremini kasvav firma ning on täiesti reaalne, et “rakett” tuuakse juba sel aastal börsile.
Tõenäoliselt on paljud lugejad kursis Eestis tegutsevate päevapakkumiste saitidega nagu Cherry.ee, Deal24.ee või Niihea.ee, kus võib osta umbes 50protsendise allahindlusega restoranide, majutuskohtade, ilusalongide jne sooduskuponge.
Selliseid saite on maailmas hinnanguliselt tuhandeid. Kõige kuulsaim neist on kaheldamatult 2008. aasta novembris Chicagos tegutsema hakanud Groupon, mille kasv on olnud enam kui peadpööritav ning mis võib oma meeletu populaarsuse harjal juba selle aasta lõpuks börsile jõuda.
2010. aasta aprillis ehk vaid seitseteist kuud pärast firma loomist investeerisid Vene riskikapitalistid Digital Sky Technology firmasse 135 miljonit dollarit ja tõstsid sellega firma turuväärtuse 1,35 miljardi dollarini. Investeering on tasunud praeguseks ära enam kui kuhjaga. Nimelt pakkus otsingumootor Google eelmise aasta detsembris e-kommertssaidi eest juba 6 miljardit dollarit. Diil jäi aga tegemata. Seevastu aga kirjutas juba märtsi keskpaigas uudisteagentuur Bloomberg, et Groupon peab pankureidega läbirääkimisi, et ettevõte juba selle aasta lõpus börsile tuua. Ja firma turuväärtuseks võiks olla koguni 25 miljardit dollarit.
Kahe aastaselt juba korralik rahamasin. Gouponi turuväärtust lennutavad ülikiired kasvunumbrid. Ettevõtte käive kasvas 2010. aastal 33 miljonilt 760 miljoni dollarini ning sel aastal oodatakse BusinessWeeki andmeil juba 3–4 miljardi dollarini küündivaid müüginumbreid.Kasuminumbritest täpsemalt ei räägita. Küll aga on teada, et kasumlikuks muutus Groupon juba seitse kuud pärast tegevuse käivitamisest.
Hüperkasvu toetab plahvatuslik kommertsveebi külastavate inimeste kasv. Kui aasta eest sai Grouponi pakkumisi endale e-postile 3 miljonit, siis hetkel juba 70 miljonit inimest. Ka firma heaks töötavate inimeste arv on lennanud aastaga kahesajalt koguni 6500ni.
Veidi enam kui kahe aasta pikkuse tegutsemisajaloo jooksul 200 USA linna ja 45 riiki vallutanud päevapakkumiste vahendaja jõudis mullu mais otsapidi ka meie naabrite juurde Soome ja Rootsi, ostes ära peamiselt Euroopa turul tegutseva sooduspakkumiste saidi CityDeali.
Ehkki firma kasv on meeletult kiire seisab äri püsti siiski mitte väga kindlatel jalgadel. Suureks probleemiks on konkurendid. Kuna veebsaidi võib püsti panna kasvõi paarisaja euro (dollari) eest, siis on Grouponil tekkinud tuhandeid rivaale.
Lisaks pole turuliidritel oma konkurentide ees väga suurt konkurentsieelist, sest tarbija ajab taga enda jaoks sobivat soodusdiili ning teda ei huvita, milline sait seda pakub. Tõsi. Suuremate saitide eeliseks saab pidada seda, et nende poolt vahendatavad sooduspakkumised jõuavad tõenäoliselt märksa suurema hulga inimesteni. Samuti toob Groupon oma eelisena välja üliolulise oskusteabe, mida nad on tegutsevates turgudel erinevalt oma konkurentidest saanud.
„Arvestades astmelise kasvuga, mida ettevõte on näidanud, on ilma küsimuseta tegemist äärmiselt suure riskiga,“ märkis uudisteagentuurile FoxNews Standard & Poor’s tehnoloogiaaktsiate analüütik Scott Kessler.
„Kui asjad liiguvad nii kiiresti kui praegu, siis tihtipeale pole need tehtud põhjalikult ning see tõstab küsimusi, kuidas see kõik tundmatute tulevikujõudude juures vastu peab,“ arutleb aga Endpoint Technologies president Roger Kay.