Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ulmeliste sõidukite asemel ootab ees energia efektiivsem kasutamine. Tulekul on hübriidtehnoloogiad
Transpordisektorile seatakse üha enam piiranguid ja nõudeid nii keskkonna, tööaja kui ka liikumisvõimaluste vallas. Siiski pole mõtet oodata lendavaid sõidukeid ja ulmelisi lahendusi. Utoopilistest transpordikeskkondadest on tähtsam energia efektiivne rakendamine.
Mõistlik ja säästlik ressursside kasutamine aitab kasvava rahvastiku ja piiratud ressurssidega elukeskkonna maakeral meeldivaks ja jätkusuutlikuks muuta. Volvo on identifitseerinud kolm peamist probleemi, millega peab tegelema normaalse elukeskkonna säilitamiseks: heitgaaside mõju, ressursside piiratus ja kliima soojenemise kiirenemine. Euroopa Liidus ennustatakse, et järgneva 15 aasta jooksul kasvab transpordisektor tulenevalt paranevast elatustasemest 50%. Kasv toimub peamiselt veokite arvel, kuna tegemist on kõige paindlikuma transpordilahendusega, aga see tuleb saavutada koos rangemate keskkondlike normide ja intermodaalsusega.
Eksisteerivad lahendused ja suurem transpordivajadus toovad kaasa intermodaalsuse tähtsustamise, parema koostöö erinevate transpordiliikide vahel ning pikemad ja raskemad veokid. Arvestades sellega, et 20 aastat tagasi oli ühe veoki emissioonide hulk sama suur kui tänapäeva 100 veokil, siis samalaadne areng jätkub ka tulevikus. Veidi ulmelisemalt mõeldes oleks keskkonnasääst märgatav juba vanade sõiduvahendite likvideerimisel ja uutega asendamisel, kuid seda muidugi mitte ainult kommertstranspordis, vaid laiemalt.
Peamise kasutatava kütuse puhul lähitulevikus muutusi ei tule. Selleks jääb ikka diislikütus. Ekspertide sõnul saab toornafta otsa ja tulemusena tõuseb kütuse hind. Mis juhtub? Kord on dramaatiline tõus juba toimunud, aga see ei muutunud midagi. Keskmise tarbekauba hinnas on transpordikulu osakaal vaid 3% ja kütuse osakaal selles omakorda kolmandik. Kui kauba maksumus kokkuvõttes protsendi võrra suureneb, siis ei ole mõju lõpptarbijale eriti suur.
Küsimus on pigem selles, kuidas me toornaftat kui piiratud ressurssi kasutame? Olemasolevate lahenduste energia efektiivsem kasutus on üks võimalus pikendada lõppevate kütuste jätkuvust.
Volvo veokijuhtide koolitusprogrammi abil saab kütusekulu ligikaudu 10 protsenti vähendada, piiratud määral (5-10%) biokütust lisandina kasutades veel 10%. Samuti levivad hübriidtehnoloogiad. Tegemist on efektiivse ja keskkondlikult jätkusuutliku lahendusega, kus on kokku viidud elektri- ja diiselmootori parimad omadused. Hübriidsõidukid on puhtamad ja vaiksemad ning märgatavalt kliimaneutraalsemad kui praegused üldlevinud mootoritega autod. 5-10 aasta pärast, kui akude tehnoloogia on edasi arenenud, muutuvad hübriidlahendused konkurentsivõimelisemaks. Hübriidlahenduste abil on võimalik energia kasutamise efektiivsust kütusekulu vähendamise kaudu suurendada (kuni 20%).
Utoopilised ideed lendavatest autodest ja veokitest ei paku kahjuks lahendusi lähitulevikus kasvavale transpordisektorile. Uute infrastruktuuritüüpide loomisest tähtsam on leida eksisteerivatel infrastruktuuridel põhinevaid kliimaneutraalseid lahendusi, mis muudaks meie ümbritseva keskkonna jätkusuutlikuks ja meeldivaks elukohaks.
Autor: Lennart Pilskog