Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tudengid vajavad rohkem testimist reaalsel turul
Tudengite äriideed on üldjuhul halvad. See on normaalne, sest elukogemust on veel piisavalt vähe, et olulistel ja mitteolulistel probleemidel vahet teha. Tihti on ettevõtte loomise esimeseks ajendiks lihtsalt raha teenimise soov, mitte kellegi probleemi lahendamine. Kuid kliendid ei ole nõus raha andma millegi eest, mis ei lahenda nende jaoks olulist probleemi.
Üks kindlamaid viise probleemide kaardistamiseks on kliendi käest küsimine - klient teab peaaegu alati sinust paremini, millised on tema probleemid, mille lahendamise eest on ta nõus ka raha välja käima.
Kahjuks ei mõtle keskmine tudeng oma ideed küpsetades, kust ta leiab esimese kliendi, kelle käest tagasisidet küsida. Ta mõtleb hoopis, et kes annaks talle selle suure summa raha, mida elluviimiseks vaja on. Kuid raha küsimine peaks tulema ikka pärast seda, kui oled endale ära tõestanud, et sinu lahendust on tõesti vaja ning kliendid on nõus selle eest ka raha maksma. Kui sul on raha sisse toov lahendus, leiad sa ka investorid oluliselt kergemini.
Kiirelt tegutsemine ei tähenda alati, et kõike tuleb teha rabeledes. Igal valdkonnal on oma eripärad ja seetõttu ka erinevad tempod, millega saab edasi liikuda, kuid fookus peab olema võimalikult kiiresti esialgse mudeli, prototüübi või joonise valmistegemine, mille põhjalt on võimalik juba potentsiaalsele kliendile oma eesmärgid selgeks teha. Rohkema aja ja raha investeerimine sõltub juba esmasest tagasisidest, kuid me oleme oluliselt vähendanud riski, et teeme mitu aastat toodet või teenust, mida tegelikult kellelgi vaja ei ole.
TTÜ ja Tehnopoli ühistegevuse tulemusena töötatakse koostöös praktikutega välja programme, mis annavad tudengitele võimaluse neid teadmisi ja kogemusi praktilise tegevuse kaudu omandada. Meeskonnatöö toetamiseks ja turutestimise teadmiste koondamiseks avatakse uues TTÜ tudengimajas ruum just olulisi probleeme otsivatele ja lahendusi koos potentsiaalsete klientidega väljatöötavatele meeskondadele.
Otsime ka ettevõtjaid-ettevõtteid, kes on nõus oma tegelikke probleeme tudengitele tutvustama. 26. aprillil tulevad TTÜsse Aalto ülikooli tudengid, kes juba 2008. aastast selletaolist mõtteviisi levitavad. Üritus on avalik ja põhirõhk pannakse paneelile, kus koos Soome tudengite ja edicy.com asutaja Tõnu Runneliga arutleme tudengite ja startup-luse teemadel.
Lisaks on TTÜ ja Tehnopol juba selleks suveks välja töötanud noortele mõeldud programmi, mille eesmärk on anda 10 meeskonnale võimalikult elulähedane start up-i käivitamise kogemus, kasutades neid samu olulisi tõdesid.
Autor: Henri Palmar