Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti Raudtee soetab uued vedurid
"Hange korraldati põhjusel, et praeguse manöövervedurite pargi ressurss on ammendunud," teatas Eesti Raudtee. Umbkaudsetel hinnangutel võib sellises mahus hanke pakkumiste hind alata 20 miljonist eurost.
Eelmistel aastatel olid EVR Cargo investeeringud suunatud eelkõige vagunite ostmiseks ja vedureid pole ettevõte pikki aastaid soetanud. Viimane suuremahuline investeering oli aastatel 2002-2003, mil Eesti Raudtee ostis 74 kasutatud Ameerika vedurit, mis hinnanguliselt jäi 600 miljoni krooni piiresse.
"Tegemist on vaieldamatult ühe suurema investeeringuga viimase kümnendi jooksul," sõnas ettevõtte esindaja, selgitades, et korraga on vedureid majanduslikult mõttekam osta, sest ühekaupa tuleb vedurite hind kallim.
Renoveerimine pole otstarbekas. EVR Cargo hanke vastu tundis algfaasis huvi ka Oleg Ossinovskile kuuluv Skinest Rail, kuid kuna tegemist on uute vedurite ostuga, siis huvi rauges, sest Skinest vedureid ei tooda. Ettevõte on EASi tootearendustoetust kaasates välja töötanud manöövervedurite moderniseerimise lahenduse ning leiab, et renoveerimine oleks odavam lahendus.
"Vana veduri moderniseerimise ja uue raami peale veduri ehitamise hinnavahe on suurusjärgus 0,5-0,8 miljonit eurot vanade vedurite moderniseerimise kasuks," rääkis Skinest Raili veeremidirektor Aleksei Rusak.
Mootori, generaatori ja muude abiseadmete eluiga ei ole tema sõnul rohkem kui 15-18 aastat. Seega, 15 aasta pärast lisandub uus kulu pealisehituse remondiks, sõltumata sellest, kas moderniseeriti vana vedurit või kasutati uut raami, lisas ta.
Eesti Raudtee kinnitusel pole vedurite renoveerimine siiski otstarbekas, kuna praegu kasutuses olevate vedurite iga ja ressurss on läbi. "Need on vanad ja teiseks pole need ka infrastruktuurisõbralikud," selgitas ettevõtte esindaja.
Tingimustele sobivat raske leida. Rusaki teada seeriatootmises sellist vedurit ei ole, mis kõik hanketingimustes toodud nõuded täidaks. "Oma olemuselt on vedur nagu suur ja keeruline Lego - veduri saaks kokku panna eri tootjate osadest," sõnas Rusak.
Koostöös oma partneritega saaks ettevõte Rusaki kinnitusel kliendi vajadustele vastava tehnoloogilise lahenduse välja töötada ja oma Daugavpilsi tehases vedurid valmis ehitada. "Sellise lahenduse pakkumist ei võimalda meie arusaama järgi hanketingimused - ideelahendusel ei ole toote tüübikinnitust ja sertifitseerimiseks vajalikud ohutuse testid on tegemata. Kuni sertifikaadi saamiseni oleks tegemist vaid moderniseerimisega, mida meie arusaamise järgi uue vedurina hankel pakkuda ei saaks," sõnas ta.
Eesti Raudtee kinnitusel on pakkumises esitatud tehnilistele tingimustele vastavaid vedureid toodetud ka Euroopas. "Hanke dokumentides esitatud vedurite parameetrid vastavad Euroopa Liidus ja endises NSVLis kehtestatud standarditele ning Eesti Raudtee vajadustele," lausus ettevõtte esindaja.
Eesti raudtee on erandlik nähtus, hankel peab seda silmas pidama. Eesti ja teiste Balti riikide raudteed on Euroopas erandlikud, sest peavad vastama nii Euroopa Liidu normidele kui ka endise Nõukogude Liidu GOSTile. Balti riikide raudteeregulatsioon on nimelt osa endise NSVLi raudteesüsteemist, mis toimib rahvusvaheliste kokkulepete järgi endiselt ühtsete reeglite järgi.
EVR Cargo hangib vedureid, pidades silmas nii efektiivsemat töökorraldust ressursi kasutamisel kui ka taristust tulenevaid tingimusi. "Seega ei arvestanud me hanke dokumente kokku pannes ühe või teise tootja või vahendaja võimalusi. Hange on rahvusvaheline, seetõttu pole esmatähtis, et vedurid toodetakse Euroopas, need peavad vastama esitatud tingimustele," ütles Eesti Raudtee esindaja.
Seda, kas mõne hankel osaleva ettevõtte pakkumine esitatud nõudmistele vastab, ettevõte veel ei kommenteeri.
Venemaa veeremitootja Transmashholding, millele kuulub vedureid tootev Brjanski masinaehitustehas, on hankel osalemisest huvitatud. "Jah, me oleme EVR Cargo enampakkumisega kursis ja me ostsime ka täiendavad hanketingimuste dokumendid," sõnas Transmashholdingu kommunikatsioonijuht. "Pole veel teada, kas teeme pakkumise või mitte. Praegu töötatakse hanke tingimuste kallal," lisas ta.
"Me ei tea, kas Eesti Raudtee nõustub meie pakkumisega. Võib-olla ei meeldi neile meie hind, ehk pole tehnilised andmed nende jaoks sobivad. Samas arvan, et hankel osaleb palju konkurente," kinnitas ta.