Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuningliku muinasjutu rahamasin
Riigile läheb ainuüksi pulmade turvamine maksma 25 miljonit eurot. Kuludesse arvatakse ka pulmade tõttu vabaks antud päev, mistõttu läheb kohaliku majandusministeeriumi andmetel tootmises kaotsi 2,9 miljardit naela. Ettevõtjate liit CBI arvestab koguni 6 miljardi naelase kahjuga. Pulmad on hiiglaslik raiskamine ja fataalne signaal säästuprogrammide ajastul, ütlevad Windsorite vastased. Peaminister David Cameroni konservatiivne valitsus seevastu näeb pulmades suurt võimalust. Väidetavalt prõmmis peaminister sügisel "rõõmust vastu lauda", kui kuulis Williami ja Kate'i kihlusest. Cameron loodab nimelt, et pulmad annavad briti majandusele uut hoogu. Samuti peaks see mõneks ajaks rahva meeltest kõrvale pühkima halvad uudised Jaapanist ja Liibüa sõjast.
Pulm kui majanduse edendaja. Cameron loodab lisaks lühiajalistele, vahetult pulmaäriga seotud kasumitele ka pikaajalist efekti. Ka mitmed majanduseksperdid on nõus, et pulmad võivad, nagu ajalugu on näidanud, parandada tarbimiskliimat. Nimelt on kõik viimased suuremad sündmused kuningakojas toimunud majanduslikult rasketel aegadel. Kuninganna Elizabethi kroonimine aastal 1953, tema 25 aasta troonijuubel aastal 1977 ja prints Charlesi ja Diana pulmad 1981. Agentuuri Bloomberg andmetel kogus Briti majandus aastatel pärast neid sündmusi uuesti hoogu, saadi üle majanduslikust stagnatsioonist ja koguni retsessioonist. Praegu on olukord sarnane. 2009 langes Briti majandus Bloombergi andmetel ligi 5 protsenti, 2010 oli kasv vaid 1,3 protsenti. Inflatsioon seevastu on 4,4 protsenti ja tööpuudus kõrgeimal tasemel 1994. aastast saadik.
Skeptikud ei usu plahvatuslikku majanduskasvu. Skeptikud seevastu sedalaadi ajaloo kordumist ei usu. "See, et inimesed kulutavad pulmade tõttu rohkem, on pelgalt soovmõtlemine," ütles Bloombergile Jonathan Loynes, Capital Economics Ltd peaökonomist Londonis. "Neil asjadel võib olla küll lühiajaline mõju majandustegevusele, kuid ei mingit pikaajalist efekti," ütles Loynes. "Pulm võib viia inimeste mõtted kõrvale eelarvekärbetest, aga see mõju on lühiajaline," ütles Andrew Hawkins uuringufirmast ComRes Ltd. Isegi kui pulmad soodustavad sel kuul jaemüüki, siis ei muuda see sündmus "fundamentaalselt nõrka seisu ja tugevdab tarbijausaldust vaid mõneks ajaks," ütles Briti Jaemüügi Konsortsiumi peadirektor Stephen Robertson.
Valitsus tõstis sel aastal käibemaksu ja kärbib sel aastal 310 000 võrra töökohti riigiametites. SKP langes neljandas kvartalis 0,5 protsenti ja inflatsioon sööb ära nii säästud kui ka ostujõu. "Valitsustele meeldib mõelda, et nad teevad inimesed õnnelikuks, kui annavad kuningliku laulatuse puhul päeva vabaks - see ei ole tõsi," ütles Hawkins.
Lisatulu turismist. Riikliku turismiagentuuri VisitBritain hinnangul toob monarhia aastas keskmiselt sisse 560 miljonit eurot. VisitBritain eeldab, et 29. aprillil on Londonisse oodata rohkem kui miljonit turisti ja et ainuüksi sel päeval tuleb lisatuluna sisse 35 kuni 55 miljonit eurot. Online-reisibüroo Expedia andmetel kasvasid broneeringud aprilli lõpuks Londonisse 266%. Samal ajal teatasid reisibürood rekordilistest broneeringutest brittidelt, kes pulmamelu eest põgeneda soovisid.
Pulmadega seotud suveniiride müük peaks lisatuluna sisse tooma 250 miljonit eurot. Kate ja William on käterättidel, portselantaldrikutel, müntidel, kirjamarkidel, mansetinööpidel ja teepakkidel, oksekottidel ja kondoomidel - nimekiri on lõputu. Kleit, mida kandis Kate kihlusejärgsel pressikonverentsil, müüdi läbi 24 tunniga. Ka kleidi 16naelast säästuversiooni müünud supermarketikett Tesco tegi head äri, saades kaubast lahti kahe nädalaga.
Ennustuskontorid võtavad juba vastu panuseid pruutkleidi pikkuse, mesinädalate koha ja lahutuskuupäeva peale.
Eritulud turismist ja suveniiride müügist on hinnanguliselt 730 miljonit eurot.
Briti ülemkohus rendib oma ruume, kust avaneb vaade Westminster Abbey esisele väljakule, võttes 2500 naela koha eest. Välja on üüritud ka head kirikuvaadet pakkuvad Iraani naftafirmale NIOC kuuluvas büroohoones asuvad teine ja kolmas korrus, 100 000 naela tuleb välja käia rõdude eest Westminster Abbey kõrval asuvas Sanctuary hoones.
Fotograafid, kes soovivad pulma pildistada, peavad parimate kohtade eest maksma vastavalt valitsuse koostatud hinnakirjale. Kõige kallim on koht Buckinghami palee ees: 900 naela. 600 naela tuleb välja käia koha eest muruplatsil Westminster Abbey ees jne. Pulma saabub kajastama 8000 ajakirjanikku, üle maailma arvatakse pulma telekanalite vahendusel jälgivat kuni 2,5 miljardit inimest.
Autor: Katri Soe-Surén