Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kasutuseta seisvast kaubamärgist võib ilma jääda
Kui kaubamärgiomanik registreeritud kaubamärki tegelikult ei kasuta, võib ta sellest ilma jääda. Nii võib iga ettevõtja ootamatult avastada, et kasutuseta seisnud kaubamärk on talle kaasa toonud kohtuvaidlusekulud ja tuleviku tarbeks tehtud investeering on tuulde lennanud.
Kaubamärgiomaniku kohustus kaubamärki kasutada. Registreeritud kaubamärk annab selle omanikule ainuõiguse kaubamärgina kaitstud tähise kasutamiseks oma äritegevuses ja õiguse takistada selle kasutust teistel isikutel. Kuid ainuõigusega kaasneb ka üks oluline kohustus - kohustus kaubamärki tegelikult kasutada.
Kui kaubamärki ei ole pärast selle registreerimist mõjuva põhjuseta viie järjestikuse aasta jooksul kasutatud, võib asjast huvitatud isik esitada hagi kaubamärgiomaniku vastu ja nõuda tema ainuõiguse lõppenuks tunnistamist. Kui kaubamärgiomanik vaidluse käigus kaubamärgi tegelikku kasutust tõendada ei suuda, loetakse tema kaubamärgist tulenevad õigused lõppenuks. Sisuliselt jääb ta oma kaubamärgist ilma.
Kui kaubamärgiomanik on kaubamärki kasutanud vaid osal kaupadel ja teenustel, mille suhtes kaubamärk on registreeritud, saab eeltoodud hagi esitada nende kaupade ja teenuste osas, mille puhul viie järjestikuse aasta jooksul kaubamärki kasutatud ei ole.
Kui on huvi oma kaubamärki säilitada, tuleb seda registreeringus toodud kaupade ja teenuste suhtes ka tegelikult kasutada. Piisab näiteks kaubamärgi kasutamisest äridokumentidel, või litsentsi andmisest kolmandale isikule ja selle kasutamisest litsentsi alusel. Igal juhul peab kaubamärgiomanik kaubamärgi säilitamiseks kasutama seda vähemalt minimaalses mahus, et vajadusel end kaubamärgi mittekasutamisele tuginevate nõuete vastu kaitsta.
Isikutel, kes ei saa aga soovitud kaubamärki kasutada, kuna selle on registreerinud teine isik, on soovitatav kaubamärgi tegelikku kasutamist jälgida. Kui kaubamärki ei kasutata, saab nõuda selle lõppenuks tunnistamist. Seejärel on võimalik juba ise selle kaubamärgi omanikuks saada.
Autor: Kairi Kurisoo