Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Apple - kõige suurema väärtusega kaubamärk
Apple suurendas oma kaubamärgi turuväärtust läinud aastal 84 protsenti, 153 miljardile dollarile, ning tõukas lõpuks Google'i troonilt. "Apple'i edu ei tulene mitte ainult toote innovatsioonist, vaid ka asjaolust, et Steve Jobs ja tema töötajad muudavad brändi võlu käega katsutavaks," ütles edetabeli koostaja Millward Browni Saksa tegevjuht Bernd Büchner ajalehele Financial Times Deutschland.
Apple on suurendanud oma kaubamärgi väärtust viimase viie aastaga ehk siis alates 2006. aastast 137 miljardi dollari võrra ehk 859 protsenti. Iga-aastase kaubamärgi turuväärtust hindava BrandZ juht Millward Brownis Peter Walshe usub, et Apple'i edu taga on asjaolu, et tooted pole populaarsed mitte ainult eraisikutest tarbijate, vaid ka firmade seas. "Kõlab anekdoodina, aga sellest annab tunnistust fakt, et töötajad valivad võimaluse korral töö firmas, mis pakub oma töötajatele kasutamiseks paremat tehnoloogiat, nagu näiteks iPadi," ütle Walshe ajalehele Financial Times. Ühtlasi on Apple suutnud muuta oma märgi luksusbrändiks, mis teeb tooted kallimaks ja ihaldatavamaks, lisas Walshe.
IT-firmad edetabeli tipus. Neli viimast aastat maailma väärtuslikemate kaubamärkide edetabelit juhtinud Google on uues edetabelis teisel kohal, turuväärtuseks 111 miljardit dollarit. Ka kolmandal kohal on IT-kontsern - IBM. Kolmandiku esisajast moodustavadki tehnoloogiafirmad. Traditsiooniliselt kuuluvad kõige väärtuslikumad kaubamärgid Ameerika firmadele. Üheksa esikümnes olevast brändist on Ameerika taustaga, erandiks vaid maailma suurim mobiiliteenuseid pakkuv China Mobile. BRIC-riikidest (Brasiilia, Venemaa, India, Hiina) lisandus maailma 100 parima kaubamärgi edetabelisse seitse uustulnukat 11st, kokku on BRIC-riikidest esisajas 19 brändi. Veel 2006 oli neist riikidest 100 väärtuslikema seas vaid üks.
Euroopa edukaimad on telekommunikatsioonifirmad, nagu Vodafone ja Deutsche Telekom. Tehnoloogiabrändide kõrval kasvasid tugevalt ka kindlustusfirmade, kiirtoidu ja luksusfirmade kaubamärgid. McDonald'si turuväärtus kerkis 23 protsenti, Louis Vuittonil samuti 23 ning hispaanlaste Zaral 15 protsenti. Ülemaailmne majanduskasv peegeldub kaubamärkide väärtuses. Kõigi brändide turuväärtuste summa kasvas aastaga 17 protsenti. Enamikus majandusharudes, välja arvatud autod ja luksuskaubad, suutsid ettevõtted oma kaubamärkide turuväärtust kasvatada koguni võrreldes kriisieelse ajaga. "Ettevõtted, kellel on tugev bränd, suudavad kriisidest kõige kiiremini välja tulla," ütles Büchner.
Facebook ja Baidu suurimad tõusjad. Interneti suhtlusvõrgustik Facebook suurendas oma kaubamärgi väärtust läinud aastal 246 protsenti, tõustes esimest korda ka esisaja hulka, kohale 35. Teine suurim tõusja 141 protsendiga oli Hiina otsingumootor Baidu. Järgnesid Wells Fargo (97%), Burberry (86%) ja Apple (84%).
Esimese 20 hulka tõusid aga Amazon, Siemens ja Canon. Hiina otsingumootor Baidu tõusis pingereas 29. kohale 2009. aasta 75.-lt. Baidu tugevus on Hiina eri kultuuride ja keelte nüansside tabamine. Seda, kui tugevalt on ostuharjumused muutunud, näitab Amazoni etteminek Wal-Martist. Amazon on pidevalt lisanud uusi kategooriaid, viimati ka toidu näol.
Autor: Katri Soe-Surén