Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Laevafirma meremehed palgalõksus
Rahvusvahelise Transporditöötajate Föderatsiooni (ITF) andmeil ulatub UMMi palgavõlg laevade meeskondadele kokku umbes 770 000 dollarini. Laevadel on nappimas toitu, vett ja kütust.
UMMi ainuomanik on Äripäeva rikaste TOPis mullu 123. kohal olnud Pavel Zahharov. Äripäeval ei õnnestunud temaga ühendust saada. Samuti pole UMMiga üle kuu aja ühendust saanud ITFi inspektorid ja värske info kohaselt ka näiteks mitme laeva meeskonnad enam mitte.
Andrei Tšernov, kes koordineerib ITFi Londoni peakontoris UMMi juhtumit, kinnitas eelmise nädala reedel, et praegu laevadel veel toitu ja vett jätkub, kuid õige pea võib probleeme tekkida. Tšernov andmeil seisab UMMi kaheksast laevast kolm Hispaania, kaks Türgi, üks Alžeeria, üks Prantsusmaa ja üks Läti sadamas. Tšernov tegeleb ITFi peakontoris juhtumitega, mis puudutavad vene keelt rääkivaid meremehi.
Probleemid kestnud juba aastaid. Tšernovi sõnul jälgivad ITFi kohalikud inspektorid olukorda laevas ning tegutsevad aktiivselt probleemi lahendamisega, näiteks kogutakse meeskonnaliikmetelt kokku töötasunõudeid tõendavaid dokumente. "Samuti üritavad inspektorid laevu koostöös kohalike advokaatidega ning vastavalt antud riigi seadustele arestida," rääkis Tšernov. "Kohe, kui laevad on arestitud, saadetakse meremehed koju."
Tšernov ütles, et esimesed kaebused selle kohta, et UMM viivitab meremeestele palga maksmisega, laekusid neile juba 2009. aastal. "Mõnel laeval on mehed vahepeal streikinud ja tänu sellele osa raha kätte saanud, aga üksjagu on ka neid, kes on laevalt ära tulnud ja sisuliselt palganõudele käega löönud," lausus Tšernov. "On laevu, kus mehed pole viimased kaks kuud palka saanud, aga on ka laevu, kus pole palka makstud üle poole aasta."
Tšernovi andmeil viibib praegu kaheksa laeva peal kokku umbes 80 meest. Lisaks on 30-40 meremeest, kes on laevalt varem maha kirjutatud, kuid kes pole samuti oma töötasu kätte saanud. Suurem osa UMMi meremeestest on ukrainlased, meeskondades on ka Eesti kodanikke, venelasi jt.
ITFi Eesti inspektori Jaanus Kuiva kinnitusel üritab tema UMMi probleemide lahendamisele omalt poolt samuti kaasa aidata. "Näiteks hoian sidet Eesti kodanikega, kes on UMMi laevalt varem maha kirjutatud, aga pole oma palka kätte saanud," lausus Kuiv. "Samuti olen üritanud UMMi juhtidega kokku saada. Viimati kohtusin UMMi esindajate Pavel ja Sergei Zahharoviga märtsi lõpus. Mehed andsid jälle katteta lubadusi, öeldes, et neil on olemas investorid, kellega allkirjastatakse kohe-kohe lepingud, ning likvideeritakse võlgnevused. Kahjuks pole midagi sellist juhtunud."
Kuiva sõnul on UMMi juhtum Eesti kontekstis erakordne, sest varem pole nii suur operaatorfirma võlgadega jänni jäänud.
Ma ei oska UMMi probleeme kommenteerida, kuid kui meeste palgad maksmata on, siis normaalne olukord see kohe kindlasti ei ole, pigem erakorraline. Ma ei ole kuulnud, et Eestis varem oleks korraga kaheksa laeva hädas olnud. Tegelikult on kaheksa laeva üsna optimaalne kogus operaatorfirma jaoks. Meie opereerime nelja konteinerlaeva.
Ma arvan, et UMMi probleemid on seotud turu langusega, sest viimased kolm aastat on laevanduses tõsine püksirihma pingutamise aeg olnud. Näiteks konteinervedude prahtimishinnad langesid 70-80 protsenti ja kuivlastiturg, kus UMM tegutseb, läks ka langusse.
Ma ei taha uskuda, et UMMi juhid on tahtlikult oma laevad praegusesse olukorda viinud. Ilmselt lõi turu muutus neil äriplaanid segi.
Meremehed ei saa UMMi laevadelt lahkuda, sest vastasel juhul ei ole kindlustatud, et nad oma palga üldse kätte saavad. Kohalikud advokaadid peavad laevad enne arestima. Ja need mehed, kes praegu pardal on, seisavad tegelikult ka nende kolleegide eest, kes on juba laevalt lahkunud. Sest siis on lootust ka kodus istuvatel meestel saamata jäänud palk kätte saada.
Ilmselt võis majanduskriis UMMi majandustegevusele mingi augu lüüa. Aga seal võis põhjuseks olla ka näiteks mõne laeva rike, sest kui laeval ei ole korralikku kindlustust või ei lähe avarii kindlustusjuhtumi alla, on see firmale vägagi kulukas asi.