Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Meil on kõik eeldused mõelda sama suurelt kui soomlased

    Oskus visioone luua ja teha seda süsteemselt on arenenud maailmas ehk üks olulisemaid juhtimistegevuse komponente. Meil tuleb selles osas olla õigustatult enesekriitiline. Minu kogemuse põhjal ei ole meie siin Eestis veel valmis eluvõimeliselt visioneerima. Ehk on osalt põhjuseks see, et viimase 20 aasta jooksul on muutused olnud nii kiired, et üksnes mõte pikaajalise planeerimise võimalikkusest ja mõistlikkusest ei näi usutav.
    Nõukogude pärand? Võimalik, et oma rolli mängib nõukogude pärand, vastumeelsus suurte ja kõlavate plaanide ja eesmärkide suhtes. Kuid ilmselt on kaalukaim probleem see, et meil puudub piisav haridus ja haritus selleks, et tuleviku trendide ja neile vastavate valikute üle arutleda. Seetõttu kipubki olema nii, et Eesti avalikus debatiruumis kohtame tihti kõlavaid, kuid argumentidega põhistamata eesmärgipüstitusi, harva näeme ja kuuleme konkreetsetel projektsioonidel põhinevaid, ajakavastatud, planeeritud ressursi- ja vastutusjaotusega visioonikaid projekte.
    Oma aastatepikkuse kogemuse põhjal partnerlusest erinevate Soome institutsioonidega võin öelda, et visioonikuse ja mahukate projektide planeerimise kultuuri omandamiseks ei pea me sõitma kuigi kaugele. Piisab, kui liikuda Tallinnast 80 kilomeetrit põhja poole.
    Üks järjekordseid näiteid soomelikust visioneerimisest ja koostöösuutlikkusest on nende initsiatiivikus Läänemere transpordiühenduste planeerimisel. Hoolimata sellest, et nii meid kui ka teisi Balti riike peaks Euroopast äralõigatus puudutama soomlastest valusamalt, on just nemad haaranud härjal sarvist ja käivitanud kaks mahukat europrojekti, mis peaksid lõppema lahenduste väljatöötamisega regiooni transporditupikute lahtimurdmiseks. Esimene on Helsingi linna käivitatud Rail Baltica kasvukoridori projekt, teises genereeritakse Helsingi-Tallinna transpordi- ja linnaregiooni planeerimise stsenaariume.
    Turg paneb paika? Sageli põhjendatakse visioonide puudust sellega, et küll turg kõik paika paneb. Ühest küljest tekitab inimeste ja kaupade üha tihedam liikumine Helsingi-Tallinna kaksik-linnaregiooni vahel suurema nõudluse ka paremate transpordiühenduste järele. Samas, kui puuduvad soodsad liikumistingimused, ei ole ka olemas eeldust tihedamaks koostööks kaksik-linnaregiooni vahel. Heaks näiteks sellest on Öresundi-Malmö-Kopenhaageni regioon, kus tänu linnu ühendava silla ja tunneli rajamisele tihenes koostöö märgatavalt ning tundmatust väljasurevast tööstusalast sai paljude ülikoolide ja tudengitega teadmuspiirkond.
    Teadmistepõhise ettevaatamise juures pole haruldasim oskus see, kui oskame öelda, kuhu tahame jõuda. Unistamine on oluline, aga mitte peamine. Visioonikaid eristab visioonitutest oskus defineerida ja ka osapoolte vahel kokku leppida, kuidas õige sihini jõuda. Meil on kõik eeldused mõelda sama suurelt kui soomlased - mõelgem siis!
    Autor: Katri-Liis Lepik
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Facebooki emafirma ületas ootusi ja valmistas pettumust üheaegselt
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.