Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Paljud omavalitsused ei täida seadusi
Kaheksa riigikogu Keskfraktsiooni liiget esitas mulle arupärimise, mis käsitleb kohalike omavalitsuste tulubaasi ja vahekorda riigiga. Arupärijad on juhtinud tähelepanu sellele, et omavalitsuse tulubaasi suhtes puudub kindlus ja ülesannete suhtes puudub selgus.
Riigikontroll on viie aasta jooksul auditeerinud valdavat osa valdkondadest, milles omavalitsustele on seadusega pandud kohustusi. Samuti on riigikontrolli audiitorid enamikus valdades ja linnades kohal käinud. Kahjuks ei ole leitud ühtegi hästi korraldatud ja toimivat tegevusvaldkonda, kus omavalitsuste vead ja puudused oleks tühised või formaalsed. Paljud omavalitsused lihtsalt ei täida seadusi. Selleks, et seadust täita, on vaja, et see oleks täidetav. Ta peab olema mõistlik. Siin võiks küsida, kas uus põhikooli- ja gümnaasiumiseadus oli piisavalt läbi mõeldud, kuna tekitas sellise 1. klassi võtmise segaduse? Või meenutada konflikti Tallinna ja sotsiaalministeeriumi vahel, kui ministri määrusega muudeti lasteaedade tervishoiunõudeid. Või näide, et kohaliku tee kohta tuleb teederegistrisse kanda 60 erinevat näitajat - ükski auditeeritud omavalitsus pole seda täitnud. Majandusministeerium teadis sellest, kuid tegevusi, et omavalitsusi korrale kutsuda või nõuded realistlikumaks muuta, ei ole tehtud.
Muide, tuleb ka seadust tunda ja soovida ja osata seda täita. Ei ole ulmejutt, et riigikontrolli audiitoritel tuli selgitada ühele omavalitsusametnikule, kus asub riigihangete register. Ametniku ülesanne oli riigihankeid läbi viia.
Autor: Mihkel Oviir