Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
CMO ehk tõhus rahavoogude juhtimine
Ühe ettevõtte juht märkas kord, kuidas raamatupidaja 14-leheküljelist konto väljavõtet trükib. Pärimise peale, miks ta seda teeb, vastas raamatupidaja, et nõnda on alati toimitud. Keegi lihtsalt polnud muutnud raamatupidaja töökorraldust sellest ajast, kui oldi veel alustav (väike)ettevõte.
Rahavoogude juhtimise esmased põhimõtted on lihtsad - müügitulud tuuakse kassasse niipea kui võimalik ja tarnekulud antakse kassast välja võimalikult hilja.
Käibekapitali peab hankima kuluefektiivselt ning tegevuse ülejääk tuleb investeerida suure tulususega. Tõhus rahavoogude juhtimine on vajalik ja kasulik igale ettevõttele.
Moodsa firma finantstegevus aga pole nii algeline. Turg ja ka ettevõte ise on pidevas muutuses. Sellega kaasneb aja jooksul hulk ärilisi uuendusi, millele ettevõtte senised sisemised ja ehk harjumuspärasekski saanud protsessid ei pruugi enam parimal viisil vastata.
Seega on töökorralduse ja ärimudeli ülevaatamine aeg-ajalt väga vajalik.
Negatiivsed rahavoogude juhtimise näited on sageli olukorrad, kus ettevõttele laekuvad klientide sissemaksud kas hilja või on laekumistel ebapiisav makseinfo.
Kasvavas ettevõttes võib esineda palju ka arvete ja maksete käsitsi sisestamist või töötlemist. Tavaliselt on selle tulemuseks kõikuv likviidsus ja liialt suur tööjõukulu.
Probleemide lahendamiseks tuleks aeg-ajalt väljastpoolt ettevõtet leida spetsialist, kes koostöös ettevõtte finantsjuhi või pearaamatupidajaga kaardistaks ja kirjeldaks äriprotsesse ning annaks soovitusi, kuidas neid optimeerida.
Läbimõeldud ja korralikult rakendatud äriprotsesside tulemusena väheneb suure tõenäosusega käibekapitali vajadus ning selle kasutamist optimeeritakse.
Nii avarduvad ettevõtte laienemisvõimalused ning väheneb arvelduslaenu kasutamine. Sellega kaasneb intressikulude kokkuhoid.
Säärast äriprotsesside läbivaatust peaks ettevõte tegema vähemalt iga kahe aasta järel, kuna turud ja äritegevus on pidevas muutuses.
Autor: Jaan Jakobson