Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ettevõtjaks ei sünnita, ettevõtjaks kasvatakse
Kuvand noorest edukast äriliidrist, kes alustab oma esimest äri koolipingis või vanemate garaažis, on valdav. Kes ei teaks Microsofti loojat Bill Gatesi või Facebooki vedajat Mark Zuckenbergi. Sellised müütilised edulood müüvad ning kujundavad paljuski eduka ettevõtja kuvandi.
Müüdis on omajagu tõtt. Valdav osa ettevõtjaid alustavad suhteliselt noorelt. Ernst & Young viis läbi uuringu, kus küsitles 685 ettevõtjat üle terve maailma ning üle poole neist oli oma esimese äriga alustanud juba enne kolmekümneseks saamist.
Koolipingist alustajaid on juba oluliselt vähem. Ligi 60% hilisematest ettevõtjatest alustavad karjääri tavalise töövõtjana mõnes korporatsioonis. Nad moodustavad valdava osa hilisematest edukatest ettevõtjatest.
Uuringust selgub, et eelnev töökogemus, kuigi hindamatu edutegur hilisemate edukate ettevõtjate sõnul, on kahe teraga mõõk.
Ühelt poolt kogemuste-teadmiste kasv, head kontaktid, juhtimiskogemus, teiselt poolt organisatsioonisisene karjäär, teatud mugavustsooni jõudmine ning harjumuspäraseks saanud elustandardi kaotamise hirm.
Läbikukkumine on edu võti. Seega liiga kaua ei tasu oma ettevõtte loomisega oodata - kogemused ei pruugi üles kaaluda nooruslikku uljust, mida iga ettevõtmine oma algfaasis natukene vajab.
Paljud hilisemad edukad ettevõtjad on ühe kõige olulisema kogemusena välja toonud läbipõrumised oma ettevõtmistes.Kas pankrot on edasiviiv või pärssiv kogemus, sõltub paljuski juba konkreetse riigi kultuurikontekstist ning majandus- ja õigusruumist.
Kui kõrgelt Eesti oma ettevõtjat hindab, näitab aeg. Meil on edukaid ettevõtjaid, kes on suutnud maailmas tunnustuse saavutada: Wendre AS, Shishi AS, Bestra Engineering või hoopis kõigile teada ja tuntud Skype, kus eestlaste ärivaist ja tehnilised oskused mängisid olulist rolli firma eduloos.
Viimasel ajal on ettevõtja positsiooni ühiskonna silmis püütud tõsta . Teisalt peaksid ka ettevõtjad ehk olema julgemad ja astuma avalikkuse ette, et vastu võtta see tunnustus, mille nad on ära teeninud.
Autor: Imre Teder