Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Soome erilepe abistamiseks on lühinägelik ja isekas

    Nagu tänasest lehest lugeda, saavutas Soome kokkuleppe Kreekaga, et viimane deponeerib Soome garantii saamiseks uues abipaketis põhjanaabrite kontol raha, mis läheb käiku, kui Kreeka laene tasuda ei suuda.
    Sisuliselt tähendab see, et kui seni on näiteks Rootsi ja Suurbritannia eurotsoonist eemalseisjana võinud nautida eristaatust raskustesse sattunud riikide aitamisel, siis nüüd on esimese pretsedendina erikohtlemist saamas ka üks eurotsooni riike.
    Äripäeva meelest on nüüd nooremal vennal ehk Eestil põhjust vanemat venda ehk Soomet kõrvast sakutada väikluse eest. Maksumaksja üle kogu Euroopa on tülpinud lõputust raha suunamisest kriisiriikidesse. Kuid enne Soome nn kindlustuslepingut polnud ükski riik rindelt korrakski lahkunud ja oma vastutust osaliselt teiste kaela veeretanud.
    Lõputud poliitilised vaidlused. Kõik teavad valimistejärgse Soome teravat sisepoliitilist seisu Kreeka jt riikide abipaketis osalemise tõttu ning sedagi, et ühel hetkel sõltus just Soomest enam kui 100 miljardi eurose abipaketi saatus. Niisamuti oleme nõus, et see oleks Eestile halb, kui ka teised riigid Soome eeskujul pilti veel keerulisemaks ajavad, viivitavad ja takistavad lahenduste loomist, samas kui turg ei oota.
    Kuni poliitikud vaidlevad, peab tulekustutaja rolli täitma Euroopa Keskpank, mis peab tegema võlakirjaturul tugioste. See ei ole samuti odav, lisaks kasvab oht, et keskpank vajab rämpsvõlakirjade koorma all ise lisaraha.
    Hästi. Kuid sel nädalal avalikustatud "diil", mille eest oli Soome nõus kaasa mängima, paneb küsimusi esitama ja seadma kahtluse alla kogu päästeplaani üldise ideoloogia.
    Kui kindel on ikkagi see "solidaarsuse" põhimõte, mida seni on mantrana eurotsooni hättasattunud riikide abistamisel lausutud? Kas oleme iseenda või euroliidu päästmise peal väljas? Rohkem või vähem terav sisepoliitiline olukord abiraha andmise ümber on tekkinud mitmes riigis, alustades Saksamaaga. Kuid raha ikkagi antakse.
    Kui kindel on nüüd aga, et teised riigid ei hakka Soome eeskujul soovima endale mingeid erisusi? Teadupoolest lepiti euroala riigipeade 21. juuli kohtumisel kokku, et vajadusel on võimalik eraldi tagatiskokkulepete sõlmimine. Kas me kuuleme varsti lisaks Soomele ka teistest erilepingutest?
    Sellisel juhul kahaneb teel Kreekale jõudev raha pidevalt, sest nagu nüüd selgunud, kasutab Kreeka euroala riikide (kuhu meiegi ju kuulume) saadavat laenu osaliselt Soomele maksmiseks. Summa pole tugipaketi suurusega võrreldes kuigi suur, kuid abi eesmärk ongi ju selles, et raha jõuaks rahatu ja maksujõuetu riigini.
    Eesti vajab oma selget seisukohta. Igal juhul vaatab kindlasti nüüd ka Eesti maksumaksja küsivalt Andrus Ansipi ja Jürgen Ligi poole, et kuidas Eesti käitub - kas oleme nõus Soomele erikohtlemist lubama? Ning kas hakkame ka ise midagi juurde soovima? Eesti seisukoha võiks välja öelda ja seda põhjendada kõige kõrgemal tasandil.
    Igal juhul ei lisa ühele euroriigile antud eritingimus rahaturgudele ega toimetuseski kindlust euroliidu ühtsusse ja püsimisse. Pigem vastupidi. Kui Kreeka toetamises ollakse juba kokku leppinud ja peetakse seda kõigist lahendustest kõigele vaatamata kõige paremaks, siis peaks see lepe laienema kõigile ELi riikidele.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.