Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tulevik otsustakse järgmise paari aastaga
Euroopa Liidu liikmed on Euroopa Komisjoni kevadel avaldatud valge raamatu transpordi arengu kohta läbi hekseldanud ja oma arvamused avaldanud. Paari aastaga otsustatakse meetmed, millega hakatakse järgneva 10-40 aasta jooksul transpordisektorit meie mandril arendama.
Euroopa transpordivoliniku Siim Kallase tutvustatud lennukate mõtetega valge raamat ei olnud veel tegevuskava, vaid esialgu visioon Euroopa transpordisektori tulevikust. Kallase kabineti juhi Henrik Hololei sõnul on valget raamatut ajakirjanduses ekslikult Euroopa ühtse transpordipiirkonna tegevuskavaks nimetatud. "See ei ole tegevuskava, vaid visioon transpordisektori arengust järgneva 40 aasta jooksul, rõhuasetusega järgnevaks kümneks aastaks," selgitas Hololei.
Tegevuskava valmib järgmise paari aasta jooksul. Euroopas on nüüd järgmine küsimus, kuidas visioonis esitatud eesmärkideni reaalselt jõuda ja millise ajakavaga. Hololei kinnitas, et see ongi Euroopa Liidu transpordivaldkonna järgmise 3,5 aasta tööplaan.
Eestil tuleb anda alternatiivne lahendus meid kõige enam ärevile ajanud teemale - tee-ehituse rahastamine teemaksu abil. Kui Euroopa Komisjonis nähakse, et raha teede ehitamiseks ja hooldamiseks hakkab nappima, siis Eesti on seni laitnud maha kõik mõtted teede kasutamise maksustamisest. Meil on siiani tee-ehituse rahastamisega suhteliselt hästi. Kõik käimasoleva Euroopa Liidu eelarveperioodi suured tee-ehitusprojektid on valdavas osas finantseeritud Euroopa Liidust.
Ka järgmiseks eelarveperioodiks lubatakse meile Euroopast kuuldavasti samas suuruses toetusi, kuid lõputult Euroopa meie teid ehitama ei jää, mistõttu peame me olema valmis pakkuma lahendusi, kuidas ehitada teid edasi pärast Euroopa abiraha lõppemist. Järgmise 3,5 aasta jooksul otsustatakse suuresti ka Eesti teede tulevik.