Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mis toimub Tallinna Sadamas?
Nõukogu plaanib Tallinna Sadama juhatuse osas otsuse teha järgmisel reedel toimuval koosolekul. Äripäev esitab kolm võimalikku stsenaariumi, mis on laual valitsusliidu kuluaarides. Tõenäolisemaks peetakse varianti, et kahest juhatuse liikmest üks ehk Allan Kiil vahetatakse välja
IRLile ja viimase toetajatele sobilikuma kandidaadi vastu. Sadama praegune juht Ain Kaljurand jätkab aga ettevõtte juhina.
Tallinna Sadama nõukogus on kaheksa liiget ning hääled jagunevad IRLi ja Reformierakonna vahel pooleks. Kui viimasel nõukogu istungil jõudis päevakord novembris lõppevate juhatuse liikmete lepingute teemani, teatas nõukogu liige Tiit Riisalo, et tema esindab üldkoosolekut ehk majandusminister Juhan Partsi ning tuleb välja kuulutada konkurss. Ehkki Reformierakonna ja IRLi koalitsioonilepingus on punkt, et riigile kuuluvate ettevõtete juhid leitakse konkursi korras, tuli Riisalo sõnum nii mõnelegi kohalviibinule ootamatult. Ühe kirjelduse järgi olevat praeguse juhatuse näod üsna pikaks veninud.
"Konkurss on omaniku tahe ja valik. Ma vaikselt sisimas lootsin, et kuna sadama tulemused on head olnud, siis võib-olla seda ei tehta," sõnas Kaljurand.
Kaljurand ja Kiil kandideerivad. Nõukogu liikmete seas tehti eelnevalt kuluaaritööd, et senise juhatuse lepinguid võiks pikendada. Septembrikuust on ees näide Eesti Raudtee juhatusega, kelle lepinguid nõukogu pikendas 2012. aasta lõpuni, põhjuseks küll raudteefirma tulevane jagunemine.
Kaljurand ja Kiil kinnitasid, et nemad kandideerivad Tallinna Sadama juhatusse tagasi. Väidetavalt ei ole nad aga ainsad, kes oma CV nõukogu poole teele on saatnud. Eile tilgutati Äripäevale, et Tallinna Sadama juhatusse kandideerib ka Jaan Toots, kes juba kunagi on selles ametis olnud. Toots ise eitas oma kandideerimist. Sadama juhatuses muutusi soovivale majandusminister Juhan Partsile lähedal seisev allikas aga ütles, et Tootsi võimalused valituks osutuda on olematud.
Vahetuse taga Rail Garant. Kiili andis mõista, et Tallinna Sadama juhatuses üritab muutusi läbi suruda transiidiärimees Anatoli Kanajev, keda vihastas sadama kevadine otsus anda Muugal asuva konteineriterminali maa Venemaa firmale Rail Garant. Selle otsusega üritab Tallinna Sadam tekitada Kanajevile kuuluvale Transiidikeskusele konkurenti. Pikemat aega kestnud vastasseis Tallinna Sadama nõukogus pääseski tuha alt kevadel, kui toonased nõukogus IRLi huve esindavad Tõnis Palts, Indrek Raudne ning Veiko Tishler hääletasid Rail Garanti pakkumuse edukaks tunnistamise vastu.
Palts saatis juunis koguni nõukogu esimehele Neinar Selile kirja, milles soovitas kaaluda juhatuse liikmete Ain Kaljuranna ja Allan Kiili ennetähtaegset tagasikutsumist. Eesti Päevalehe andmetel seadis Palts kahtluse alla Rail Garantiga sõlmitud tehingu usaldusväärsuse.
Palts ning Raudne on nüüd riigikogus, kuid sellega pole kired sugugi jahtunud. Eelmisel nõukogu istungil tuli teemaks 22. septembril Eesti Ekspressis avaldatud info, mille järgi on Tallinn Sadamaga lepingu sõlminud OÜ Rail Garant Estonia emafirmaks Küprosel registreeritud Rail Garant LTD. Viimase suuromanik on omakorda Briti Neitsisaartel registreeritud ettevõte. Lisaks veel kaks väikeaktsionäri Elkins Enterprises ning Manicetus Trading.
Viimasel nõukogu koosolekul pidid kõik kohalviibinud nõukogu ja juhatuse liikmed eraldi kinnitama, et neil ei ole osalust ja ärihuve Elkins Enterprisesis ega Manicetus Tradingus. Kuna kõik nõukogu istungid salvestatakse, siis on ka see jutt nüüd lindis.
Otsustajad vaikivad. Äripäeval ei õnnestunud eile saada kommentaari Juhan Partsilt ega Neinar Selilt. Partsi pressiesindaja teatas, et juhatuse liikmete määramise üle otsustab sadama nõukogu. Seli saatis Äripäevale aga nõukogu 11. oktoobri pressiteate, milles ta tunnustas praeguse Tallinna Sadama juhtkonna tööd.
Ma saatsin oma CV ja motivatsioonikirja nõukogule ära. Praegust juhatust hinnatakse nii naabermaades kui ka rahvusvahelistes organisatsioonides, kuhu Tallinna Sadam kuulub. Täna toimuval (toimus eile - toim) transiidikonverentsil TRANSESTONIA said nii Kiil kui ka Kaljurand Kasahstani ministrilt kiituskirja kui suure töö tegijad. Kümnele aastale tagasi vaadates on Tallinna Sadama kasuminäitajad ilusti kasvanud ning kulud on vähenenud. Sadama laadimiskiirus on kahekordistunud.
Mina olen otsustanud kandideerida juhatuse esimehe kohale, palju asju on pooleli. See töö on minu jaoks põnev ja huvitav. Kuna mind on nii palju kritiseeritud teatud otsuste vastuvõtmise eest, siis ma tahan seda vastutust edasi kanda ja tõestada, et ette võetud plaanid on realiseeritavad.