Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ene-Liis Semper on tagasi
Õigupoolest pole Semper kadunud olnudki, kuid üle viie aasta on ta tagasi galerii pinnal, tutvustades oma uut loomingut.
Ene-Liis Semper on seisnud NO99 kulisside taga rohkem kui kuus aastat ning astub sealt nüüd taas mänguväljale nimega Näitus. Äsja avatud isiknäitus Kumus vaatab üle tema uusima loomingu ja lisab hulka ka juba tuntud töid.
Kõik head kunstnikud teevad teatrit. Keegi ütles kunagi, et kõik head Eesti kunstnikud teevad teatrit. Kunstiinimestele on Semper eelkõige videokunstnik, kes justkui kadus teatripakku. Tasub aga meenutada, et Semper lõpetas Eesti Kunstiakadeemias just lavastuskunsti kateedri. Ta on kujundanud üle 60 lavastuse.
Ene-Liis Semper on parim näide sellest, kuidas kaks kunstivaldkonda viljakas sümbioosis üksteist rikastavad. Oma videotes on Semper alati ise erinevaid rolle mänginud. Seekord on ta ära kasutanud oma teatri näitlejamaterjali, mistõttu pole sugugi kõigis videotes peategelane Semper ise nagu varem.
Mängud ruumiga. Semper valdab ruumi. Ulatuslik ruumide ümberehitamine on Semperi firmamärk olnud juba kaua. Näituse alguses ei sisene külastaja mitte Kumu 5. korruse näitusesaali, vaid meeli eksitavasse labürinti.
Väikestesse ruumidesse on peidetud hulk videoid. See paneb mõtlema, et ehk püüab kunstnik labürindiga viia vaataja teatud tunnetuslikku konditsiooni ülejäänud näituse vaatamiseks.
Teiseks "häirib" labürint näituse vaatamist kindlaks seatud järjekorras - järjekord puudub, nagu puuduvad ka tööde pealkirjad. Taotluslikult.
Semper häirib ja lummab. Näitusel olevad uued tööd on mõnevõrra taltsamad, kui Semperi klassikaks saanud teosed. Ta käib ümber samade armsaks saanud teemadega - intiimsus, haavatavus, seks, elu ja surm, tunded, kodu, ruumitaju.
Kuid midagi on muutunud. Võib-olla on see illusioon, sest vanad tööd on paigutatud kitsasse labürinti, uus looming aga asub mastaapsetes ruumides.
Semper on ehitanud kaks võimsat installatsiooni: suured murtud uksed ning akendega kõikuva ruumi, mille keskel sõidab edasi-tagasi vana klaver.
Uutest videotest näeme kiirkompilatsiooni Semperi esinemisest meedias ning teemasid seinast seina ehk peenisest purskuvat vahukoort ja näituse lõpetavat Semperi enda emotsionaalselt jutustatud lastemuinasjuttu.
Autor: Ragne Nukk