Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ohuks ostetavad poliitikud, mitte välisinvestorid

    Eelmisel nädalal sai avalikuks nn elamislubade skandaal, kus IRLi liikmed Nikolai Stelmach, Indrek Raudne ja Siim Kabrits, kellest kaks viimast on ka riigikogu liikmed, on seotud Vene kapitali maaletoomisega ning seeläbi ka investoritele elamislubade hankimisega.

    Äripäeva hinnangul tekitab see juhtum küll palju küsimusi ja kahtlusi, mis vajavad selgitamist, kuid seda poliitilises plaanis. Äripäev hoiatab, et skandaali varjus ei kaotataks ära Eestile üldiselt väga kasulikku elamislubade jagamise põhimõtet, sest väikeriigina vajame edukaks majandustegevuseks nii välismaa spetsialiste, talente kui ka investoreid.
    Poliitiline risk. Selle juhtumi kõige teravam küsimus on, kes on saanud sellest kasu. Kuni suveni, enne riigikogu liikmeks saamist, oli näiteks Indrek Raudne ka ASi Tallinna Sadam nõukogu liige. Nikolai Stelmachist sai aga hiljuti Eesti Raudtee nõukogu liige. Arvestades mõlema riigiettevõtte tihedat seost ja sõltuvust ärisuhetest Venemaaga, tekitab palju küsimusi ja kahtlusi Raudse ja Stelmachi mahuka äri ajamine Vene investoritega. Kas nad on investorite huvides mõjutanud riigiettevõtete otsuseid, IRLi ministrite tööd või kujundanud erakonna seisukohti?
    Selles juhtumis ei peitu kardetud oht mitte niivõrd elamislubade taotlejates kui kohalikes – riigikogus esindatud poliitikutes. Sest poliitik mitte ei pea olema, vaid ka näima ausana. Selliste JOKK-olukordade ja huvide konfliktide lahendamise esimene samm on lihtne. Äripäev on korduvalt teinud ettepaneku, et riigikogu peaks sarnaselt teiste valdkondadega kehtestama eetikakoodeksi. Seda pole aga endiselt tehtud, milles veel kord peegeldub parlamendiliikmete küünilisus. Eetikareeglite kirjapanemise vajalikkust ilmestab seegi, et kuigi Indrek Raudne otsustas lahkuda riigikogust, tegi ta seda matrossovliku retoorika saatel, mõistmata oma eksimust. Nii saab tekkida muu hulgas ka olukord, kus julgeolekuasutuste järelevalvekomisjoni esimees omab varjatud majandushuve Kreetal, nagu juhtus eelmise riigikogu koosseisu ajal Reformierakondlase Jaanus Rahumägiga. Muuseas, kas Raudne kuulus nn kapo komisjoni.
    Eelneva valguses ei tohi kaotada või rikkuda elamislubade süsteemi tervikuna. Süsteem on mõeldud laias laastus kolmeks asjaks: et palgata võõrtööjõudu, mis on kasulik näiteks suurtööstustele keevitajate maaletoomiseks; et palgata eksperte ettevõtete juhtimiseks – teisisõnu Eestis puuduvaid talente; ja et kaasata investoreid. Kõik kolm põhjust on Eesti majanduse eduks hädavajalikud, seda enam, et lähiaja suurimaks probleemiks on kvalifitseeritud tööjõu puudus ning vähenevad kapitalipaigutused Eesti majandusse.
    Eelkõige nähakse elamislubade jagamises n-ö Vene ohtu. Kuid see on emotsionaalne, mitte ratsionaalne. Nii ei vaja Euroopa majanduspiirkonna kodanikud üldjuhul Eesti tegutsemiseks elamisluba, vaatamata nende ebaselgele taustale – olgu nad pärit Šveitsist või Itaaliast. Seega maandab elamislubade süsteem juba iseenesest teatud määral riski, et Eestisse või Eesti kaudu Euroopasse satuvad ebasoovitavad isikud. Teiseks ei ole Venemaa ainuke ega peamine kolmandate riikide hulka kuuluv Eestile kasulik majandusruum. Siia kuuluvad ka USA, Hiina, India, Kanada, Austraalia, aga ka Ukraina, Kasahstan. Näiteks võrreldes Lätiga, kus võõrtööjõu kvooti ei olegi, on Eesti süsteem vägagi valiv.
    Jah, terade hulka satub alati ka sõklaid. Kuid need tuleb välja sõeluda, tehes süsteemi läbipaistvamaks, mitte seda sootuks kaotades.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.