• OMX Baltic0,06%262,68
  • OMX Riga0,64%875,77
  • OMX Tallinn−0,1%1 697,09
  • OMX Vilnius0,25%998,93
  • S&P 500−0,17%5 616,48
  • DOW 300,36%41 544,05
  • Nasdaq −0,82%17 539,44
  • FTSE 1000,09%8 280,33
  • Nikkei 225−0,68%36 581,76
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%101,46
  • OMX Baltic0,06%262,68
  • OMX Riga0,64%875,77
  • OMX Tallinn−0,1%1 697,09
  • OMX Vilnius0,25%998,93
  • S&P 500−0,17%5 616,48
  • DOW 300,36%41 544,05
  • Nasdaq −0,82%17 539,44
  • FTSE 1000,09%8 280,33
  • Nikkei 225−0,68%36 581,76
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%101,46
  • 09.01.12, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Hätta sattunud Ukraina meremehed saavad koju

Kuus Ukraina meremeest Eesti kaubalaevalt Nemo, kes alustasid tänavu 4. jaanuaril Türgis näljastreiki, toimetatakse pärast ligi aasta kestnud kriisi kodumaale tagasi.
Türgi andis läinud nädala lõpus loa väljastada viisad kuuele Ukraina kodanikule, kes jäid 2011. aasta 11. jaanuaril Türgi võimude arestitud kaubalaevale Nemo. Mehed ei olnud nõus laevalt lahkuma enne, kui neile makstakse välja palgad, nõudes laeva sundmüüki.  Laeva müügioksjon veebilehe Kiyv Post andmetel toimuski, kuid alusele ostjat ei leitud.
Raha ja toiduta jäänud meremeestele saabus abi alles nüüd, kui mehed alustasid näljastreiki. Ukraina välisministeerium teatas agentuuri Interfax vahendusel, et 5. jaanuari õhtul sai Kocaeli sadamapolitsei Ankarast ametliku loa väljastada Ukraina meremeestele viisad ning Ukraina peakonsulaat Türgis sai hakata tegelema meeste kojutoimetamisega.
Ukraina meedias läinud aastal meremeeste päästmiseks sõna võtnud Nemo kapteni Oleksandr Tõmošenko sugulase Valeri Babakovi sõnul lõppes laeval kütus ja toit juba ammu, kuid luba meestele riigist lahkumiseks Türgi ei andnud. Aastaga olid laeval nälgivad meremehed kaotanud kaalus 15–20 kilo.
Antigua ja Barbuda lipu all seilanud Nemo kuulus Eesti firmale Akton Baltic OÜ, mille omanik on Äripäeva 2011. aasta rikaste edetabelis 212. kohal olnud Pavel Zahharov. Tema varandust hinnatakse 9,3 miljonile eurole. Laeva operaatorfirma oli United Marine Management OÜ (UMM). Laev Nemo oli antud laenu eest tagatisvaraks Eesti Swed­bankile.
2011. aasta 10. mail avaldas Äripäev artikli sellest, kuidas Eesti üks suuremaid laevaoperaatorfirmasid UMM pole meremeestele kuude viisi palka maksnud ning firma kaheksa laeva meeskonda, sealhulgas Nemo, virelesid Euroopa ja Aafrika sadamates. Rahvusvahelise Transporditöötajate Föderatsiooni (ITF) andmeil ulatus UMMi palgavõlg laevade meeskondadele toona kokku umbes 770 000 dollarini. Laevadel nappis toitu, vett ja kütust.
 
Kommentaar
Palgaraha kättesaamise lootus on üsna väike
Jaanus Kuiv, Rahvusvahelise Transporditöötajate Föderatsiooni (ITF) Eesti inspektorUnited Marine Managementi kaheksa arestitud laeva seisavad endiselt maailma erinevates sadamates ja iga laev ootab antud riigi kohtu otsust. Kui kohtuotsus on olemas, saab kohtutäitur hakata laeva oksjonil müüma. Mida kauem laevad seisavad, seda väiksem on meremeestel lootus oma palgaraha kätte saada, sest iga päevaga tiksub hoiukulu juurde. Kui laev on oksjonil maha müüdud, hüvitatakse kõigepealt õigusabikulud, siis sadamakulud ja alles siis töötasud.Arestitud laevadel meeskondi peal ei ole, küll aga peab üks-kaks inimest laevadel valvet. Need inimesed on palganud kohalikud advokaadid, kohtutäiturid või sadamad.Kaubalaeva Nemo kuus meremeest olid viimased, kes olid siiani laeval. Eelmise aasta mais öeldi neile, et kuna laeva saatus on kohtu otsustada, pole neil enam mõtet laevale jääda. Kuus Nemo meest eesotsas kapteniga jäid laevale siiski edasi. Kuna laevakapteni tervislik seisund muutus kehvaks, tulid nad nüüd lõpuks laevalt ära.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 11.09.24, 10:38
Suur analüüs: majanduskasvu aeglustumine on jõudnud kindlustussektorisse
IIZI finantsjuhi Kaido Kepi sõnul jõuab majanduskasvu üldine aeglustumine kindlustussektorisse viitega, mistõttu on tunda turul kerget jahenemist.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele