19. jaanuar 2012 kell 4:34

Tükike võidusõidu ajalugu börsil

Üks osa maailma motospordi kõige kõrgemast klassist on varsti aasta börsil olnud, kuid pole just väga edukaks osutunud. Lootust uuele tõusule annab fakt, et pärast traagilisi sündmusi 18 aastat tagasi San Marino grand prix’l on taas ühte masinasse kokku liidetud Williams, Renault ja Senna.

Mis aga Senna palkamise veelgi huvitavamaks teeb, on tõsiasi, et sellest aastast alates kasutab Williams taas Renault’ mootoreid. Just koostöös Renault’ga oldi domineeriv jõud 1990ndatel, mil Nigel Manselli, Alain Prosti, Damon Hilli ja Jacques Villeneuve’i juhtimisel võideti viis konstruktorite MM-tiitlit.

Pärast sõitjate ja konstruktorite tiitli võitmist 1997. aastal pole Williams aga edu enam korrata suutnud. Koostöös BMWga suudeti 2000ndate esimeses pooles kohati veel esikohtadele konkureerida, kuid teatavasti oli see Michael Schumacheri ja

Ferrari valitsemisperiood

Pärast BMWga koostöö lõppemist on Williams võistlejaterivis muudkui tahapoole vajunud. Õigupoolest pole 1977. aastal Sir Frank Williamsi ja Patrick Headi asutatud võistkonnal olnud nii pikka võiduta ja tiitlita perioodi kui praegu. Viimased tiitlid võideti 14 hooaega tagasi ning viimane võit Juan Pablo Montoyaga roolis saavutati 7 hooaega tagasi.

Inimesel, kes just praegu peaks vormel 1 karusselli jälgima hakkama, oleks üldse raske uskuda, et tegu on läbi aegade kõige edukama F1 võistkonnaga Ferrari ja McLareni järel või et kunagi oli võistkond üks suurimaid innovaatoreid terves sarjas. Läinud aasta oli Williamsile läbi ajaloo halvim, kui 19 etapiga suudeti koguda vaid 5 punkti ning MM-sarjas lõpetati 12 võistkonna seas 9. kohal.

Ebaedu on kajastunud ka firma aktsia liikumises. Paraku tuldi börsile eelmise aasta märtsi alguses ning nigelate võidusõidu tulemuste tõttu eelmisel suvel oli aktsia hind võrreldes esmaemissiooniga kukkunud poole võrra.

Williams tegi väärtpabereid Frankfurdi börsil emiteerides ajalugu, olles esimene F1 võistkond, kes börsile läinud. Selle sammu kohta levisid mitmed spekulatsioonid, millest peamine oli arvamus, et suursponsorite lahkumise tagajärjel rahahädas võistkond vajab kapitali.

Sir Frank Williams lükkas aga need jutud ümber, tuues peamiseks põhjuseks asjaolu, et ta soovib tagada võistkonna sõltumatuse ja eraomanduses püsimise. “See IPO märgib meie võistkonna jaoks uue ajastu algust,” kommenteeris Williams eelmise aasta veebruaris. “Aktsiate noteerimisega tagame meie tuleviku sõltumatu konstruktorina, luues põhja edasiseks kasvuks,” ütles tiimiomanik.

Mida arvata Williamsi aktsia edasisest käekäigust?

Isegi kui võistkonnal ei ole rahahädasid, siis modernses F1s on rahal ikkagi väga suur osakaal, ja kuigi inseneride andekus on endiselt oluline, ei ole see tegur enam sedavõrd domineeriv nagu 1980ndatel kui Williams võitis ridamisi tiitleid.

Lähitulevikuks ei anna just suurt lootust ka see, et 2012. aasta tehniline regulatsioon ei näe ette suuri muutusi ning selle hooaja autod on pigem evolutsioon eelmise aasta omast, mis Williamsil teadupärast väga kehv oli.Positiivse poole pealt võib võtta, et ega neil kuhugi kaugemale ka enam kukkuda ei ole. Williamsist tahapoole jäänud võistkonnad on kõik 2010. aastal liitunud uued tegijad ja olid eelmisel aastalgi veel ülejäänud võistlejatest kaugel maas. Seega siit edasi saab vaid tõusta ning see võib positiivselt aktsiale mõjuda. Mida kõrgemal Williams hooaja lõpetab, seda rohkem raha nad teenivad kommertsõiguste pealt. Näiteks mullu Williamsi järel 10. lõpetanud Team Lotus teenis viimasena üle 30 miljoni dollari.

Faktid:- Williams emiteeris  2011. aasta märtsis 10 miljonist aktsiast 27,39% Frankfurdi börsil- Võistkonna asutasid 1977. aastal Frank Williams ja Patrick Head- Ühtekokku on võidetud 9 konstruktorite ja 7 sõitjate MM-tiitlit ning 113 Grand Prix'd- Firma suuromanik on endiselt Sir Frank Williams 50,82% osalusega- Börsil on noteeritud valdusfirma Williams Grand Prix Holdings PLC, mille alla kuuluvad Williams Grand Prix Engineering Ltd (F1 võistkond) ja Williams Hybrid Power Ltd- Firma peamine sissetulek koosneb peaaegu ainult sponsorrahadest ja F1 kommertsõiguste tuludest- 2010. aastal teenis võistkond 6,02 miljonit naelsterlingit kasumit ning 2011. aasta I poolaastal teenis kogu grupp 1,87 miljonit naela kasumit.- Firma annab tööd umbes 470 inimesele- Lisaks F1 autode disainimisele loovad Williamsi insenerid golfikeppe, mille hind kõigub vahemikus 500 kuni 50 000 dollarit tükist- Otseselt ühegi teise F1 võistkonna aktsiaid osta ei saa. Kaudselt on võimalik soetada osalus Mercedes GPs, ostes Daimler AG aktsiaid. Lisaks on võimalus soetada Fiati aktsiaid, mis teatavasti on Ferrari emafirma. Viimased kaks on ka ainsad suured autotootjad, kes pärast majanduskriisi F1 sarja on jäänud

Autor: Fredy-Edwin Esse, California

Hetkel kuum