Romet Kreek • 12. juuli 2012 kell 8:59

Noorte tööpuudus põhjustab viletsa automüügi

Noorte kõrge tööpuudus on põhjus, miks Euroopa automüük teeb vähikäiku ja on jõudmas tagasi 1995. aasta tasemele, kirjutab Bloomberg.

Manuel Cervantes on harjunud nautima sõpradega Lõuna-Hispaania rannas olemist, sõites sinna Seat Leoniga. Nii oli see enne aeglustuvat majandust, mis jättis ta kolm aastat tagasi töötuks.

Olles edutult saatnud üle 200 töösooviavalduse, võib 27aastane Cartagena elanik võtta auto asemel ette ratta- või bussisõidu, et säästa raha. Kuigi tema üheksa aasta vanune autoront kisendab uue vastu vahetamise vajaduse järele, ei saa endine panga müügimees seda teha - ei ole raha.

Noorte kõrge tööpuudus, mille näiteks on Cervantes, surub palju kliente autoturult välja, ja see omakorda on muutnud languse pidurdamatuks. Tõenäoliselt kukub tänavu automüük Euroopa Liidus 12,2 miljoni sõidukini, mis on madalaim tase alates 1995. aastast.

„Olukord on siin väga keeruline,“ ütles Cervantes, kes sooviks omada Audit või BMWd, kuid ei saa endale lubada väljakolimist vanemate katuse alt. „Paljud sõbrad on samas olukorras. Kui see kiiresti ei parane ja ma ei leia aasta lõpuks tööd, pean langetama drastilisi otsuseid.“

Prantsusmaal on 22,5 protsenti alla 25aastaseid töötud, Itaalias 36 protsenti. Hispaanias on noorte tööpuudus 52 protsenti. Kuna autotööstus on kaotamas tervet põlvkonda autojuhte, võtavad Euroopa autotootjad Fiat, PSA Peugeot Citroen ja Renault regioonist vastu vaid kahjumeid. Turuväärtusest on ettevõtete aktsionärid kaotanud 12 kuuga üle üheksa miljardi euro.

„Kreeka või Hispaania noored ei saa endale lubada autoostu,“ ütles Ernst & Youngi autoanalüütik Peter Fuss.

Vahemere maade automüük on kuni maini kukkunud 15 protsenti. Kreekas on 2012. aasta viie kuuga kukkunud automüük 41 protsenti ja Hispaanias seitse protsenti.

„Kriisi tagajärjel käib meil Itaalia demotoriseerimine,“ ütles Itaalia autotööstuse grupi Unrae juht. „Esmakordselt väheneb Itaalia teedel sõitvate autode arv.“

Ka Euroopa suurimal autoturul Saksamaal on prognoositud selle aasta automüügi langust 3,1 miljonile sõidukile võrreldes mulluse 3,17 miljoniga.

„Te näete numbreid,“ ütles Renault tegevjuht Carlos Tavares juunis Monaco autokonverentsil. „Mingil hetkel peame me tõele näkku vaatama, et kui see allakäik jätkub, võib see muutuda kõigi probleemiks.“

Hetkel kuum