Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tööstus. Rõivatootjate päikseline põli toob kaasa õmblejate põua

    Rõivatootjatel on head ajad, taastutakse aastatetagustest tagasilöökidest ja müügikäibed kasvavad jõudsalt, ent hoogne areng on endaga kaasa toonud õmblejate puuduse.

    Tartumaal tegutseval ASil Ilves-Extra, mis turustab toodangut nii oma kaubamärgi all kui ka allhankena, jääb praegu võimsusest puudu, tööd on rohkem, kui jõutakse ära teha, karjuv puudus on õmblejatest.
    “Ilma mõtlemata, kui oleks vaid võimalik, võtaksime kohe kakskümmend inimest tööle, tegelik vajadus oleks veelgi suurem,” tunnistas ettevõtte ärijuht ning nõukogu esimees Arvo Kivikas. “Esimest korda meie tegutsemisajaloo jooksul ei suutnud me madalhooajal märtsis ning aprillis kõiki tellimusi täita. Suur kasv on tulnud just viimasel paaril kuul.”
    Kivikase sõnul on kutsekoolidest sobiva tööjõu leidmine väga keeruline kui mitte võimatu missioon.
    Kriisi jäljed püsivad siiani. Kuigi Ilves-Extral on tööd palju, annab endiselt tunda kolme aasta tagune mõõn, kui tuli inimesi koondada ning koondamistasusid maksta, seetõttu pole firmal praegu ka piisavalt vabu vahendeid, et head turuseisu kasutada ja kiiremini kasvada.
    Ligi kahekümnesse riiki eksportiva ettevõtte jaoks on kõige huvitavamad välisturud hetkel Hiina ja Rootsi.
    “Täpselt nagu meil nõukogude ajal, kui varakamad kodanikud eelistasid kodumaisele toodangule kallimat importi, eelistavad ka rikkad hiinlased kohalikele toodetele kallimat importi Euroopast, kindlas nišis tegutsedes on Hiina turg väga ahvatlev. Rootsi puhul on heaks signaaliks riigi korralik majanduskasv ning tugevnev Rootsi kroon, see on meile suureks plussiks,” lausus Kivikas.
    Meeste särke, naiste pluuse ning erinevaid töö- ja vormirõivaid müüv ja valmistav AS Sangar naudib häid aegu – 2011. aastal kasvas firma käive 37%, moodustades aasta peale kokku 4,8 miljonit eurot. Eriti hästi läks ettevõttel oma kaubamärgi müügi kasvatamine, mis suurenes kokku 69 protsenti, moodustades eelmise aasta kogukäibest ligi 1,9 miljonit eurot.
    “Kasvust suurem osa tuli jaemüügi suurenemisest Sangari kauplustes. Märkimist väärivad tegevused oli veebimüügi alustamine ja meie seni suurima kaupluse avamine Ülemiste keskuses. Hakkasime senisest suuremat tähelepanu pöörama ettevõtte väljahõigatavale turundussõnumile ning aktiivselt tegelema külastajate arvu kasvatamisega oma poodides,” rääkis ettevõtte turundusdirektor Raul Saks.
    Tooraine arvel kokkuhoidu ei saavuta. Kuigi selle aasta esimesed kuus kuud on tulnud müügitulult 2011. aastaga samasse suurusjärku, on jõudsalt kasvanud Sangaril just oma kaubamärgi müük, see on teinud tänavu 90% suuruse hüppe.
    “Samas teeb jätkuvat muret allhanke mahu vähenemine ning püsiv õmblejate puudus. Sangari suurimaks väljakutseks praegu on asendada ärakukkuv allhankemaht oma kaubamärgi mahuga, selleks on käsil mitmed ettevõtte põhiportsesse optimeerivad projektid ning samuti tegevused Sangari kaubamärgi viimiseks koduturult kaugemale,” lausus Saks.
    Õmblejate puudus on Sangari jaoks tähendanud seda, et palk on õmblejatel viimase aasta jooksul kasvanud kümme protsenti.
    “Sisendite hinnad meie äris muutuvad pidevalt, kuid õnneks on kõik tootjad võrdsed, kui materjali hind tõuseb, ollakse sunnitud tõstma ka toodete müügihinda. Materjalikasutus õmblustööstuses on niivõrd hästi optimeeritud, et siit enam tänapäeval kokkuhoidu saavutada ei ole võimalik. Ainuke sisend, mida iga tootja mõjutada saab, on töö hind ühele tootele. Selles osas teeme palju ning kõik teavad, et töötasu saab kasvada vaid käsikäes efektiivsuse kasvuga,” sõnas Saks.
    Välisturg on äärmiselt ettearvamatu. Kaubamärgi viimine välisturgudele aga ei pruugi kohe tuult tiibadesse saada, kui Euroopat silmas pidada. Euroopa tarbija on nõudlik, konservatiivne ning praegu loeb ka hoolikamalt raha kui Hiina kesk- või kõrgklass. Turg Euroopas on võlakriisi tõttu ettearvamatu.
    Kodutekstiili ja rõivaste vallas tegutseva Teasponi tegevdirektor Toom Gustel sõnas, et ükski nende äripartner ei julge pikaajalist prognoosi teha, laovarud hoitakse minimaalsed, uued tellimused tehakse siis, kui kaup on realiseeritud. Kiirus maksab.
    Ettevõtte toodetest 70% läheb Euroopa Liitu ning väiksem osa Norrasse ning Šveitsi.
    “Me tõesti ei tea, mis juhtub kolme või nelja kuu pärast, ja sellest johtuvalt pole suuremate investeeringute peale ammu mõelnud, tootearendusega loomulikult tegeleme. Ükski tellija pole samas ka ära kadunud. Sisendite hindadest on puuvill teinud viimastel aastatel kõige suurema hüppe. Tänavune esimene poolaasta on olnud stabiilne, käive on 1,1–1,2 miljonit eurot, seega aasta peaks tulema eelmisega suhteliselt sarnane,” ütles Gustel.
     
    Kommentaar
    Inimesi juurde ei võeta
    Urmas Leeman, OÜ Lenne juhatajaOleme tänavu esimese poolaastaga kasvanud mõõdukalt, suurusjärgus 10–15 protsenti. Ekspordi osa on Lenne kogutoodangus ligi 80 protsenti. Peamised sihtturud on Soome, Ukraina, Venemaa, Läti, Leedu ning kõik nimetatud turud praegu kasvavad.Kuigi suurem kriis tundub olevat seljataga, uusi töötajaid me lähitulevikus värvata ei plaani. Töötajate arv on viimased kümme aastat püsinud stabiilsena, viiekümne inimese ringis.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Raadiohitid: kinnisvara- ja ehitusturu elavnemiseks kulub aastaid
Turu elavnemine on ilmselt aastatepikkune lugu, rääkis Merko eksjuht Andres Trink nädala kuulatuimas saates “Kuum tool”. Huviga kuulati ka podcaste, mis keskendusid eri nurkade alt investeerimisele.
Turu elavnemine on ilmselt aastatepikkune lugu, rääkis Merko eksjuht Andres Trink nädala kuulatuimas saates “Kuum tool”. Huviga kuulati ka podcaste, mis keskendusid eri nurkade alt investeerimisele.
Balticconnector läheb uuel nädalal taas tööle
Tegevused Balticconnectori kasutuselevõtuks on edenenud plaanipäraselt ning mere- ja maismaaosa taasühendamise tööd Eestis ja Soomes viidi lõpule edukalt, selgub pressiteatest.
Tegevused Balticconnectori kasutuselevõtuks on edenenud plaanipäraselt ning mere- ja maismaaosa taasühendamise tööd Eestis ja Soomes viidi lõpule edukalt, selgub pressiteatest.