Romet Kreek • 30. august 2012 kell 8:01

Valmistu Euroopa vaesumiseks

Majandussurutis paljudes euroala maades on pannud Unileveri tegelema millegi seni mõeldamatuga – valmistumisega Euroopa vaesumiseks. See tähendab odavamaid väikepakendeid kallimate premium- ja ökotoodete asemel.

„Vaesus tuleb Euroopasse tagasi,“ ütles Briti-Hollandi tarbekaupade gigandi Unileveri Euroopa operatsioonide juht Jan Zijerveld Financial Times Deutschlandile.

Ettevõte loodab sellest üle saada äristrateegiaga, mis on toiminud teistes vaestes riikides.

L’Oreali juhatuse esimees Jean-Paul Agon nimetas toimuvat vaesumise loogikaks.

„Kui hispaanlased on viinud oma kulutused alla vaid 17 eurole poeskäigu kohta, siis ei saa ma neile müüa pesupulbrit, mis moodustab poole tema poeskäigu eelarvest,“ ütles Zijdervald. „Indoneesias müüme me väikepakendites šampooni kahe-kolme sendiga ja suudame ikka teenida korralikult.“

Vaadates Euroopat, eriti Lõuna-Euroopat, on sealne turg sarnane arenguturuga, mis pani Unileveri muutma oma vaadet. Varem käsitleti võlakriisi ajutise sündmusena, kuid nüüd peab muutma strateegiat. Nüüd müüakse Hispaanias Surf-pesupulbrit väikepakendis, millest jätkub vaid viieks pesukorraks. Kreekas müüakse majoneesi ja kartuleid väikepakendites. Sarnast strateegiat viiakse ellu ka Suurbritannias, kuna inimesed jooksevad rahast tühjaks. Strateegia on osutunud edukaks. Kui seda hakati 2011. aastal ellu viima, peatus käibe kukkumine. Tänavu esimesel poolaastal on käive kasvanud 1,1 protsenti, kuid kõrgemad sisendkulud on säilitanud marginaali- ja kasumisurve.

„Nõustun, et Lõuna-Euroopa vaesub väga kiiresti,“ ütles E.Leclerci juhatuse esimees Michel-Edouard Leclerc, kirjutab ZeroHedge. Tema ettevõte on Prantsusmaal suurima turuosaga jaemüüja. 556 hüper- ja supermarketi toel on ettevõtte turuosa 18 protsenti. Tal on ka poode Itaalias, Hispaanias, Portugalis ja mujal. Ka see kompanii kohandub uue reaalsusega. Itaalias, kus jogurtit müüdi vaid hulgi, müüakse seda nüüd üksikult.

L’Oreali juhatuse esimehe Jean-Paul Agoni sõnum oli, et nende kompanii ei muuda tooteid, et kaasas käia Euroopa vaesumisega. Madala hinnaga müük ei ole nende strateegia. Tema ettevõte ei järgi vaesumise ja toodete toorainelaadseks kaubaks muutumise loogikat. Ta eelistab innovatsiooni ja lisaväärtuse pakkumist, mis laseb ettevõttel tõsta aja jooksul mõõdukalt hindu. 

Hetkel kuum