22. oktoober 2012 kell 21:00

Edu nimel peab ettevõtja ise Mekasse minema

Kui Muhamed mäe juurde ei tule, tuleb mäel endal Muhamedi juurde minna. Just nii võib kirjeldada Teet Jagomägi asutatud kaardifirma Regio sammu asuda islamimaailmale arendusi pakkuma, mis on viinud sümboolse tulemuseni – Meka palverännaku positsioneerimissüsteemi rakendamiseni.

Kuigi Euroopa-välistest, kaugetest turgudest rääkides läheb Eesti poliitikute jutt eelkõige Aasia ning kitsamalt Hiina ahvatlusele ja potentsiaalile, siis sama kauge, müstiline, keeruline ja ohtlik, kuid ka võimalusterohke ja tulus on Araabia, aga laiemalt ka kogu islamimaailm.

Homme algab muslimite üks olulisemaid sündmusi – palverännak Mekasse ehk hadž. Tänane Äripäev kirjutab, et geoinfosüsteemide ja kaartidega tegelev AS Regio on Saudi Araabias püsti pannud mobiilse positsioneerimiselahenduse, mis aitab palverändureil turvaliselt jõuda islamimaailma pühamusse. Regio saavutus on seda hinnatavam, et Saudi Araabia on üks kõige traditsioonilisemaid islamiühiskondi.

Araabial, ja laiemalt islamimaailmal, on palju eeliseid. Esiteks on suur osa neist rikkad maad. Tõsi, peamiselt nafta toel, kuid see ei kahanda selle väärtust. Vastupidi, kuna tegu on ühtlasi arengumaadega, on vähemalt osa riike asunud oma elujärje parandamisse suuri summasid investeerima. Kui seni panustati peamiselt taristu, see tähendab teede, kanalisatsiooni ja võrkude ülesehitamisse, siis moodsale maailmale järelejõudmiseks investeeritakse üha enam ka tehnoloogiasse. Teisisõnu valdkondade arv, kus ärivõimalusi avastada, pigem kasvab.

Kolmandaks eeliseks on aga rahvastik. Maailmas on üle 1,3 miljardi muslimi. Vastupidiselt Euroopale või ka iibe kasvu piiravale Hiinale kasvab nende riikide elanikkond endiselt jõudsalt. Ning kuigi kiirelt noorenev ühiskond peidab endas revolutsiooniohtu, tähendab see kokkuvõttes ikkagi kasvavat turgu, pidevalt lisanduvaid kliente. Nagu näitas vastuoluliste tulemustega Araabia kevad, osatakse erinevaid rakendusi kasutada juba praegu, kui IT-seadmed pole võrreldes muu maailmaga endiselt kuigi levinud. Muidugi, piirkonnas jala ukse vahele saamine võib olla väga raske, kuna islamiriikide äriringkonnad on omavahel väga tihedalt seotud. Selge seegi, et see ei sobi igaühele.

Kuid väide, et eestlased ei saa seal hakkama, ei pea lihtsalt paika. Regio kõrval, kes muu hulgas tegutseb veel Araabia Ühend­emiraatides, Marokos ja Sudaanis ning ka Türgis, Pakistanis ja Indoneesias, on piirkonda edukalt sisenenud ka börsiplaane hauduv Nortal, endise nimega Webmedia, kes on saanud tellimusi näiteks Omaanist.

Aga valdkonnad ei piirdu kaugeltki tehnoloogiafirmadega. Näiteks Eesti suuruselt teine saeveski AS Toftan müüb saetoodangut Saudi Araabiasse, Alžeeriasse, Egiptusesse, Tuneesiasse ja Liibüasse. Turvast on Araabia riikidesse müünud ASB Greenworld Eesti AS, kes eksportis eelmisel aastal Saudi Araabiasse, ja ASil Prelvex, kes müüs lisaks ka Liibanoni.

Kuna aga hirmul on suured silmad,  näeme millegipärast ainult islamimaailma probleemset poolt, nagu on märganud Rahvusvahelise Kaitseuuringute Keskuse teadur Hannes Hanso. Selles mõttes võib Regio saavutus olla sümboolne tähis ka Eesti ettevõtjale, näitamaks piirkonnas peituvaid võimalusi.

Hetkel kuum